خواص روغن کرچک برای پوست + نکات مهم هنگام استفاده

خطس سلامت: روغن کرچک، که از دانه‌های گیاه Ricinus Communis استخراج می‌شود، به‌خاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی‌اش، به عنوان یک درمان طبیعی برای مراقبت از پوست شناخته می‌شود.

خواص روغن کرچک برای پوست + نکات مهم هنگام استفاده

استفاده از روغن کرچک بر روی صورت، علاوه بر کمک به مرطوب نگه‌داشتن پوست، می‌تواند به کاهش پف زیر چشم و درمان آفتاب‌سوختگی نیز کمک کند.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به بررسی فواید، نحوه استفاده و عوارض جانبی احتمالی روغن کرچک بر روی پوست می‌پردازیم و نکات مهمی را برای استفاده بهینه از آن ارائه خواهیم داد.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک یک روغن گیاهی غلیظ است که از فشردن دانه‌های گیاه Ricinus Communis به دست می‌آید. دکتر پریتی ماهیرده، متخصص پوست و مو، می‌گوید: «روغن کرچک حاوی اسیدهای چرب مانند لینولئیک، استئاریک و ریسینولئیک است. این روغن غنی از خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌باکتریالی است.» همچنین حاوی مواد مغذی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۶ و ۹ است. اسید ریسینولئیک یک اسید چرب امگا-۹ غیر اشباع است.

فواید روغن کرچک برای پوست

 از چین و چروک جلوگیری می کند

روغن کرچک به بازسازی سلول‌های قدیمی کمک کرده و طول عمر سلول‌ها را افزایش می‌دهد. این روغن در تولید کلاژن نیز موثر است و یکی از بزرگ‌ترین فواید آن، جلوگیری از چین و چروک‌هاست.

منبع غنی از آنتی اکسیدان

روغن کرچک حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به حذف رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در "Food Science and Technology" نشان می‌دهد که روغن کرچک دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و روند پیری را کند می‌کند.

درمان آکنه و حذف باکتری های پوست

روغن کرچک ممکن است با آکنه مبارزه کند روغن کرچک دارای خواص آنتی‌باکتریالی است که در مبارزه با آکنه و جوش‌های صورت موثر است. این روغن به از بین بردن باکتری‌های موجود در صورت کمک می‌کند که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به بروز آکنه شوند. یک مطالعه منتشر شده در "Molecules" نشان می‌دهد که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن نیز به کاهش جوش‌ها کمک می‌کند.

روغن کرچک ممکن است پف صورت را کاهش دهد

به‌دلیل خواص ضدالتهابی روغن کرچک، این روغن می‌تواند به کاهش ورم و پف کمک کند. همچنین می‌تواند به کاهش کیسه‌های زیر چشم کمک کند. روغن کرچک غنی از اسیدهای چرب است که به پوست کمک می‌کند تا نرمی و لطافت خود را حفظ کند.

روغن کرچک می‌تواند پوست را به خوبی مرطوب کند

روغن کرچک دارای خواص مرطوب‌کننده و آنتی‌اکسیدانی است. همچنین به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند، به دلیل محتوای اسید ریسینولئیک خود. این روغن حاوی اسیدهای چرب است که می‌توانند به مقابله با خشکی پوست کمک کنند. روغن‌های گیاهی، به‌عنوان مثال، خواص مسدودکننده دارند که به ایجاد یک مانع برای جلوگیری از تبخیر آب از پوست کمک می‌کنند، بنابراین بهترین تأثیر مرطوب‌کنندگی را ایجاد می‌کنند.

روغن کرچک ممکن است آفتاب‌سوختگی را تسکین دهد

روغن کرچک به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش، در صورت بروز آفتاب‌سوختگی، می‌تواند به کاهش درد کمک کرده و از لایه‌برداری پوست جلوگیری کند.

این روغن ممکن است به بهبود سلامت کلی پوست کمک کند روغن کرچک برای سلامت پوست مفید است. طبق مطالعه‌ای منتشر شده در "Molecules"، روغن کرچک حاوی اسیدهای چرب است که به نرم شدن پوست کمک می‌کند. این روغن به بهبود منافذ و بافت پوست کمک کرده و در عین حال پوست را مرطوب و تمیز می‌کند.

روغن کرچک برای مژه‌ها

استفاده از روغن کرچک برای مژه‌ها نیز ایده‌ی خوبی است. زیرا یکی از بزرگ‌ترین فواید روغن کرچک، حالت‌دهی به مژه‌ها است و می‌تواند به تقویت آنها کمک کند. این روغن از خشکی و شکنندگی مژه‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای پوست

در اینجا نحوه استفاده از روغن کرچک بر روی صورت آمده است:

صورت خود را با آب گرم بشویید

چند قطره روغن کرچک را در دستان خود بریزید و به طور یکنواخت پخش کنید

به آرامی و با حرکات دایره‌ای آن را روی صورت خود بمالید

بگذارید شب بماند

صبح روز بعد صورت خود را با آب سرد بشویید

از آنجا که روغن کرچک غلیظ است، می‌توانید آن را با روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون مخلوط کنید. برای سهولت در استفاده، می‌توانید روغن کرچک را در بطری قطره‌ای بریزید. بالم لب‌ها و چسب‌های لب حاوی روغن کرچک نیز گزینه‌های مناسبی هستند. همچنین می‌توان از پک‌های روغن کرچک نیز استفاده کرد.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای دور چشم

اگر به دنبال کاهش چین و چروک یا پف در اطراف چشمان خود هستید، استفاده از روغن کرچک می‌تواند مفید باشد. در اینجا نحوه استفاده از آن آمده است:

ناحیه دور چشم خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که ناحیه خشک است

یک قطره روغن کرچک را با انگشت خود بردارید و زیر چشم یا بر روی ناحیه‌ای که مستعد چین و چروک است، بمالید. مراقب باشید که روغن به داخل چشم نرود

بگذارید روغن به مدت ۲۰ دقیقه بماند

ناحیه را به آرامی بشویید و از مرطوب‌کننده یا کرم پوشاننده استفاده کنید

عوارض جانبی روغن کرچک بر روی صورت

در حالی که روغن کرچک با فواید زیادی همراه است، ممکن است برخی عوارض جانبی هنگام استفاده موضعی بر روی بدن تجربه شود. برخی از افراد ممکن است با عوارض زیر مواجه شوند:

تحریک پوست

جوش‌های صورت

قرمزی و ورم

واکنش‌های آلرژیک

توصیه می‌شود قبل از استفاده از روغن کرچک در سراسر صورت، تست حساسیت انجام دهید تا از بروز هرگونه عوارض جانبی جلوگیری شود.

فواید پک‌های روغن کرچک

پک‌های روغن کرچک یک روش آسان برای تماس روغن کرچک با بدن هستند. این پک‌ها کار با آن‌ها آسان است و نسبتاً بی‌دردسر می‌باشند. این پک‌ها معمولاً دارای بندهای قابل تنظیم هستند و می‌توانند تا حدود ۳۰ بار مورد استفاده قرار گیرند. معمولاً باید پس از گذشت دو ماه، پارچه فلامنت و روغن آنها تعویض شوند. در یک نشستن، یک پک روغن کرچک می‌تواند به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه استفاده شود.

سوالات متداول

آیا می‌توانید هر روز از روغن کرچک بر روی صورت استفاده کنید؟ استفاده روزانه آن ایمن است. با این حال، انجام تست حساسیت قبل از استفاده منظم الزامی است.

آیا روغن کرچک می‌تواند پوست را روشن کند؟ روغن کرچک می‌تواند به روشن کردن لکه‌های تیره پوست کمک کند. با این حال، این فرآیند به مرور زمان انجام می‌شود و به یکنواختی رنگ پوست کمک می‌کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان