۵ آجیل و خشکبار که به طور طبیعی سطح اوریک اسید را کاهش می‌دهد

خط سلامت: اوریک اسید یک ترکیب طبیعی است که در بدن از تجزیه پورین‌ها تولید می‌شود. سطح بالای این ماده در خون می‌تواند به بروز مشکلات جدی مانند نقرس و سنگ کلیه منجر شود. در این مقاله، به بررسی مضرات اوریک اسید بالا و راه‌های کاهش آن از طریق مصرف خشکبار می‌پردازیم.

۵ آجیل و خشکبار که به طور طبیعی سطح اوریک اسید را کاهش می‌دهد

افزایش سطح اوریک اسید در بدن می‌تواند مشکلاتی نظیر نقرس و سنگ کلیه ایجاد کند. برای متعادل‌سازی این وضعیت، مصرف برخی مواد غذایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم هستند، بسیار مؤثر است.

به گزارش خط سلامت در ادامه، به معرفی ۵ نوع آجیل و خشکبار که می‌توانند به کاهش سطح اوریک اسید کمک کنند، می‌پردازیم.

خطرات افزایش سطح اوریک اسید چیست؟

افزایش سطح اوریک اسید در بدن عمدتاً ناشی از تولید بیشتر یا حذف کمتر این ماده است که یک محصول زائد از تجزیه پورین‌ها در غذاها و نوشیدنی‌هاست. غذاهای با پورین بالا مانند گوشت قرمز، ارگان‌ها، میگو، نوشیدنی‌های شیرین و الکل می‌توانند به افزایش این سطح کمک کنند. وقتی سطح اوریک اسید بیش از حد بالا می‌رود، می‌تواند در مفاصل بلورین شود و به نقرس یا سنگ کلیه منجر شود.

۵ آجیل و خشکبار برای کاهش اوریک اسید

گردو

گردو به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا-۳ شناخته شده است که خواص ضدالتهابی دارند و می‌توانند به کاهش ورم و ناراحتی‌های مرتبط با سطح بالای اوریک اسید کمک کنند. این میوه خشک همچنین کم‌پوریین است، که آن را به گزینه‌ای عالی برای افرادی که به دنبال مدیریت سطح اوریک اسید هستند، تبدیل می‌کند.

بادام هندی

بادام هندی دارای چربی‌های تک‌غیراشباع است که به بهبود سلامت قلب کمک کرده و می‌تواند به تنظیم متابولیسم چربی در بدن کمک کند. همچنین، این میوه خشک منبع خوبی از منیزیم است که به عملکرد کلیه و حذف مؤثر اوریک اسید اضافی کمک می‌کند. اما به دلیل سطح متوسط پورین، مصرف آن باید در حد اعتدال باشد.

پسته

پسته مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است که به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش التهاب مرتبط با سطح بالای اوریک اسید کمک می‌کنند. همچنین، پسته کم‌پوریین است و برای افرادی که به دنبال کنترل اوریک اسید هستند، انتخابی سالم و ایمن است.

بادام

بادام منبع عالی فیبر غذایی است که به حفظ هضم مناسب و کمک به حذف اوریک اسید اضافی از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین، بادام سرشار از ویتامین E و چربی‌های تک‌غیراشباع است که از سلامت قلب حمایت کرده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند. با توجه به کم‌پوریین بودن بادام، این میوه خشک می‌تواند به رژیم غذایی کاهش سطح اوریک اسید افزوده شود.

خرما

خرما منبع غنی از فیبر غذایی و پتاسیم است که هر دو به بهبود عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کنند. عملکرد صحیح کلیه برای حذف اوریک اسید از خون ضروری است. در حالی که خرما شیرین‌تر از دیگر میوه‌های خشک است، اما تقریباً هیچ پورینی ندارد و گزینه‌ای ایمن برای کنترل سطح اوریک اسید است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان