چه زمانی نباید از وازلین استفاده کنید؟

خط سلامت: وازلین، یک محصول چندکاره و کاربردی است که تقریباً در هر خانه‌ای یافت می‌شود. این ماده به دلیل خواص مرطوب‌کننده و محافظتی‌اش شناخته شده و می‌تواند برای درمان زخم‌ها، جلوگیری از سایش پوست و حتی پاک‌کردن آرایش مورد استفاده قرار گیرد. اما آیا می‌دانستید که علاوه بر مزایای آن، استفاده از وازلین در برخی موارد می‌تواند خطرناک باشد؟

چه زمانی نباید از وازلین استفاده کنید؟

وازلین نه تنها یک درمان خانگی ساده است، بلکه به دلیل ترکیبات خالص و بدون افزودنی آن، به عنوان یک راهکار مؤثر برای مراقبت از پوست شناخته می‌شود. با این حال، برخی از کاربردها مانند استفاده به عنوان روان‌کننده جنسی یا درمان شپش می‌تواند به مشکلات جدی منجر شود.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به بررسی 8 روش مفید برای استفاده از وازلین و 5 روشی که بهتر است از آنها پرهیز کنید، خواهیم پرداخت.

وازلین چیست؟

وازلین، که به نام پترواتوم نیز شناخته می‌شود، یک مخلوط نیمه‌جامد از هیدروکربن‌ها است که به عنوان یک محصول جانبی از نفت خام تولید می‌شود. این ماده قابل احتراق نیست و هیچ طعم یا بویی ندارد.

تاریخچه استفاده از وازلین

بومیان آمریکا و فرهنگ‌های باستانی به مدت قرن‌ها از آن به عنوان یک پماد درمانی استفاده می‌کردند، اما در سال ۱۸۵۹ به‌طور رسمی ثبت و بازاریابی شد. شیمیدان رابرت چسبرو متوجه شد  کارگران نفت از "موم میله" – ماده چسبناک که بر روی ماشین‌آلات نفتی جمع می‌شد – برای جلوگیری و درمان زخم‌ها استفاده می‌کنند. او این ماده را تصفیه کرد و به شکل ژل سفیدی که امروزه می‌شناسیم، تبدیل کرد و آن را وازلین نامید. او محصول جدید خود را با سوزاندن خود و سپس استفاده از ژل برای درمان سوختگی تبلیغ کرد.

از آن زمان، مردم از وازلین برای درمان زخم‌ها تا کاهش وزن استفاده کرده‌اند، اما برخی از این کاربردها بهتر و ایمن‌تر از سایرین عمل می‌کنند.

عوارض جانبی استفاده از وازلین

وازلین می‌تواند یک ماده ضروری در کمک‌های اولیه برای تاول‌ها، زخم‌ها و بریدگی‌ها باشد، اما برای همه افراد توصیه نمی‌شود. افرادی که حساسیت یا حتی آلرژی به محصولات حاوی پترواتوم دارند، ممکن است دچار تحریک پوست شوند. اگر مطمئن نیستید که آیا حساسیت یا آلرژی دارید، قبل از استفاده کامل، یک آزمایش پچ بر روی پوست خود انجام دهید.

روش‌های استفاده از وازلین

مردم از وازلین به طرق مختلفی استفاده می‌کنند، از درمان زخم‌ها تا بازسازی کالاهای خانگی آسیب‌دیده. برخی از این استفاده‌ها مزایای قابل توجهی به همراه دارند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است بی‌اثر یا حتی خطرناک باشند. در اینجا هر آنچه که باید درباره وازلین بدانید، از جمله نحوه و زمان استفاده صحیح و زمان اجتناب از آن، آمده است.

مرطوب‌کننده پوست

وازلین به داخل پوست جذب نمی‌شود، بنابراین به عنوان یک مرطوب‌کننده مانند لوسیون عمل نمی‌کند. در عوض، یک مانع "مسدودکننده" بر روی پوست ایجاد می‌کند. با قرار دادن یک لایه نازک از آن روی پوست مرطوب، می‌توانید از نرم بودن پوست خود با جلوگیری از از دست دادن رطوبت محافظت کنید. این ماده به ویژه برای افرادی که پوست حساسی دارند یا می‌خواهند از مواد شیمیایی اضافی اجتناب کنند، عالی است.

پاک‌کننده آرایش

آیا پاک کردن آرایش چشم شما دشوار است؟ سعی کنید از وازلین بر روی یک پد پنبه‌ای استفاده کنید. روغن به‌طور طبیعی آرایش را حل می‌کند و به شدت ملایم است، بنابراین نیازی به کشیدن یا کشیدن بر روی پوست و مژه‌های خود نیست.

درمان اگزما

اگزما یک وضعیت پوستی است که با راش‌های قرمز و خارش‌دار مشخص می‌شود. بهترین راه برای کمک به اگزما، محافظت از پوست در حین بهبودی است. یک راه ساده و مؤثر برای این کار، قرار دادن یک لایه نازک از وازلین بر روی ناحیه آسیب‌دیده است.

درمان راش پوشک

راش پوشک زمانی رخ می‌دهد که پوست در یک محیط مرطوب با تهویه کم قرار گیرد. با قرار دادن یک لایه نازک از وازلین، می‌توانید از پوست حساس نوزاد در برابر راش پوشک محافظت کنید.

درمان زخم‌ها

قرار دادن وازلین بر روی بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌های کوچک می‌تواند از تشکیل اسکار و زخم جلوگیری کند. اگر زخم شما باز یا به نظر عفونی می‌رسد، از وازلینی استفاده کنید که حاوی مواد ضد باکتری نیز باشد.

پیشگیری از سایش در حین ورزش

برای جلوگیری از سایش، راش و تاول‌های دردناک در طول ورزش، یک لایه نازک از وازلین را بر روی نقاط فشار قبل از پوشیدن لباس ورزشی خود بمالید.

به عنوان بالم لب

یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها از وازلین، محافظت از پوست حساس لب‌ها در برابر شرایط محیطی سخت است. لب‌ها به دلیل اینکه بیشتر در معرض محیط قرار دارند و رطوبت را سریع‌تر از سایر قسمت‌های بدن از دست می‌دهند، به محافظت نیاز دارند.

چه زمانی نباید از وازلین استفاده کنید؟

قبل از استفاده از وازلین به عنوان یک روان‌کننده جنسی، درمان شپش، یا روش کاهش وزن، باید دوباره فکر کنید. در برخی موارد، ممکن است مؤثر نباشد و در بدترین حالت، می‌تواند خطرناک باشد.

به عنوان روان‌کننده جنسی

از وازلین به عنوان یک روان‌کننده در هنگام رابطه جنسی استفاده نکنید.

وازلین می‌تواند کاندوم‌های لاتکس را تضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد.

به عنوان راهی برای درمان شپش

استفاده از وازلین بر روی مو و پوست سر به عنوان یک درمان خانگی برای شپش یک روش محبوب است. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که این روش واقعاً مؤثر نیست.

به عنوان روش کاهش وزن

برخی ورزشکاران برای کاهش وزن سریع، وازلین را بر روی پوست خود می‌مالند و خود را در پلاستیک می‌پیچند. اما این روش فقط منجر به کاهش وزن آب می‌شود و خطرات جدی از جمله کم‌آبی و گرمازدگی را به همراه دارد.

بر روی پوست مستعد آکنه

افرادی که دارای پوست چرب و مستعد آکنه هستند، باید از وازلین اجتناب کنند، زیرا می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و تشدید آکنه شود.

درون سوراخ‌های بینی

هرگز از وازلین در یا اطراف سوراخ‌های بینی، به ویژه در کودکان، استفاده نکنید. این می‌تواند منجر به عارضه‌ای به نام پنومونی لیپیدی شود که عفونتی ناشی از استنشاق چربی‌ها است و می‌تواند مشکلات جدی و بلندمدت به همراه داشته باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان