آیا خوردن شیر باعث به افزایش وزن می شود؟

خط سلامت: آیا می‌دانستید مصرف شیر می‌تواند به‌طور مستقیم بر روی وزن شما تأثیر بگذارد؟ در حالی که شیر منبعی غنی از پروتئین و کلسیم است و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما مصرف بیش از حد آن به‌ویژه در فرم پرچرب می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

آیا خوردن شیر باعث به افزایش وزن می شود؟

در این مقاله، بررسی می‌کنیم که چگونه نوع و مقدار شیر مصرفی شما می‌تواند بر روی مدیریت وزن تأثیر بگذارد و چه راهکارهایی می‌تواند به شما کمک کند تا از مزایای این نوشیدنی بدون خطر افزایش وزن بهره‌مند شوید.

به گزارش خط سلامت اگر در تلاش برای کاهش وزن یا بهبود سلامت خود هستید، شناخت تأثیر شیر بر روی رژیم غذایی و انتخاب نوع مناسب آن اهمیت زیادی دارد. از شیر بدون چربی تا ماست و دیگر محصولات لبنی، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا شیر انتخاب مناسبی برای شماست یا خیر و چگونه می‌توانید از آن به‌عنوان یک جزء سالم در برنامه غذایی خود بهره‌مند شوید.

آیا شیر می‌تواند منجر به افزایش وزن شود؟

شیر، به‌ویژه در فرم پرچرب آن، می‌تواند با اهداف کاهش وزن تداخل داشته باشد. اما حاوی مواد مغذی مهمی است که آن را به یک افزودنی خوب برای رژیم غذایی تبدیل می‌کند. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که آیا این مزایا هزینه‌ای هم دارد؟ بسیاری از افراد به‌خاطر ترس از افزایش وزن از مصرف شیر خودداری می‌کنند. با این حال مشخص شده است اگر شیر به‌طور متعادل مصرف شود، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

آیا شیر برای کاهش وزن مضر است؟

در مورد لبنیات، ممکن است بخواهید نوع چربی که مصرف می‌کنید را بررسی کنید. شیر حاوی مقادیر کمتری از چربی‌های سالم است. شیر حاوی چربی اشباع است که می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی مرتبط با چاقی شود. همه‌چیز به نوع شیری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. یک فنجان شیر پرچرب تقریباً 4.5 گرم چربی اشباع دارد، در حالی که یک فنجان شیر بدون چربی کمتر از 0.3 گرم دارد.

یک فنجان شیر پرچرب تقریباً 12 گرم کلسترول غذایی دارد که می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول LDL شود. شیر همچنین می‌تواند در مدیریت چربی شکمی موثر باشد. بر اساس مجله Nutrients، شیر بدون چربی به کاهش چربی شکم کمک می‌کند.

با ای حال  یک فنجان شیر، صرف‌نظر از میزان چربی، تقریباً 8 گرم پروتئین دارد که می‌تواند به تقویت تمرینات قدرتی و فعالیت بدنی شما کمک کند.

شیر همچنین منبع عالی از:

ویتامین B2

ویتامین B12

پتاسیم

فسفر

است. شیر همچنین سطح ویتامین A و D را افزایش می‌دهد و می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی را کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2016 منتشر شده در مجله Food and Nutrition Research نشان داد مصرف منظم لبنیات با خطر پایین‌تر بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان‌های روده بزرگ، سینه، مثانه و معده ارتباط دارد. همچنین شیر و دیگر محصولات لبنی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند.

با این حال، یک مطالعه در سال 2021 منتشر شده در Annals of Pediatric Endocrinology and Metabolism نشان داد که فقط لبنیات کم‌چرب، ماست و پنیر ممکن است نقش مفیدی در محافظت در برابر دیابت نوع 2 داشته باشند.

چه کسانی باید شیر بنوشند تا وزن خود را افزایش دهند؟

شیر می‌تواند افزودنی مفیدی برای رژیم غذایی باشد اگر می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید یا توده عضلانی بسازید، به‌ویژه برای:

ورزشکاران و بدنسازان: به‌خاطر محتوای پروتئین و چربی آن، شیر برای بازیابی و رشد عضلات ایده‌آل است.

افراد کم‌وزن: افرادی که به دنبال افزایش وزن به‌صورت سالم هستند، می‌توانند از مواد مغذی و کالری موجود در شیر بهره‌مند شوند.

کودکان و نوجوانان در حال رشد: شیر از سلامت استخوان و تشکیل آن پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان یک غذای ضروری برای افراد در حال رشد محسوب می‌شود.

چه افرادی باید شیر را با احتیاط در رژیم غذایی خود بگنجانند؟

 در حالی که شیر ممکن است برای برخی مفید باشد، اما برای همه مناسب نیست، به‌خصوص برای افرادی که در حال مدیریت وزن خود هستند:

افراد در تلاش برای کاهش وزن: شیر پرچرب کالری بالایی دارد و مصرف مکرر آن ممکن است تلاش‌های کاهش وزن را مختل کند. انتخاب شیر کم‌چرب یا بدون چربی انتخاب بهتری است.

افراد دارای عدم تحمل لاکتوز: کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، باید از شیر معمولی خودداری کنند و به دنبال جایگزین‌های بدون لاکتوز باشند تا از مشکلات گوارشی جلوگیری کنند.

افراد با اهداف رژیمی خاص: اگر شما رژیم کم‌کالری یا کم‌چربی دارید، شیر پرچرب ممکن است با اهداف رژیمی شما همخوانی نداشته باشد.

مصرف شیر بر اساس سن

پس از مشاهده افزایش چاقی کودکان در ایالات متحده، بسیاری از والدین شیر را مقصر می‌دانند. با این حال، یک مطالعه در سال 2019 منتشر شده در Journal of Advances in Nutrition نشان می‌دهد که شیر مقصر نیست. بلکه، کودکانی که به‌طور منظم شیر می‌نوشند، احتمالاً بدن لاغرتری با دور کمر کوچکتر و درصد چربی بدنی کمتری نسبت به همتایانی که شیر نمی‌نوشند، دارند.

شیر کم‌چرب و بدون چربی می‌تواند منبع مهم و مقرون به صرفه‌ای از کلسیم، پروتئین و سایر مواد معدنی و ویتامین‌های کلیدی برای افراد مسن باشد که نمی‌توانند این مواد مغذی را از منابع دیگر به‌راحتی دریافت کنند.

یک مطالعه در سال 2021 منتشر شده در مجله Nutrients نشان می‌دهد که افراد مسن نباید از مصرف شیر خودداری کنند زیرا مصرف منظم آن می‌تواند آن‌ها را از شرایطی که در این سنین شایع‌تر است، مانند پوکی استخوان، محافظت کند. و از آنجا که شیر بدون چربی کم‌چرب و پروتئین بالایی دارد، همچنین به مدیریت فشار خون نیز کمک می‌کند.

همچنین، از آنجا که عدم تحمل لاکتوز در میان افراد مسن شایع است، بهتر است محصولات بدون لاکتوز و محصولات تخمیری مانند ماست و کفیر مصرف شود.

نتیجه‌گیری

شیر ممکن است به افزایش وزن منجر شود، به‌خصوص زمانی که به‌صورت پرچرب مصرف شود. در حالی که برای افرادی که به دنبال افزایش کالری، ساخت عضله یا افزایش وزن هستند، ایده‌آل است، اما ممکن است برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یا دارای عدم تحمل لاکتوز هستند مناسب نباشد. تنظیم نوع و مقدار شیر در رژیم غذایی شما می‌تواند به شما کمک کند تا وزن خود را به‌طور مؤثر مدیریت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان