آیا خوردن تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول خون می‌شود؟

خط سلامت: تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی محبوب و مغذی است که بسیاری از افراد به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود از آن استفاده می‌کنند. اما آیا مصرف تخم‌مرغ می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون و خطر بیماری‌های قلبی شود؟ در این مقاله به بررسی دقیق تأثیر تخم‌مرغ بر کلسترول و نکاتی برای مصرف سالم آن می‌پردازیم.

آیا خوردن تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول خون می‌شود؟

کلسترول موجود در زرده تخم‌مرغ همیشه باعث نگرانی درباره سلامت قلب بوده است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که رابطه بین کلسترول رژیمی و کلسترول خون پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد.

به گزارش خط سلامت با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال که آیا تخم‌مرغ برای شما مضر است یا می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد، برسیم.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده چرب مانند است که در تولید هورمون‌ها، ویتامین D و هضم غذا نقش دارد. کلسترول در خون به دو صورت حمل می‌شود: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که به عنوان کلسترول "بد" شناخته می‌شود و می‌تواند در عروق تجمع یابد و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به عنوان کلسترول "خوب" شناخته می‌شود و به حذف LDL از خون کمک می‌کند. سطوح بالای LDL می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد.

. مصرف تخم‌مرغ و کلسترول رژیمی

زرده تخم‌مرغ حاوی کلسترول رژیمی است و یک تخم‌مرغ بزرگ حدود 186 میلی‌گرم کلسترول دارد. در گذشته، تصور می‌شد که کلسترول رژیمی به طور مستقیم باعث افزایش کلسترول خون می‌شود.

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که برای اکثر افراد، کلسترول رژیمی تاثیر کمتری بر سطح کلسترول خون دارد و بیشتر چربی‌های اشباع و ترانس هستند که باعث افزایش LDL می‌شوند.

نتایج تحقیقات درباره تخم‌مرغ و سلامت قلب

مطالعات مصرف تخم‌مرغ: نتایج تحقیقات متناقض بوده‌اند. برخی مطالعات مانند تحقیقی از دانشگاه نورث‌وسترن مصرف بیشتر تخم‌مرغ را با افزایش اندکی در خطر بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته‌اند. اما یک مطالعه در سال 2018 که شامل نیم میلیون بزرگسال در چین بود، نشان داد که مصرف روزانه تخم‌مرغ با کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مرتبط است.

متابولیسم کلسترول: بیشتر کلسترول بدن توسط کبد تولید می‌شود و این تولید بیشتر تحت تأثیر چربی‌های اشباع است تا کلسترول رژیمی. این نشان می‌دهد که مصرف متعادل تخم‌مرغ ممکن است برای بیشتر افراد تأثیر قابل‌توجهی بر سطح کلسترول نداشته باشد.

راهنمایی برای مصرف تخم‌مرغ

برای بیشتر افراد، مصرف یک تخم‌مرغ در روز عموماً بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. بهتر است بر روی کیفیت کلی رژیم غذایی تمرکز کنید. ترکیب تخم‌مرغ با سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم، گزینه بهتری نسبت به مصرف آن همراه با غذاهای پرچرب مانند بیکن و پنیر است.

روش های طبیعی برای کاهش سطح کلسترول 

برای حفظ سطوح سالم کلسترول

به طور منظم ورزش کنید تا HDL را افزایش داده و وزن خود را مدیریت کنید.

یک رژیم غذایی متعادل شامل فیبر بالا و چربی‌های اشباع کم مصرف کنید.

از سیگار کشیدن پرهیز کنید و مصرف الکل را محدود کنید.

استرس خود را مدیریت کنید از طریق فعالیت‌هایی مانند یوگا یا مدیتیشن.

نتیجه‌گیری

تخم‌مرغ می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب باشد، اگر به طور متعادل مصرف شود. برای افرادی که کلسترول بالا یا مشکلات قلبی دارند، بهتر است با پزشک مشورت کنند تا توصیه‌های مناسب برایشان ارائه شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان