این بیماری لاعلاج ریوی در نتیجه این عادت غلط اتفاق می افتد!

خط سلامت: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از چهار ساعت یا بیشتر از 11 ساعت در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ریوی لاعلاج را دو برابر کند.

این بیماری لاعلاج ریوی در نتیجه این عادت غلط اتفاق می افتد!

پژوهشگران دریافته‌اند اختلال در ساعات خواب منظم می‌تواند به بروز فیبروز ریوی و دیگر بیماری‌های مزمن مرتبط باشد.

به گزارش خط سلامت ریتم شبانه‌روزی بدن تأثیر زیادی بر سلامت اندام‌ها، از جمله ریه‌ها، دارد و اختلال در این ساعت داخلی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی ریوی شود. تنظیم مدت خواب به میزان 7 تا 9 ساعت در شبانه‌روز می‌تواند از بروز بیماری‌های ریوی پیشگیری کند و سلامت کلی بدن را بهبود بخشد.

خواب نامنظم و ابتلا به بیماری لاعلاج ریوی

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد خوابیدن کمتر از چهار ساعت یا بیشتر از ۱۱ ساعت در شبانه‌روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ریوی لاعلاج را دو برابر کند. به گفته محققان، افرادی که خواب نامنظم دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مزمن مانند دیابت، افسردگی و چاقی قرار می‌گیرند و حالا فیبروز ریوی نیز به این لیست اضافه شده است.

پژوهشگران دانشگاه‌های منچستر و آکسفورد بریتانیا متوجه شده‌اند که ساعت بیولوژیکی بدن که فرآیندهای مختلفی مانند خواب، ترشح هورمون‌ها و متابولیسم را تنظیم می‌کند، بر سلامت ریه‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. اختلالات ساعت بیولوژیکی بدن می‌تواند به قسمت‌های کوچک‌تری از ریه به نام آلوئول‌ها گسترش یابد و مشکلات جدی ایجاد کند.

طبق این تحقیق، افراد مبتلا به فیبروز ریوی که بافت ریه‌هایشان آسیب دیده و دچار زخم شده است، بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند. محققان با بررسی داده‌های بانک زیستی بریتانیا، که شامل اطلاعات ژنتیکی و سلامتی نیم میلیون نفر است، دریافتند طول مدت خواب با فیبروز ریوی ارتباط دارد.

خواب نامنظم چگونه منجر به مشکلات ریوی می شود؟

یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد پروتئین REVERBα، که در تنظیم ساعت بیولوژیکی نقش دارد، بر تولید کلاژن در ریه‌ها تأثیر می‌گذارد؛ کلاژن پروتئینی کلیدی در ایجاد فیبروز ریوی است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید ارتباط بین مدت خواب و فیبروز ریوی و تأثیرات احتمالی آن بر کاهش بیماری‌های دیگر نیاز است.

اگر نتایج این تحقیق تأیید شود، می‌توان با تنظیم مدت خواب به میزان مطلوب ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز، خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی را کاهش داد و به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان