همه چیز درباره استون/ کاربردها، ایمنی و جایگزین‌های مناسب استون به عنوان لاک پاک کن

خط سلامت: استون یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که در صنایع، محصولات پاک‌کننده و حتی آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه چیز درباره استون/ کاربردها، ایمنی و جایگزین‌های مناسب استون به عنوان لاک پاک کن

استون یک ماده شیمیایی است که به طور رایج در صنایع، محصولات پاک‌کننده و خانگی، مانند پاک‌کننده لاک ناخن ، استفاده می‌شود. 

به گزارش خط سلامت در حالی که بیشتر افراد در معرض مقدار کافی از این ماده نیستند که برای آن‌ها مضر باشد، کارشناسان توصیه‌هایی در مورد ایمنی استفاده و تماس با استون دارند. در این مقاله، به بررسی کاربردها، ایمنی و نکات مهم در استفاده از استون و همچنین جایگزین‌های ایمن برای آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا درباره این ماده و خطرات و فواید آن بیشتر بدانید.

کاربردهای استون 

این مایع شفاف و قابل اشتعال بوی مشخصی دارد و به‌راحتی تبخیر و در آب حل می‌شود. استون کاربردهای مختلفی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

استفاده‌های آرایشی: استون به‌طور معمول به عنوان پاک‌کننده لاک ناخن شناخته می‌شود و می‌تواند لاک را از روی سطح ناخن جدا کند. علاوه بر لاک معمولی، برای پاک کردن لاک ژل نیز ایمن است.

استفاده‌های پاک‌کننده: استون به عنوان یک عامل پاک‌کننده عمیق در محصولات خانگی استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند چسب، لکه‌های چسبنده روی سرامیک و کف‌های لمینت و دیگر لکه‌های مقاوم را پاک کند.

استفاده در محصولات توتون: محصولات سیگاری، از جمله سیگارهای توتون و دستگاه‌های ویپ، هنگام استفاده استون آزاد می‌کنند. استون و دیگر مواد شیمیایی در حین دود کردن (سیگارهای سنتی و الکترونیکی) به هوا آزاد می‌شود، بنابراین تماس با این ماده هم برای فرد مصرف‌کننده و هم برای کسانی که در معرض دود دست‌دوم قرار دارند، وجود دارد.

استفاده‌های استخراج: استون برای استخراج محصولات جانبی از گیاهان مانند رزماری برای روغن‌های اسانس استفاده می‌شود. این کار شامل خیساندن گیاه در استون، صاف کردن آن و اجازه دادن به تبخیر استون است. محصول باقی‌مانده، رزماری (یا گیاه دیگر) است که استخراج شده است.

چگونه استون به طور طبیعی تولید می‌شود؟

استون به‌طور طبیعی در مقادیر کم در بدن انسان و محیط زیست یافت می‌شود. این نوع استون با استونی که در محصولات خانگی و صنعتی استفاده می‌شود، متفاوت است.

سطوح پایین استون معمولاً در بدن به دلیل تجزیه چربی‌ها وجود دارد. علاوه بر این، افراد از طریق آب آشامیدنی، غذا یا هوای حاوی استون در معرض مقادیر کمی از این ماده قرار می‌گیرند.

ایمنی استون؛ استون چه زمانی خطرناک است؟

بیشتر افراد به‌طور مرتب در معرض مقادیر کم استون هستند که مستقیماً مضر نیست. این تفاوت با تماس با مقادیر بالاتر و خطرناک‌تر استون، که می‌تواند سمی و آسیب‌زننده به دستگاه تنفسی، چشم‌ها، پوست و اندام‌های داخلی باشد.

جایگزین‌های استون

چند روش خانگی برای کسانی که به‌طور خاص به دنبال جایگزینی برای پاک‌کننده لاک ناخن هستند وجود دارد:

ترکیب آب‌لیمو (یا آب‌پرتقال) و سرکه: وقتی روی ناخن‌ها اعمال می‌شود، این ترکیب می‌تواند به دلیل سطح بالای اسیدیته، لاک را نرم کند.

خمیر دندان: وقتی روی ناخن‌ها اعمال و سپس به آرامی با سوهان ناخن ساییده می‌شود، می‌تواند لاک را خراش دهد.

جوش‌شیرین: به عنوان یک ماده ساینده طبیعی، می‌تواند با یک دستمال مرطوب بر روی ناخن‌ها مالیده شود تا به آرامی لایه لاک را پاک کند.

پاک‌کننده لاک ناخن بر پایه سویا: فرمولی مبتنی بر گیاه که در برخی فروشگاه‌های تخصصی یافت می‌شود و نسبت به پاک‌کننده‌های لاک ناخن بر پایه استون ملایم‌تر است.

جمع‌بندی

استون یک ماده شیمیایی است که به‌طور طبیعی در محیط زیست و بدن یافت می‌شود و همچنین برای کاربردهای صنعتی، پاک‌کننده و خانگی تولید می‌شود. در حالی که سطوح پایین تماس با استون معمولاً ایمن هستند، ایده خوبی است که هنگام استفاده از محصولات حاوی استون اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان