لیچی ابر میوه ای با خواص بی‌نظیر برای تقویت سیستم ایمنی

خط سلامت: لیچی یک میوه گرمسیری است که در استان‌های گوانگ‌دونگ و فوجیان چین به وجود آمده و به دلیل طعم دلپذیر و خواص سلامتی‌اش به شهرت جهانی رسیده است.

لیچی ابر میوه ای با خواص بی‌نظیر برای تقویت سیستم ایمنی

لیچی ، که به آن لچیس نیز گفته می‌شود، میوه‌ای با پوسته سخت قرمز و داخلی سفید و آبدار است که یک هسته بزرگ دارد. این میوه در آسیا محبوبیت زیادی دارد و در ماه‌های تابستان به دست می‌آید. لیچی در مناطق مختلفی از هند، ویتنام، اندونزی و استرالیا نیز کشت می‌شود. ا

به گزارش خط سلامت این میوه که به‌عنوان یک توت بزرگ شناخته می‌شود، در واقع به دسته‌ای از میوه‌ها به نام "درپ" تعلق دارد که میوه‌های گوشتی با هسته‌ای درون خود هستند.

ارزش غذایی لیچی

لیچی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین آب هستند. طبق اطلاعات اداره غذا و داروی ایالات متحده، ۱۰۰ گرم لیچی شامل مواد مغذی زیر است:

آب: ۸۱.۷ گرم

انرژی: ۶۶ کالری

پروتئین: ۰.۸ گرم

چربی: ۰.۴ گرم

کربوهیدرات: ۱۶.۵ گرم

فیبر: ۱.۳ گرم

کلسیم: ۵ میلی‌گرم

منیزیم: ۱۰ میلی‌گرم

خواص سلامتی لیچی

خواص لیچی برای سلامتی

لیچی خواص متعددی برای سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی لیچی منبع خوبی از ویتامین C است که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است. در ۱۰۰ گرم لیچی، حدود ۷۱.۵ میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد که به نیاز روزانه (۷۵-۹۰ میلی‌گرم) کمک می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در Food Research International نشان می‌دهد که آب میوه لیچی پروبیوتیک عملکرد ایمنی و میکروبیوتای روده را بهبود می‌بخشد.

سلامت پوست

لیچی می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند، زیرا تولید کلاژن را حمایت می‌کند. کلاژن برای افزایش قوام و بهبود الاستیسیته پوست ضروری است و همچنین به ترمیم سریع‌تر پوست و محافظت از آن در برابر آسیب‌های آفتاب کمک می‌کند.

سلامت کبد

پلی‌فنول‌ها موجود در لیچی به کاهش آسیب‌های کبدی کمک می‌کنند. مطالعه‌ای منتشر شده در Nutrients نشان می‌دهد که لیچی می‌تواند به کاهش چربی در کبد و باکتری‌های غیرطبیعی در دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

کاهش خطر سرطان

لیچی می‌تواند خطر برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، روده و کبد را کاهش دهد. یک مطالعه منتشر شده در Scientific Reports نشان می‌دهد که عصاره دانه لیچی می‌تواند به کاهش پیشرفت سرطان پروستات کمک کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

عصاره‌های لیچی حاوی درصد بالایی از پلی‌فنول‌ها هستند و ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند. لیچی‌ها حاوی اپی‌کتچین هستند که به سلامت قلب کمک می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان و دیابت را کاهش دهد.

بهترین زمان برای مصرف لیچی

با وجود تمام خواص سلامتی لیچی، این میوه دارای کربوهیدرات بالایی است و باید در مقدار مناسب و در زمان مناسب مصرف شود. بهترین زمان برای مصرف لیچی، صبح زود و بر روی معده خالی است تا جذب مواد مغذی به حداکثر برسد. همچنین می‌توان آن را به‌عنوان میان‌وعده‌ای در اوایل صبح مصرف کرد. اما بهتر است لیچی را جایگزین یک میان‌وعده دیگر کنید و به آن اضافه نکنید، زیرا لیچی‌ها حاوی شکر هستند.

چه تعداد لیچی در روز می‌توانید مصرف کنید؟

از آنجا که لیچی‌ها دارای قند و کالری بالایی هستند، بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید. یک بزرگسال می‌تواند حدود ۱۰ تا ۱۲ عدد لیچی در روز مصرف کند. با این حال، اگر دچار دیابت هستید، بهتر است بیشتر از ۶ تا ۸ عدد لیچی در روز مصرف نکنید. لیچی‌ها بهترین حالت خود را در شکل میوه‌ای دارند و آبمیوه‌ها و لیچی‌های کنسرو شده معمولاً حاوی شکر و مواد نگهدارنده زیادی هستند.

عوارض جانبی مصرف لیچی

مصرف بیش از حد لیچی‌ها ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد. در برخی موارد، ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. یک مطالعه منتشر شده در Pediatric Allergy and Immunology به واکنش آلرژیک یک دختر ۱۲ ساله که ۳۰ دقیقه پس از مصرف یک لیچی خام دچار مشکل شد، اشاره می‌کند. اگرچه این مورد نادر است، اما باید به آن توجه شود.

همچنین، توجه داشته باشید که لیچی را بلافاصله پس از یک وعده غذایی مصرف نکنید، زیرا آب آن به سرعت شروع به تخمیر می‌کند و با توجه به اینکه معده پر است، جذب آن به خوبی انجام نمی‌شود.

خلاصه

لیچی‌ها فراتر از یک میوه خوشمزه و تازه هستند. طعم شیرین و عطر خوش آن‌ها باعث محبوبیت این میوه در میان میان‌وعده‌ها، دسرها و نوشیدنی‌ها شده است. از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا حمایت از سلامت گوارش و تأمین آب بدن، لیچی‌ها یک انتخاب چندمنظوره و خوشمزه برای هر رژیم غذایی هستند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان