چرا باید در پائیز سنجد خورد؟ / متخصصان تغذیه چه می گویند؟

خط سلامت: سنجد، میوه‌ای بنفش تیره و سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان، به عنوان یک درمان سنتی برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در فرهنگ‌های مختلف شناخته شده است. با افزایش محبوبیت مکمل‌های سنجد در سال‌های اخیر، این سوال مطرح می‌شود که آیا این مکمل‌ها واقعاً فواید قابل توجهی دارند و آیا هزینه آنها توجیه‌پذیر است؟ دکتر لونا ساندون، متخصص تغذیه، به بررسی این موضوع و ادعاهای مرتبط با فواید سلامت سنجد پرداخته است. در این مقاله، ما به بررسی نظرات متخصصان تغذیه در مورد مکمل‌های سنجد و تأثیر آنها بر عملکرد سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت.

چرا باید در پائیز سنجد خورد؟ / متخصصان تغذیه چه می گویند؟

سنجد یک توت بنفش تیره است که سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است . به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، سنجد برای مدت طولانی در برخی از فرهنگ‌ها برای کمک به تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گرفته است و در سال‌های اخیر، مکمل‌های سنجد که فواید مشابهی دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. 

وقتی صحبت از مکمل‌های سنجد به میان می‌آید، واقعاً این سوال مطرح می‌شود: «این مکمل واقعاً چقدر سود دارد و آیا ارزش هزینه‌اش را دارد؟»

سنجد برای چیست؟

بریل هزر  متخصص تغذیه می گوید: سنجد حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله: ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، فولات، کلسیم و آهن است.

هزر می‌گوید: این ترکیب غذایی دقیق به تنوع گیاه، میزان رسیده بودن، محیطی که در آن بوده و شرایط آب و هوایی بستگی دارد .سنجد همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است . 

آملیا شری می‌گوید: مزایای اصلی برای سلامتی سنجد این است که، درست مانند سایر انواع توت‌ها، می‌تواند منبع خوبی از پلی فنول‌ها باشد، که ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش التهاب و تقویت ایمنی هستند.

هزر می گوید ، اسیدهای فنولیک، آنتوسیانین ها و فلاوانول آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در سنجد یافت می شوند.

آیا مکمل های سنجد مفید هستند؟

مکمل‌های سنجد در اشکال مختلفی وجود دارند : کپسول، مایعات، صمغ‌ها و قرص‌ها. سندون می گوید: «در حال حاضر به شکل مکمل بسیار محبوب است، زیرا مانند بسیاری از انواع توت ها، مانند توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد. 

هزر می گوید آنتی اکسیدان آنتوسیانین ماده فعال بسیاری از مکمل های آقو است . او مشاهده کرده است که برخی از مکمل‌های سنجد حاوی غلظت‌هایی از ویتامین C و روی هستند .

مکمل های سنجد اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می شوند که می توانند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهند . شری می‌گوید: «برخی از مطالعات نشان می‌دهند سنجد ممکن است به کاهش شدت و طول مدت علائم ناشی از بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. با این حال، مطالعات کمی بر روی انسان انجام شده است. علاوه بر این، او می‌گوید: مطالعات دیگر نشان داده‌اند که سنجد تأثیر کمی بر علائم مشابه دارد یا هیچ تأثیری ندارد.

چه کسانی نباید سنجد مصرف کنند؟

سنجد را فقط زمانی که رسیده مصرف کنید. هزر می گوید سنجد را زمانی که نارس است مصرف نکنید، زیرا حاوی دانه هایی است که "می تواند باعث ایجاد حالت تهوع یا استفراغ خفیف شود."

برخی از داروها ممکن است با سنجد تداخل داشته باشند. شری خاطرنشان می کند مراقب داروهایی باشید که «برای درمان دیابت، دیورتیک ها، داروهای ایمنی فعال، مورفین و [فنوباربیتال ها] یا داروهای ضد تشنج استفاده می شوند». 

شری تاکید می کند: "همیشه قبل از مصرف مکمل های گیاهی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید."

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان