چه افرادی دچار آسم شبانه می شوند؟

خط سلامت: آسم یک بیماری تنفسی مزمن است که در شب شدت می‌یابد و می‌تواند به علائمی چون سرفه، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه منجر شود.

چه افرادی دچار آسم شبانه می شوند؟

آسم شبانه یا آسم در شب به طور مکرر خواب را مختل می‌کند و با سرفه، خس‌خس، تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه مشخص می‌شود. طبق یک مطالعه، حدود 60 درصد از افراد مبتلا به آسم، علائم شبانه را تجربه می‌کنند. آسم در شب می‌تواند منجر به اختلال در خواب و کاهش کیفیت زندگی شود.

به گزارش خط سلامت در این مقاله به بررسی علل، علائم و روش‌های درمان آسم شبانه می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم خواب بهتری داشته باشید.

آسم چیست؟

آسم یک بیماری تنفسی مزمن است که با تنگی مجاری تنفسی و التهاب مشخص می‌شود. علائم رایج آن شامل خس‌خس، تنگی نفس، فشار در قفسه سینه و سرفه است.

علائم آسم شبانه

علائم آسم شبانه مشابه علائم آسم در روز هستند، اما در شب شدت بیشتری پیدا می‌کنند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

تنگی نفس

سرفه

خس‌خس

این علائم می‌توانند منجر به مشکلات زیر در طول روز شوند:

تشدید علائم آسم در طول روز

خواب‌آلودگی

احساس خستگی

کاهش تمرکز

علل آسم شبانه

در حالی که عوامل آلرژی‌زا، فعالیت بدنی یا استرس معمولاً علت علائم آسم در طول روز هستند، خواب غالباً عامل تشدید آسم در شب است. علل آسم شبانه شامل موارد زیر است:

ریتم شبانه‌روزی: در شب، ساعت طبیعی بدن تغییر می‌کند و این می‌تواند منجر به افزایش التهاب مجاری تنفسی و کاهش عملکرد ریه‌ها شود.

وضعیت خواب: خوابیدن در حالت درازکش می‌تواند باعث تجمع مخاط در مجاری تنفسی شود و علائم آسم را تشدید کند.

رفلاکس اسید: اسید معده در شب به مری و مجاری تنفسی برمی‌گردد، که می‌تواند علائم آسم را تشدید کند.

آلرژن‌ها: در شب، آلرژن‌های داخلی مانند کپک، پر حیوانات و کنه‌های گرد و غبار بیشتر متمرکز می‌شوند و می‌توانند علائم آسم را تشدید کنند.

تغییرات کیفیت هوا: کاهش دما، رطوبت و آلودگی در شب می‌تواند به مجاری تنفسی آسیب بزند و باعث حملات آسم در خواب شود.

چگونه آسم شبانه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص آسم شبانه، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید که می‌تواند تغییرات در عملکرد ریه‌ها را بررسی کند. دستگاهی به نام «پیک اکسیپتوری فلو متر» برای اندازه‌گیری جریان هوا در طول روز و شب استفاده می‌شود.

چگونه آسم شبانه درمان می‌شود؟

شناسایی و اجتناب از عوامل تشدیدکننده آسم بخشی مهم از مدیریت آسم شبانه است. درمان آسم شبانه معمولاً شامل ترکیبی از داروهای کنترل طولانی‌مدت برای مدیریت التهاب و جلوگیری از علائم و داروهای سریع‌العمل برای تسکین علائم حاد است. استروئیدهای استنشاقی می‌توانند به کاهش التهاب و جلوگیری از علائم آسم شبانه کمک کنند.

اگر شما هم علائم آسم شبانه را به طور مکرر تجربه می‌کنید یا برنامه درمانی فعلی‌تان به خوبی وضعیت شما را مدیریت نمی‌کند، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان