رابطه مصرف کافئین با بیماری‌ روماتیسم

خط سلامت: بیماری های عروقی، آسیب رگ های خونی و پیامدهای ناشی از آن، حمله قلبی و سکته مغزی، از علل اصلی مرگ و میر در جمعیت عمومی هستند.

رابطه مصرف کافئین با بیماری‌ روماتیسم

تأثیر کافئین بر سلامت عروق در بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی

بیماری‌های روماتیسمی التهابی، نظیر لوپوس و آرتریت روماتوئید، خطرات قابل توجهی برای سلامت عروق به همراه دارند.

به گزارش خط سلامت، این خطرات ناشی از خود بیماری‌ها و همچنین برخی از درمان‌های مربوط به آن‌ها، به ویژه مشتقات کورتیکواستروئیدها، است. در این مقاله به بررسی تأثیر کافئین بر سلامت عروق در بیماران مبتلا به این بیماری‌ها پرداخته می‌شود.

خطرات عروقی در بیماران روماتیسمی

بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی در معرض خطرات عروقی بیشتری قرار دارند. تا پیش از این، توصیه‌های پزشکان به کاهش این خطرات عمدتاً بر اجتناب از عوامل خطر متمرکز بود. این شامل کنترل التهاب، کاهش مصرف داروهای کورتیکواستروئید و رعایت اصولی مانند عدم سیگار کشیدن، کاهش سطح کلسترول و کنترل فشار خون بالا بود.

نقش کافئین در بهبود سلامت عروق

محققان دانشگاه ساپینزا رم در ایتالیا بر این باورند که بیماران می‌توانند با انجام فعالیت‌هایی که لذت‌بخش هستند، سلامت عروق خود را بهبود بخشند. نتایج آزمایشگاهی این محققان نشان می‌دهد که کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو به طور فعال به سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال کمک می‌کند. این سلول‌ها در بازسازی پوشش رگ‌های خونی و رشد عروقی نقش دارند.

تأثیر رژیم غذایی بر بار التهابی

رژیم غذایی غنی از ویتامین D (موجود در ماهی و تخم‌مرغ روغنی) و ویتامین A (موجود در بسیاری از میوه‌ها)، به همراه اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و سدیم کم، در کاهش بار التهابی مؤثر است. این رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی کمک کند.

کافئین و اثرات ضد التهابی

دانشمندان همچنین به اثرات کافئین بر سیستم ایمنی توجه کرده‌اند. کافئین علاوه بر اثرات محرک، خاصیت ضد التهابی نیز دارد زیرا با گیرنده‌های موجود در سطح سلول‌های ایمنی ارتباط برقرار می‌کند. تأثیر مصرف کافئین بر سلامت قلب و عروق به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته و نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

مطالعه موردی

محققان ۳۱ بیمار مبتلا به لوپوس را که فاقد عوامل خطر سنتی قلبی-عروقی بودند، با استفاده از یک پرسشنامه غذایی هفت‌روزه مورد بررسی قرار دادند. پس از یک هفته، نمونه خون بیماران برای اندازه‌گیری سلامت رگ‌های خونی جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد که بیمارانی که کافئین مصرف می‌کنند، از طریق سلول‌های اندوتلیال که لایه داخلی مهم رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند، از سلامت عروقی بهتری برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری

فولوییا چکاره‌لی، نویسنده اصلی مقاله، اظهار داشت: "این مطالعه تلاشی است برای ارائه اطلاعات به بیماران درباره نقش احتمالی رژیم غذایی در کنترل بیماری." تأیید این نتایج از طریق یک مطالعه طولی که هدف آن ارزیابی تأثیر واقعی مصرف قهوه بر روند بیماری باشد، ضروری است.

مقاله تحقیقاتی تحت عنوان "کافئین با افزایش بقای سلول‌های پیش‌ساز اندوتلیال، اختلال عملکرد اندوتلیال لوپوس اریتماتوز سیستمیک را بهبود می‌بخشد" منتشر شده است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان