چرا درد در سمت چپ بدن اهمیت دارد؟ شناسایی علائم و شرایط مرتبط

خط سلامت: درد در سمت چپ بدن می‌تواند نشانه‌ای از شرایط مختلفی باشد که برخی از آن‌ها به طور خاص با ارگان‌های موجود در این سمت مرتبط هستند. از جمله این شرایط می‌توان به دیورتیکولیت، پانکراتیت و بزرگی طحال اشاره کرد

چرا درد در سمت چپ بدن اهمیت دارد؟ شناسایی علائم و شرایط مرتبط

درد سمت چپ بدن می‌تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. برخی از این شرایط، مانند سیاتیک، مشکلات کلیوی، مشکلات تخمدان یا بیضه، و حتی نفخ، ممکن است تنها در یک سمت احساس شوند.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به بررسی شرایطی می‌پردازیم که ممکن است باعث بروز درد در سمت چپ بدن شوند و به شما کمک می‌کنند تا بهتر از سلامت خود مراقبت کنید

احساس درد در سمت چپ بدن

درد در سمت چپ بدن می‌تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. برخی از این شرایط، مانند سیاتیک، مشکلات کلیوی، مشکلات تخمدان یا بیضه، و حتی نفخ، ممکن است تنها در یک سمت احساس شوند. اما برخی دیگر از شرایط وجود دارند که به‌طور خاص یا عمدتاً در سمت چپ احساس می‌شوند، به‌ویژه به دلیل محل قرارگیری برخی ارگان‌ها در بدن.

اگر درد یا نشانه‌هایی را در سمت چپ خود مشاهده می‌کنید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. شرایطی مانند دیورتیکولیت، پانکراتیت و طحال بزرگ شده معمولاً در سمت چپ بدن خود را نشان می‌دهند.

درد در سمت چپ بدن و دیورتیکولیت 

دیورتیکولیت زمانی رخ می‌دهد که جراحات و کیسه‌های کوچک در روده بزرگ عفونی یا ملتهب می‌شوند و باعث بروز درد و نفخ می‌شوند. به‌ویژه در افراد با نژاد اروپایی، دیورتیکولیت معمولاً در آخرین قسمت روده بزرگ، که در ناحیه پایین سمت چپ شکم قرار دارد، رخ می‌دهد. در حالی که در افراد با نژاد آسیایی ممکن است این درد در ناحیه بالا و راست احساس شود.

پانکراتیت مزمن

پانکراتیت مزمن، که به آسیب پانکراس ناشی از التهاب مرتبط است، معمولاً در ناحیه میانه یا سمت چپ شکم احساس می‌شود و می‌تواند به سمت کمر نیز حرکت کند. این امر به محل قرارگیری ارگان مربوط می‌شود.

طحال بزرگ شده، پاره شده

از طرف دیگر، طحال بزرگ شده، پاره شده یا آسیب‌دیده معمولاً به‌عنوان دردی در پشت دنده‌های سمت چپ احساس می‌شود، که باز هم به دلیل محل قرارگیری آن در بدن است.

اگر نشانه‌های این شرایط را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. درد شدید، ناگهانی و غیرمعمول، یا درد در ناحیه قفسه سینه باید هر چه سریع‌تر بررسی شود.

به گفته منابع بهداشتی، فرد باید در صورت وجود درد در هر دو سمت بدن و نشانه‌های دیگر حمله قلبی، فوراً به مراقبت‌های پزشکی مراجعه کند. همچنین بهتر است اگر درد به‌طور ناگهانی شروع می‌شود، به مدت طولانی ادامه پیدا کند یا بدتر شود، با پزشک تماس بگیرید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان