نکات طلایی / چرا باید بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید؟

خط سلامت: در دنیای پرمشغله امروز، حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از روش‌های ساده اما مؤثر برای مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها، شستن دهان با آب پس از هر وعده غذایی است. این عمل نه تنها به کاهش اسید در دهان کمک می‌کند، بلکه از بروز پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی نیز جلوگیری می‌کند.

نکات طلایی / چرا باید بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید؟

آیا می‌دانستید شستن دهان با آب بعد از هر وعده غذایی می‌تواند به سلامت دهان و دندان شما کمک کند؟ دندان‌پزشکان معتقدند این کار می‌تواند محیط دهان را کمتر اسیدی کرده و از آسیب به دندان‌ها جلوگیری کند.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به بررسی فواید شستن دهان و نکات کلیدی برای حفظ سلامت دندان‌ها می‌پردازیم.

چرا شستن دهان بعد از غذا یک روش عالی برای حفظ سلامت دهان است؟

برای درک قدرت شستن دهان پس از صبحانه، ناهار، تنقلات و شام، باید ابتدا با pH آشنا شوید. pH (پتانسیل هیدروژن) سطح ترکیبات اسیدی و بازی در بدن را نشان می‌دهد، که ۰ اسیدی‌ترین، ۷ خنثی و ۱۴ بازی‌ترین است. به‌طور ایده‌آل، دهان شما باید در pH خنثی یا بازی باقی بماند، اما زمان غذا خوردن می‌تواند دهان شما را بیشتر اسیدی کند.

هر بار که غذا می‌خورید، بزاق شما غذا را برای هضم تجزیه می‌کند و این باعث تولید اسید می‌شود، لیلیا هوروویتز، دندان‌پزشک از کلینیک دندان‌پزشکی دومینو در بروکلین، نیویورک، توضیح می‌دهد: "این به افزایش بیوفیلم و تجمع پلاک منجر می‌شود، بنابراین شستن با آب خنثی یا بازی می‌تواند به کاهش pH در دهان کمک کند." در یک محیط اسیدی یا با pH زیر ۴.۵، مینا دندان‌ها شروع به تجزیه می‌کند.

به مرور زمان، تجزیه مینا می‌تواند به پوسیدگی دندان و خرابی دندانی منجر شود، طبق گفته‌ی جیسون آورباخ، جراح دندان : "اسیدی که روی دندان‌ها باقی می‌ماند و باکتری‌های ناشی از غذای خراب شده روی سطح دندان‌ها، عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند، بنابراین شستن ذرات سخت و زاید با آب معمولی منطقی‌ترین روش برای مقابله با این مشکل است.

با شستن دهان با آب بعد از هر وعده غذایی، شما به دندان‌ها و لثه‌ها محیطی کمتر اسیدی و سالم‌تر ارائه می‌دهید. 

بهترین زمان برای شستن دهان با آب

بهترین زمان برای شستن دهان با آب، بلافاصله پس از خوردن غذاست، اما به‌خصوص غذاهای شیرین یا اسیدی بیشترین مشکل را ایجاد می‌کنند، غذاهایی مانند کلم ترش، سرکه، گوجه‌فرنگی، مرکبات و ژله از نظر اسیدی بالا هستند، بنابراین حتماً بعد از مصرف این مواد، شستشو را فراموش نکنید. این باعث می‌شود دهان تمیزتر باشد که در نتیجه پاسخ التهابی در بدن کاهش می‌یابد.

آیا شستن دهان با آب گازدار مؤثر است؟

هرگز دهان خود را با آب گازدار شستشو ندهید. "آب‌های گازدار، حتی نوع بدون شکر آن‌ها، اسیدی هستند و می‌توانند به مینا آسیب برسانند.

آیا دهان‌شویه می‌تواند جایگزین شود؟

اگر شما عادت دارید بعد از ناهار با دهان‌شویه استفاده کنید، باید بدانید که این کار نمی‌تواند جایگزین شستن دهان با آب شود. مزیت اصلی استفاده از دهان‌شویه برای مقابله با بوی بد دهان است، اما مشکل بزرگ‌تر این است که بیشتر دهان‌شویه‌ها اسیدی هستند و بنابراین برای سطح مینا خوب نیستند.

بسیاری از دهان‌شویه‌ها حاوی الکل هستند، ماده‌ای که pH را پایین می‌آورد و غشای مخاطی دهان را خشک می‌کند. این می‌تواند به سلامت لثه‌ها در طول زمان آسیب برساند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان