خطرات برخورد وایتکس و سفید کننده ها با پوست + چه کارهایی باید انجام دهیم؟

خط سلامت: وایتکس یک عامل قوی برای تمیز کردن و ضدعفونی است که دارای خواص میکروب‌کشی است و به‌طور رایج در منازل استفاده می‌شود. ماده فعال در سفیدکننده، هیپوکلریت سدیم است که یک ماده شیمیایی خورنده است و از ترکیب کلر و هیدروکسید سدیم به‌دست می‌آید. هیپوکلریت سدیم اکثر ویروس‌ها، باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها را از بین می‌برد.

خطرات برخورد وایتکس و سفید کننده ها با پوست + چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قرار گرفتن در معرض وایتکس می‌تواند باعث تحریک شدید یا سوختگی پوست، چشم‌ها، بینی و دهان شود. این وضعیت می‌تواند منجر به نوعی سوختگی شیمیایی به نام سوختگی با وایتکس شود که حالتی جدی است و با جوش‌های قرمز دردناک مشخص می‌شود.

به گزارش خط سلامت این مقاله به بررسی اقدامات لازم در صورت ریختن وایتکس روی پوست ، عوامل خطر و درمان‌های رایج می‌پردازد.

خطرات برخورد وایتکس با پوست

وایتکس دارای دو ویژگی اصلی است که می‌تواند در صورت قرار گرفتن در معرض آن در سطوح بالا، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند. اول، وایتکس به شدت قلیایی است (pH بین ۱۱ تا ۱۳) که می‌تواند فلزات را خورده و پوست را بسوزاند. دوم، وایتکس حاوی بوی قوی کلر و بخارهایی است که می‌تواند برای ریه‌ها مضر باشد.

شما ممکن است از طریق موارد زیر در معرض وایتکس قرار بگیرید:

تماس با پوست یا چشم: ریختن وایتکس بر روی پوست یا چشم‌ها می‌تواند باعث تحریک شدید، سوختگی و حتی آسیب به چشم شود.

استنشاق گاز کلر: در دمای اتاق، کلر گازی به رنگ زرد-سبز است که می‌تواند بینی یا گلو را تحریک کند و به‌ویژه بر افرادی که آسم دارند تأثیر بگذارد. قرار گرفتن در معرض بیشتر می‌تواند به تحریک پوشش ریه‌ها منجر شده و باعث جمع شدن مایع در ریه‌ها (ادم ریه) شود که یک وضعیت پزشکی جدی است.

مصرف تصادفی: نوشیدن تصادفی وایتکس در کودکان شایع است اما در بزرگسالان نیز ممکن است اتفاق بیفتد. وایتکس به رنگ شفاف است و می‌تواند به‌عنوان آب اشتباه گرفته شود، به‌ویژه اگر در ظرفی بدون علامت ریخته شده باشد. شایع‌ترین علائم این نوع مسمومیت شامل گلو درد، حالت تهوع، استفراغ و یا مشکل در بلع است. مصرف وایتکس نیاز به توجه پزشکی فوری دارد.

کمک‌های اولیه برای مصرف سفیدکننده

عوارض وایتکس روی پوست شما به ناحیه‌ای که با آن تماس دارد، غلظت آن، مدت زمان قرارگیری و مقدار آن بستگی دارد.

وایتکس در چشم‌ها

آسیب به بینایی ممکن است اگر وایتکس به چشم‌ها برسد. این به این دلیل است که ترکیب مایع شفاف چشم (که حاوی مقادیر کمی پروتئین است) و وایتکس یک اسید تشکیل می‌دهد.

اگر وایتکس به چشمان شما برخورد کرد، فوراً چشم‌ها را با آب خالص به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بشویید. اگر از لنز استفاده می‌کنید، قبل از شستشو آنها را بردارید (شما باید آنها را دور بیندازید؛ آنها را دوباره در چشمان خود نگذارید). از مالش چشم‌ها یا استفاده از هر چیزی به جز آب یا محلول نمکی برای شستشوی چشم‌ها خودداری کنید.

پس از شستشو، به درمان اورژانسی مراجعه کنید. پزشک شما بررسی خواهد کرد که آیا نشانه‌هایی از وایتکس باقی مانده است و چشم‌های شما را از نظر آسیب دائمی به اعصاب و بافت‌ها ارزیابی می‌کند.

وایتکس بر روی پوست

اگر وایتکس بر روی پوست شما ریخته شود، هرگونه لباس آلوده به وایتکس را درآورده و فوراً پوست تماس یافته را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه با آب خالص بشویید (۱۵ یا ۲۰ دقیقه حتی بهتر است). پس از شستشو، می‌توانید ناحیه را به آرامی با صابون ملایم و آب بشویید.

سپس به مراقبت پزشکی مراجعه کنید. اگر ناحیه‌ای از پوست که بیش از7 سانتی متر قطر دارد در معرض وایتکس قرار گرفته باشد، خطر سوختگی بلچ افزایش می‌یابد. 

در حالی که کلر معمولاً به‌طور طبیعی از طریق پوست جذب نمی‌شود، مقادیر کمی ممکن است به خون منتقل شود. مقدار زیاد کلر در خون می‌تواند منجر به وضعیتی جدی به نام هایپرکلرمی شود.

کمک‌های اولیه برای وایتکس بر روی پوست

هنگامی که پوست در معرض وایتکس قرار می‌گیرد، فوراً ناحیه را با آب جاری خالص به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بشویید. این کار می‌تواند از بروز سوختگی بلچ جلوگیری کند. همچنین ممکن است از بروز جوش کلرین در صورتی که به کلر حساسیت دارید، جلوگیری کند.

چه باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر وایتکس بر روی پوست شما ریخته شود، به مراقبت پزشکی نیاز است. هرگونه علائمی مانند درد یا خارش را زیر نظر داشته باشید، به‌ویژه اگر این علائم برای بیش از سه ساعت ادامه داشته باشند.

وایتکس در چشم یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. به واحد اورژانس مراجعه کنید.

اگر هرگونه علائم شوک (کاهش جریان خون به بافت‌ها و ارگان‌ها) را تجربه کردید، مراجعه فوری به واحد اورژانس ضروری است.

علائم شوک شامل:

حالت تهوع یا استفراغ

سرگیجه، گیجی یا احساس سبکی سر

رنگ پریدگی پوست

تند تند نفس کشیدن

ضربان سریع قلب

بزرگ شدن مردمک‌ها

استفاده ایمن از وایتکس

در اکثر موارد، رقیق کردن وایتکس با آب (۱ به ۱۰ قسمت، مانند ۱ فنجان وایتکس به ۱۰ فنجان آب) برای تمیز کردن کافی است تا خطر تحریک پوست کاهش یابد. حتماً به دستورالعمل‌های روی بطری وایتکس توجه کنید. اگر دستورالعملی وجود ندارد، نسبت‌هایی که باید ایمن باشند شامل ۱/۳ فنجان وایتکس در ۱ گالن آب است.

هرگز وایتکس را با محصولات دیگر، به‌ویژه دیگر پاک‌کننده‌هایی که حاوی آمونیاک هستند، ترکیب نکنید. ترکیبات سمی می‌توانند تولید شوند (مانند کلرامین) که برای چشم‌ها و ریه‌ها بسیار تحریک‌کننده یا خورنده هستند.

همیشه در یک منطقه با تهویه مناسب کار کنید (پنجره‌ها یا درها را باز کنید). از دستکش‌های لاستیکی و عینک برای محافظت از دست‌ها و چشم‌های خود در برابر تماس و پاشش استفاده کنید. بعد از استفاده از وایتکس دست‌های خود را بشویید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان