ورزش در بارداری موجب کاهش خطر آسم در نوزادان می شود

خط سلامت: مطالعات جدید نشان می‌دهند ورزش منظم مادران در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به آسم را در نوزادان تا ۴۶ درصد کاهش دهد.

ورزش در بارداری موجب کاهش خطر آسم در نوزادان می شود

نتایج یک تحقیق که روی نزدیک به ۱۰۰۰ مادر و فرزند در فنلاند انجام شده، نشان می‌دهد فعالیت بدنی حداقل سه بار در هفته می‌تواند تأثیر مثبت مستقلی بر سلامت جنین داشته باشد.

به گزارش خط سلامت این یافته‌ها تأکید می‌کند که عادات ورزشی مادران نه تنها بر سلامت خودشان بلکه بر سلامت آینده فرزندان شان نیز تأثیرگذار است.

ورزش در دوران بارداری می‌تواند خطر آسم در نوزاد را کاهش دهد

طبق یک مطالعه جدید، اگر مادر در دوران بارداری به طور منظم ورزش کند، خطر ابتلای فرزندش به آسم به‌طور تقریبی تا نیمه کاهش می‌یابد. این تحقیق که در تاریخ 9 اکتبر در نشریه «مد» منتشر شد، نشان می‌دهد که ورزش کردن سه بار یا بیشتر در هفته در دوران بارداری، خطر آسم در کودک را حدود 46 درصد کاهش می‌دهد.

این سطح از حفاظت مشابه با ترک سیگار توسط مادر یا پدر در دوران بارداری است که می‌تواند به کاهش قرارگیری او در معرض دود سیگار کمک کند. نتایج این مطالعه با تحقیقات قبلی همخوانی دارد که نشان می‌دهند نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری به طور منظم ورزش کرده‌اند، عملکرد ریوی قوی‌تری دارند.

سرپرست این تحقیق، اما-رتا موسی‌ککا، دانشجوی دکترا در دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: «این اولین باری است که ما رابطه‌ای بین ورزش مادر و توسعه آسم در کودک مشاهده می‌کنیم.»

در این مطالعه، داده‌های نزدیک به 1000 مادر و فرزند در فنلاند مورد بررسی قرار گرفت. از مادران پرسیده شد که آیا در دوران بارداری ورزش کرده‌اند و چند بار در هفته فعالیت داشتند. رایج‌ترین ورزش‌ها شامل پیاده‌روی (34٪)، دویدن (32٪)، تمرینات قدرتی (29٪) و کلاس‌های ورزشی گروهی یا ورزش در منزل (22٪) بودند.

مادرانی که فرزندان شان به آسم مبتلا شده بودند، معمولاً کمتر از سه بار در هفته ورزش می‌کردند. کاهش خطر آسم مرتبط با ورزش منظم حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگر مانند وزن مادر، استرس یا بیماری، عادات ورزشی خانواده و تغذیه، و حتی داشتن سگ نیز مشاهده شد.

این نتایج راه جدیدی برای محافظت از کودکان در برابر آسم قبل از تولد باز می‌کند. محقق ارشد، پیریکا کیریاواینن، گفت: تا امروز، اجتناب از دود سیگار در دوران بارداری یکی از تنها روش‌های مؤثر برای کاهش خطر آسم در کودک بوده است. بنابراین، جالب است که ورزش متوسط مادر در دوران بارداری ممکن است تأثیر حفاظتی قوی‌تری بر خطر آسم کودک داشته باشد، درست مانند ترک سیگار یکی از والدین.

با این حال، مطالعه نشان نداد که افزایش ورزش به بیش از سه بار در هفته خطر آسم را بیشتر کاهش می‌دهد. با این حال این یافته‌ها در زمینه پیشگیری از آسم بسیار امیدوارکننده هستند. مشاهده این که با مشارکت در مقادیر معقول ورزش، مادران می‌توانند به‌طور قابل توجهی نه تنها بر سلامت خود، بلکه بر سلامت فرزندشان تأثیر بگذارند، بسیار دلگرم‌کننده است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان