رابطه قند و آلزایمر امید تازه برای درمان زوال مغزی شد

خط سلامت: مطالعه‌ای جدید ارتباط قوی میان قند و بیماری آلزایمر را فاش می‌کند.

رابطه قند و آلزایمر امید تازه برای درمان زوال مغزی شد

در پیشرفتی امیدوارکننده برای تحقیقات در زمینه بیماری‌ آلزایمر ، دانشمندان مؤسسه پزشکی جانز هاپکینز موفق به شناسایی یک مولکول قند شدند که ممکن است نقش حیاتی در توسعه این بیماری ایفا کند.

به گزارش خط سلامت تیم تحقیقاتی دریافت نوع خاصی از گلیکان، یک مولکول قند پیچیده، می‌تواند هدف جدیدی برای تست‌های تشخیصی زودهنگام، درمان‌ها و احتمالاً پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد.

ارتباط قوی میان قند و بیماری آلزایمر

در پیشرفتی امیدوارکننده برای تحقیقات در زمینه بیماری آلزایمر، دانشمندان مؤسسه پزشکی جانز هاپکینز موفق به شناسایی یک مولکول قند شدند که ممکن است نقش حیاتی در توسعه این بیماری ایفا کند. تیم تحقیقاتی دریافت که نوع خاصی از گلیکان، یک مولکول قند پیچیده، می‌تواند هدف جدیدی برای تست‌های تشخیصی زودهنگام، درمان‌ها و احتمالاً پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد.

در این تحقیق که در Journal of Biological Chemistry منتشر شده، از نمونه‌های بافت مغزی پنج فرد متوفی مبتلا به آلزایمر استفاده کرده است. محققان دریافتند گلیکوزیپتید RPTP zeta S3L به تعداد بیشتری از گیرنده‌های CD33 نسبت به مغزهای سالم متصل می‌شود و این موضوع موجب محدود شدن توانایی مغز در پاکسازی پروتئین‌های مضر می‌شود.

مکانیزم آلزایمر

بیماری آلزایمر ناشی از مرگ سلول‌های عصبی در مغز به دلیل تجمع پروتئین‌های مضر به نام آمیلوئید و تاو است. سلول‌های ایمنی مغز، به نام میکروگلیال، مسئول پاکسازی این پروتئین‌های مسبب بیماری هستند. اختلال در این فرآیند می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد.

پیشرفت‌های احتمالی در درمان آلزایمر

شناسایی این گلیکوزیپتید می‌تواند گام مهمی به سمت یافتن اهداف دارویی جدید و تشخیص زودهنگام آلزایمر باشد. در حال حاضر، تشخیص بیماری آلزایمر به وسیله اسکن‌های مغزی، آزمون‌های شناختی و ارزیابی علائم بیمار انجام می‌شود. اما اگر مولکول گلیکانی شناسایی شده به عنوان یک نشانگر تشخیصی استفاده شود، پزشکان قادر خواهند بود بیماری آلزایمر را بسیار زودتر از آنچه که اکنون ممکن است شناسایی کنند.

این تحقیق نه تنها می‌تواند به درمان‌های جدید برای آلزایمر منجر شود، بلکه نشان‌دهنده اهمیت گلیکان‌ها در سیستم ایمنی و تأثیر آن‌ها بر توسعه بیماری آلزایمر است. با ادامه تحقیقات در این زمینه، امیدها برای یافتن راه‌حل‌هایی مؤثرتر برای مقابله با این بیماری رو به افزایش است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان