خواص و عوارض خرما در بارداری

خط سلامت: خوردن خرما در بارداری نه تنها به رفع خستگی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند در بهبود یبوست، پیشگیری از کم‌خونی و بهبود سلامت استخوان‌ها نیز مؤثر باشد.

خواص و عوارض خرما در بارداری

خرما به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان می‌تواند منبع انرژی خوبی برای زنان باردار باشد. اما باید از مصرف زیاد خرما پرهیز کرد تا از عوارض جانبی احتمالی مانند افزایش وزن و افزایش قند خون جلوگیری شود.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به مزایا و عوارض خوردن خرما در دوران بارداری می‌پردازیم.

بارداری و هوس خوردن مواد غذایی شیرین

وقتی زنان باردار می‌شوند، هوس خوردن برخی غذاها در آن‌ها افزایش می‌یابد. ممکن است نیمه شب از خواب بیدار شوند و هوس بستنی کنند یا به دنبال شکلات باشند. با این حال، برای رفع این هوس‌های شیرین می‌توانند خرما بخورند که نه تنها خوشمزه است بلکه فواید بسیاری نیز برای سلامتی دارد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، ۱۵۴ زن باردار مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، ۷۷ نفر در اواخر بارداری خرما مصرف کردند و ۷۷ نفر دیگر خیر. نتایج نشان داد زنانی که خرما مصرف کرده بودند، نیاز کمتری به مداخلات پزشکی برای تحریک زایمان داشتند. در ادامه به فواید مصرف خرما در دوران بارداری می‌پردازیم.

فواید مصرف خرما در دوران بارداری

خرما حاوی مقادیر بالایی از قند است، اما همچنین حاوی ریزمغذی‌هایی مانند پتاسیم، منگنز، منیزیم و مس است. به گفته دکتر چتنا جین، مدیر بخش زنان و زایمان بیمارستان‌های Cloudnine در گروگرام، خرما همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسید فنولیک است که آن را به یک ماده غذایی سالم تبدیل می‌کند.

خرما می‌تواند انرژی فوری فراهم کند

زنان باردار اغلب احساس خستگی و ضعف می‌کنند. دلیل آن این است که در دوران بارداری، فشار بر سیستم قلبی‌عروقی و کلیه‌ها تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. همچنین افزایش وزن و تغییرات در مرکز ثقل بدن به همراه فشار بر ستون فقرات کمری، باعث خستگی می‌شود. مصرف خرما به دلیل دارا بودن قندهای طبیعی می‌تواند به تأمین انرژی فوری کمک کند.

خرما به رفع یبوست کمک می‌کند

خرما به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند به رفع یبوست که در بسیاری از زنان باردار رخ می‌دهد، کمک کند. در دوران بارداری، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد و سطح پروژسترون که وظیفه تنظیم چرخه قاعدگی و حفظ بارداری را دارد، بسیار بالا می‌رود. همچنین تهوع باعث کاهش مصرف غذا و آب می‌شود که همه این‌ها به یبوست منجر می‌شود. مصرف خرما می‌تواند به کاهش این مشکلات کمک کند.

خرما می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند

خرما سرشار از آهن است و می‌تواند به پیشگیری یا اصلاح کم‌خونی ناشی از فقر آهن کمک کند. در دوران بارداری، حجم خون بیشتر از تعداد سلول‌های قرمز خون افزایش می‌یابد و جذب آهن نیز کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به کم‌خونی می‌شود. خرما با تأمین آهن به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.

خرما می‌تواند سلامت استخوان‌ها را بهبود بخشد

ریزمغذی‌هایی مانند سلنیوم، منیزیم و منگنز موجود در خرما می‌توانند به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را که بسیاری از زنان از آن شکایت دارند، کاهش دهند.

خرما می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد

برخی از زنان در دوران بارداری دچار ریزش مو می‌شوند. به دلیل محتوای بالای آهن و خاصیت خرما در افزایش جریان خون به پوست سر و موها، مصرف خرما می‌تواند به بهبود وضعیت موها و کاهش ریزش مو کمک کند.

به گفته دکتر جین، خرما همچنین می‌تواند به تحریک زایمان کمک کند، بنابراین زنان باردار می‌توانند مصرف خرما را از ماه نهم یا پس از هفته ۳۶ که حدود چهار هفته پیش از تاریخ زایمان آن‌ها است، شروع کنند.

عوارض مصرف بیش از حد خرما

مصرف خرما به دلیل کمک به زایمان طبیعی و سالم شناخته شده است، اما مصرف بیش از حد هر چیزی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. در ادامه به عوارض مصرف زیاد خرما می‌پردازیم:

مصرف زیاد خرما ممکن است به افزایش وزن منجر شود، زیرا خرما حاوی کالری بالایی است. هر خرما حدود ۲۳ کالری دارد که حدود ۲۸۰ کالری در هر ۱۰۰ گرم خرما به‌دست می‌دهد.

خرما ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و کنترل قند خون را در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ دشوارتر کند.

مصرف بیش از حد خرما می‌تواند به نفخ و یبوست منجر شود، زیرا رشد باکتری‌های موجود در روده را تحریک می‌کند.

خرما ممکن است در صورت عدم تمیز کردن دندان‌ها پس از مصرف، باعث پوسیدگی دندان شود.

به دلیل محتوای بالای پتاسیم، مصرف زیاد خرما می‌تواند برای زنانی که به بیماری کلیوی مبتلا هستند، مضر باشد.

مصرف خرما در حد اعتدال بسیار مفید است، اما برای بهره‌مندی از فواید آن، باید در مقدار مصرف دقت کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان