کشت پوست انسان برای غلبه بر پیری

خط سلامت: اخیرا برخی از پژوهشگران پوست انسان را در محیط آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های بنیادی کشت می کنند تا بتوانند بر پیری غلبه کنند.

کشت پوست انسان برای غلبه بر پیری

تیمی از پژوهشگران موفق شده‌اند پوست انسان را در محیط آزمایشگاهی کشت دهند. این پژوهش می‌تواند در آینده به کاهش سرعت بروز علائم پیری مثل چروک شدن پوست کمک زیادی بکند. 

به گزارش خط سلامت، پروژه اطلس سلولی انسان پژوهشی جاه‌طلبانه به شمار می‌رود که تیمی بین‌المللی از محققان با همکاری مؤسسه Wellcome Sanger کمبریج در آن مشارکت دارند. آنها به‌دنبال یافتن راهی برای تبدیل سلول‌های بنیادین به سلول‌های پوست ی در بدن انسان هستند و به‌تازگی توانسته‌اند مقدار اندکی از پوست انسان را در محیط آزمایشگاهی کشت کنند. سرپرست این پژوهش اعتقاد دارد چنین کشفی می‌تواند در آینده به درمان بهتر بیماری‌ها کمک کند و حتی روش‌های جدیدی برای سلامت طولانی‌تر فراهم بیاورد.

پروفسور Muzlifah Haniffa، سرپرست این پژوهش، درباره موفقیت اخیر تیم خود گفته است: اگر بتوانیم پوست (انسان) را فریب دهیم و از پیری جلوگیری کنیم، انتظار بروز چروک‌های کمتری را خواهیم داشت. به این منظور باید نحوه تبدیل شدن سلول‌های اولیه به فرم بالغ را مطالعه کنیم تا بتوانیم چگونگی جوانسازی  اندام‌ها ازجمله پوست را پیدا کنیم.

بررسی نحوه ایجاد بافت‌های جنین انسان یکی از محور‌های اصلی این پژوهش است که هنگام طی مراحل رشد و نمو سلول‌های اولیه جنینی انجام می‌گیرد. هنگام شکل‌گیری سلول تخم، تمامی سلول‌ها یکسان هستند که به آنها سلول‌های بنیادی گفته می‌شود.

پس از گذشت حدود سه هفته ژن‌های دخیل در تمایز سلول‌ها فعال می‌شوند و روند تبدیل آنها به بافت‌ها و اندام‌های مختلف را آغاز می‌کنند. محققان شناسایی کرده‌اند که کدام ژن‌ها چه زمانی و کجای بدن فعال می‌شوند تا پوست، بزرگ‌ترین ارگان ما، را به وجود بیاورند. نتایج پژوهش اخیر در ژورنال معتبر Nature چاپ شده است.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان