چرا برخی افراد می توانند رنگ هایی را ببیند که برای دیگران نامرئی است؟

خط سلامت: چهاررنگ‌بینی یا Tetrachromacy، یک وضعیت ژنتیکی نادر است که به برخی از افراد اجازه می‌دهد تا رنگ‌هایی را ببینند که اکثر مردم قادر به تشخیص آن‌ها نیستند.

چرا برخی افراد می توانند رنگ هایی را ببیند که برای دیگران نامرئی است؟

 

چهاررنگ‌بینی یا Tetrachromacy، یک وضعیت ژنتیکی نادر است که به برخی از افراد اجازه می‌دهد تا رنگ‌هایی را ببینند که اکثر مردم قادر به تشخیص آن‌ها نیستند.

به گزارش خط سلامت این توانایی فوق‌العاده که ناشی از وجود یک یاخته مخروطی اضافی در چشم است، می‌تواند دیدی بسیار گسترده‌تر از ترکیب‌های رنگی را برای چهاررنگ‌بین‌ها فراهم کند.

چهاررنگ‌بینی (Tetrachromacy) چیست؟

چهاررنگ‌بینی (Tetrachromacy) وضعیتی نادر است که به برخی از افراد این توانایی را می‌دهد تا رنگ‌هایی را ببینند که برای اکثریت افراد نامرئی است. در حالی که بیشتر مردم با سه یاخته مخروطی در چشم‌های خود متولد می‌شوند که به تشخیص رنگ‌ها کمک می‌کند، چهاررنگ‌بین‌ها دارای چهار یاخته مخروطی هستند و می‌توانند حدود ۱۰۰ میلیون ترکیب رنگی را ببینند، در مقایسه با یک میلیون ترکیب رنگی که افراد عادی می‌بینند.

چرا برخی افراد می توانند رنگ هایی را ببیند که برای دیگران نامرئی است؟

این وضعیت ژنتیکی نتیجه جهشی است که باعث ایجاد یاخته مخروطی اضافی در چشم می‌شود. محققان معتقدند تا ۱۲ درصد از افرادی که دارای کروموزوم ایکس‌ایکس هستند، ممکن است به چهاررنگ‌بینی مبتلا باشند.

با این حال، این به معنای آن نیست که همه این افراد قادر به دیدن رنگ‌های بیشتری نسبت به دیگران هستند؛ بلکه برای اینکه فرد واقعاً چهاررنگ‌بین محسوب شود، یاخته مخروطی اضافی باید دارای فرکانس متفاوتی از سایر یاخته‌ها باشد و کانال چهارم رنگی در مغز برای پردازش این اطلاعات وجود داشته باشد.

چهاررنگ‌بینی در میان برخی حیوانات مانند پرندگان، ماهی‌ها، و دوزیستان نیز مشاهده می‌شود. ماهی قرمز یکی از موجودات شناخته‌شده‌ای است که دارای چهاررنگ‌بینی است. این در حالی است که انسان‌ها در طول تکامل خود، توانایی چهاررنگ‌بینی را از دست داده‌اند.

با اینکه تحقیقات فراوانی در زمینه کوررنگی انجام شده است، هنوز مطالعات جامعی در مورد چهاررنگ‌بینی و تأثیرات آن بر بینایی صورت نگرفته است. برخی از افراد ممکن است توانایی ضعیفی در چهاررنگ‌بینی داشته باشند و کمی بهتر از دیگران ترکیب‌های رنگی را تشخیص دهند، در حالی که چهاررنگ‌بین‌های قوی ممکن است دنیایی از رنگ‌های کاملاً متفاوت را ببینند.

پژوهشگران در حال توسعه عینک‌های ویژه‌ای هستند که به افراد غیر چهاررنگ‌بین امکان می‌دهد جهان را از دیدگاه چهاررنگ‌بین‌ها تجربه کنند. با وجود این، هنوز روش تست قابل اعتمادی برای تشخیص این وضعیت وجود ندارد و مطالعات بیشتر برای درک بهتر آن ضروری است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان