8 حقیقت جالب در مورد موقرمزها که هرگز نمی‌دانستید

خط سلامت: آیا تا به حال به ویژگی‌های منحصر به فرد افراد مو قرمز فکر کرده‌اید؟

8 حقیقت جالب در مورد موقرمزها که هرگز نمی‌دانستید

موهای قرمز ، با آن رنگ جذاب و گیرا، نه تنها ظاهری متفاوت دارند، بلکه از نظر ژنتیکی نیز ویژگی‌های خاصی را با خود حمل می‌کنند.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، سراغ 12 حقیقت شگفت‌انگیز درباره مو قرمزها می‌رویم که شاید تا به حال نشنیده باشید. از ویژگی‌های ژنتیکی خاص تا حساسیت‌های متفاوت نسبت به درد و حتی ارتباط بین رنگ مو و شخصیت، همه و همه در این مطلب بررسی خواهند شد.

7 حقیقت جالب در مورد موقرمزها

7 حقیقت جالب در مورد موقرمزها عبارت تست از:

افراد غیر مو قرمز می توانند فرزند مو قرمز داشته باشند

موهای قرمز یک صفت مغلوب است که ارثی است. این بدان معناست که هر دو والدین باید این نوع ژن را داشته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان خود کمک کنند. اما بخش مهم اینجاست: آن والدین لزوماً مجبور نیستند خودشان موهای قرمز داشته باشند تا فرزندان مو قرمز داشته باشند. 

والدین می توانند حامل ژن های مغلوب باشند و دستورالعمل هایی را برای ایجاد موهای قرمز پنهان در DNA خود حمل کنند. در نتیجه، خانواده‌هایی که دهه‌ها مو قرمز نداشته‌اند، ممکن است ناگهان بچه‌ای با موهای قرمز یا نارنجی داشته باشند.

موهای قرمز و چشمان آبی نادرترین ترکیب هستند

ژن MC1R (یا گیرنده ملانوکورتین 1) رنگ مو، پوست و چشم را تعیین می کند. اگر شما یک مو قرمز هستید، ژن MC1R شما یک جهش یا احتمالاً چندین جهش دارد. به همین دلیل است که مو قرمزها بسیار نادر هستند. و اگر موهای قرمز و چشمان آبی دارید، نادرترین ترکیب رنگ مو و چشم را دارد.

 به گفته استاد زیست شناسی تکاملی مارک الگار، دکترای دانشگاه ملبورن، احتمال داشتن هر دو ویژگی حدود 0.17٪ است که حدود 13 میلیون نفر از 7.6 میلیارد نفر روی زمین است.

اما چرا این ترکیب بسیار نادر است، به خصوص اگر چشمان آبی نادرترین رنگ چشم نباشد ؟ بسیاری از ژن ها و تغییرات ژنی نقش دارند. اما فراتر از آن، هر دو صفت مغلوب هستند و وجود دو والدینی که بتوانند دو دسته از ژن های مغلوب را منتقل کنند بسیار بعید است.

مو قرمزها منقرض نمی شوند

قرمز ممکن است کمیاب ترین رنگ مو در جهان باشد، اما جهان بزرگ است و مو قرمزها اینجا هستند تا بمانند. در حالی که آنها حدود 2 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، این بدان معناست که 158 میلیون نفر در سراسر جهان موهای قرمز دارند. بیشترین تعداد مو قرمزها - با 10٪ - در ایرلند است. 

مو قرمزها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند

برخلاف سایر رنگ‌های مو، مو قرمزها حامل دو نسخه از ژن MC1R هستند که بر تولید ملانین نظارت دارد و به تعیین رنگ مو، پوست و چشم کمک می‌کند. د.

ملانین به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند و از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. این ضد آفتاب ذاتی یک فرد است. در مو قرمزها، ژن MC1R جهش پیدا می کند و باعث می شود ملانوسیت ها در درجه اول رنگدانه قرمز رنگ، فئوملانین را بسازند. و از آنجایی که مو قرمزها دارای سطوح بالاتری از فئوملانین هستند، بیشتر در معرض آسیب های ناشی از نور خورشید هستند.

مو قرمزها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های زنانه هستند

بر اساس یک بررسی بزرگ منتشر شده در PLOS One در سال 2017، زنان مو قرمز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های زنانه مانند سرطان دهانه رحم، رحم و تخمدان هستند. نویسندگان این مطالعه حدس می زنند افزایش خطر مربوط به قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر استروژن قبل از تولد است (استروژن قبل از تولد نه تنها بر ظهور برخی شرایط پزشکی، بلکه بر ایجاد رنگ مو و چشم خاص، به ویژه موهای قرمز تأثیر می گذارد).

پیتر فراست، دکترای انسان‌شناسی که نقش جنسی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: استروژن مستعد ابتلا به انواع خاصی از سرطان است و به نظر می‌رسد بین زن بودن، داشتن موهای قرمز و ابتلا به این بیماری‌ها یک رابطه سه‌طرفه وجود دارد. انتخاب در شکل دادن به صفات قابل مشاهده انسانی

مو قرمزها ممکن است زودتر پیر شوند

مطالعه‌ای در سال 2016 در Current Biology نشان داد افرادی که دو نسخه از ژن MC1R (که باعث قرمزی مو می‌شود) داشتند تا دو سال مسن‌تر از افرادی بودند که هر دو نسخه را نگه نداشتند. به گفته نویسندگان، این تقریباً مشابه تأثیر سیگار بر روی سن درک شده بود.

ارتباط بین موهای قرمز و پیری هیچ ارتباطی با آسیب پوست در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید (که باعث ایجاد چین و چروک و لکه های تیره می شود) ندارد. درعوض، به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با مسیرهایی مرتبط هستند که بر افتادگی پوست، در میان چیزهای دیگر، نظارت می‌کنند. به گفته نویسندگان، این اولین شواهد از یک مبنای ژنتیکی برای سن درک شده است.

مو قرمزها آستانه درد بالاتری دارند

چندین مطالعه نشان داده است که زنان با موهای قرمز آستانه درد بالاتری دارند. دیوید فیشر، MD، PhD، رئیس بخش پوست در بیمارستان عمومی ماساچوست، که تعدادی از مطالعات را در مورد رنگ قرمز انجام داده است، توضیح می دهد: "آستانه درد حدی است از جایی که شما چیزی را احساس نمی کنید تا جایی که تازه شروع به احساس درد می کنید. مطالعات نشان می‌دهند مو قرمزها به دلیل تفاوت در گیرنده‌های درد، آستانه درد بالاتری دارند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان