چرا گوجه‌فرنگی بهترین درمان برای آکنه و جوش‌های سرسیاه پوست چرب است؟

خط سلامت: اگر از هزینه و زمان صرف‌شده برای محصولات گران‌قیمت و بی‌نتیجه برای سلامت پوست خود خسته شده‌اید، گوجه‌فرنگی را امتحان کنید!

چرا گوجه‌فرنگی بهترین درمان برای آکنه و جوش‌های سرسیاه پوست چرب است؟

گوجه فرنگی  با خواص ضدعفونی‌کننده و کاهش‌دهنده چربی، می‌تواند به‌طور طبیعی به درمان آکنه و جوش‌های سرسیاه پوست چرب شما کمک کند.

به گزارش خط سلامت با استفاده از ماسک‌های گوجه‌فرنگی ، می‌توانید پوستی درخشان و سالم داشته باشید.

گوجه فرنگی و روشن شدن پوست

گوجه‌فرنگی یکی از مواد اصلی در بیشتر غذاها و سالادهای ایرانی است. این میوه علاوه بر فواید آشپزی، مزایای فراوانی برای زیبایی و مراقبت از پوست دارد. گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C و پتاسیم است که نه تنها به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند، بلکه باعث روشن‌تر شدن و درخشش پوست نیز می‌شود.

ماسک‌های صورت گوجه‌فرنگی به‌ویژه برای سلامت پوست مفید هستند زیرا به بازگرداندن تعادل pH پوست که ممکن است توسط صابون‌ها و مواد آرایشی قوی مختل شود، کمک می‌کنند.

علاوه بر این، گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است؛ یک آنتی‌اکسیدان قوی که دارای خواص ضدپیری است و با قرار دادن آن روی پوست می‌تواند به جوان‌تر نگه داشتن آن کمک کند.

عصاره یا پالپ گوجه‌فرنگی همچنین به کاهش چربی پوست و روشن شدن رنگ آن کمک می‌کند. این ویژگی‌ها به‌ویژه برای افراد دارای پوست چرب بسیار مفید است، زیرا خاصیت قابض داشته و می‌تواند میزان چربی پوست را کاهش داده و منافذ پوست را تمیز و کوچک کند.

قدرت ویژه گوجه‌فرنگی جلوگیری از آکنه با باز کردن منافذ مسدود شده پوست است که به معنای جلوگیری از سرسیاه‌ها و جوش‌های سفید نیز می‌باشد.

چگونه می‌توان گوجه‌فرنگی را در روتین زیبایی خود استفاده کرد؟

در اینجا ۷ ماسک صورت با گوجه‌فرنگی آورده شده است که می‌تواند به بهبود سلامت پوست شما کمک کند:

 برای پوست مستعد آکنه

آب یا پالپ گوجه‌فرنگی را روی صورت خود بمالید و پس از ۱۵ دقیقه با آب معمولی بشویید. این روش به مرور زمان به کنترل آکنه کمک می‌کند.

برای جلوگیری از سرسیاه‌ها

آب گوجه‌فرنگی را با جوش شیرین ترکیب کرده و خمیر حاصل را روی نواحی چرب و مستعد سرسیاه‌های صورت بمالید. بعد از ۵ دقیقه آن را بشویید.

برای پوست چرب و آفتاب‌سوخته

یک قاشق چایخوری آب گوجه‌فرنگی و آب خیار را با هم ترکیب کرده و روی پوستتان بمالید. این ترکیب به کاهش چربی و رفع آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

برای پوست مختلط

سه قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک عدد سفیده تخم مرغ و دو قاشق چایخوری آب گوجه‌فرنگی مخلوط کرده و روی پوست بمالید. پس از خشک شدن، با آب ولرم بشویید.

برای پوست معمولی

آب گوجه‌فرنگی را با پالپ آووکادو ترکیب کنید. گوجه‌فرنگی چربی پوست را کاهش می‌دهد و آووکادو رطوبت‌رسانی عمیق انجام می‌دهد.

برای پوست آفتاب‌سوخته

آب گوجه‌فرنگی را با پودر شیر ترکیب کرده و روی صورت بمالید. این ماسک به رفع آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.

برای پوست خشک

آب گوجه‌فرنگی را با روغن بادام یا زیتون ترکیب کرده و روی صورت بمالید. این ماسک به روشن شدن رنگ پوست و کاهش خشکی کمک می‌کند.

عوارض استفاده از گوجه فرنگی برای پوست

 

استفاده از گوجه فرنگی برای مراقبت از پوست می تواند فواید زیادی داشته باشد، اما عوارض و عوارض جانبی بالقوه ای نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. در اینجا برخی از مسائل احتمالی وجود دارد:

تحریک پوست

گوجه فرنگی حاوی اسیدهای طبیعی است که ممکن است باعث تحریک، قرمزی یا احساس سوزش شود، به خصوص برای انواع پوست حساس. انجام یک آزمایش پچ قبل از اعمال درمان های مبتنی بر گوجه فرنگی در مناطق بزرگ تری از پوست ضروری است.

 واکنش های آلرژیک

برخی از افراد ممکن است به گوجه فرنگی حساسیت داشته باشند. علائم می تواند شامل بثورات، خارش، تورم یا کهیر باشد. اگر بعد از استفاده از گوجه فرنگی هر یک از این علائم را تجربه کردید، فورا مصرف را قطع کنید و با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

حساسیت به نور

گوجه فرنگی به دلیل اسیدی بودن می تواند حساسیت پوست به نور خورشید را افزایش دهد. اگر پس از استفاده از محصولات گوجه‌فرنگی از محافظ آفتاب مناسب استفاده نشود، ممکن است منجر به آفتاب سوختگی یا آسیب پوست شود.

خشکی

در حالی که گوجه فرنگی می تواند به کاهش چربی کمک کند، اما ممکن است باعث خشکی بیش از حد در برخی از انواع پوست شود. اگر به طور مکرر استفاده شود، ماسک ها یا درمان های گوجه فرنگی می توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند.

رنگ آمیزی

آب یا تفاله گوجه فرنگی می تواند لباس ها، حوله ها یا ملحفه ها را لکه دار کند، بنابراین در حین استفاده باید مراقب باشید تا از هر گونه آشفتگی جلوگیری شود.

نتایج متناقض

در حالی که بسیاری از مردم مزایای استفاده از گوجه فرنگی را بر روی پوست خود تجربه می کنند، نتایج می تواند متفاوت باشد. برخی ممکن است پیشرفت های قابل توجهی را مشاهده نکنند، و تکیه صرف به گوجه فرنگی ممکن است جستجوی درمان حرفه ای برای مشکلات پوستی را به تاخیر بیندازد.

تعامل با سایر محصولات

استفاده از محصولات گوجه فرنگی همراه با برخی از درمان های مراقبت از پوست (مانند رتینوئیدها یا آلفا هیدروکسی اسیدها) ممکن است باعث افزایش تحریک یا کاهش اثربخشی سایر محصولات شود.

توصیه ها

تست پچ: همیشه یک پچ تست را روی ناحیه کوچکی از پوست انجام دهید تا هرگونه واکنش نامطلوب را بررسی کنید.

اعتدال: برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد یا تحریک از گوجه فرنگی به میزان کم استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب: اگر از گوجه فرنگی استفاده می کنید، اگر قصد دارید در معرض نور خورشید قرار بگیرید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

با یک متخصص پوست مشورت کنید: اگر پوست حساسی دارید یا از قبل شرایط پوستی دارید، قبل از استفاده از گوجه فرنگی در روتین مراقبت از پوست خود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان