چرا سگ‌ها پیش از مدفوع کردن دور خود می‌چرخند؟

خط سلامت:چرا سگ‌ها قبل از دستشویی کردن می‌چرخند و زمین را بو می‌کنند؟ این رفتار عجیب و غریب سال‌هاست که ذهن بسیاری از ما را مشغول کرده است. دانشمندان چه توضیحی برای این رفتار دارند؟

 چرا سگ‌ها پیش از مدفوع کردن دور خود می‌چرخند؟

رفتار چرخشی سگ‌ها پیش از دفع مدفوع ، از جمله موضوعات جالب توجه در حوزه رفتارشناسی حیوانات است. محققان دلایل مختلفی برای این رفتار ارائه کرده‌اند که هر کدام بر جنبه خاصی از زیست‌شناسی سگ‌ها تاکید دارند.

به گزارش خط سلامت، برخی عادات سگ‌ها ما را به شدت کنجکاو می‌کند، از جمله چرخیدن و بو کردن زمین پیش از دفع مدفوع. دانشمندان درباره دلیل این حرکات سگ‌ها چه می‌گویند؟

سگ‌ها از بهترین همراهان انسان هستند و به همین دلیل معمولاً آنها را برای دفع مدفوع به پارک‌ها یا باغ‌ها می‌بریم. سگ گاهی اوقات قبل از این کار، به دور خود می‌چرخد، گویی در حال بررسی محیط و جستجوی یک شیء گمشده است. دلیل این رفتار چیست؟

رفتارشناسان سگ می‌گویند که سگ‌ها قبل از دفع مدفوع، برای هماهنگ شدن با میدان مغناطیسی زمین دور خود می‌چرخند تا محور شمال-جنوب را شناسایی و ستون فقرات خود را بر آن محور تنظیم کنند.

در یک مطالعه که در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، مشخص شد سگ‌ها نسبت به تغییرات کوچک در میدان مغناطیسی زمین حساس هستند. سگ‌ها در شرایط پایدار، تمایل دارند به‌طور دقیق در راستای محور شمال-جنوب قرار بگیرند، اما این هماهنگی در شرایط ناپایدار مشاهده نمی‌شود.

این مطالعه نشان داد سگ‌ها به‌دلیل حساسیت به میدان مغناطیسی زمین، ترجیح می‌دهند بر این محور تنظیم شوند و این رفتار ممکن است به آن‌ها کمک کند تا راحت‌تر و طبیعی‌تر مدفوع کنند.

تغییرات در قطب‌نمای میدان مغناطیسی از نظر بیولوژیکی برای سگ‌ها اهمیت دارد و می‌تواند بر رفتار آن‌ها قبل از دفع مدفوع تأثیر بگذارد. آنها می‌چرخند تا بهتر بتوانند از محور شرق-غرب زمین پرهیز کنند و همزمان بینی خود را به سمت قطب مغناطیسی بگیرند.

این نوع تنظیمات مغناطیسی در دیگر حیوانات مانند گاوها و گوزن‌ها نیز مشاهده می‌شود، زیرا آنها نیز تمایل دارند هنگام مدفوع در راستای محور شمال-جنوب قرار بگیرند.

چرا پیش از مدفوع، زمین را بو می‌کنند؟

شاید دقت کرده باشید سگ‌ها قبل از دفع مدفوع زمین را می‌بویند. دانشمندان می‌گویند این کار آنها چندین دلیل دارد.

نخستین دلیل این است که آن‌ها به دنبال مکان تمیزی هستند که قبلاً توسط دیگر سگ‌ها استفاده نشده باشد و به این ترتیب بتوانند از آلودگی و ابتلا به بیماری و انگل‌های بیماری‌زا به دور بمانند. بوییدن همچنین به سگ‌ها کمک می‌کند تا فهرستی از فرومون‌های باقی‌مانده از سگ‌های دیگر را تشخیص دهند که می‌تواند اطلاعاتی درباره جنسیت، وضعیت سلامت و حتی حالت روحی آن‌ها ارائه دهد.

این رفتار به سگ‌ها در برقراری ارتباط با سایر سگ‌ها کمک کرده و نشان‌دهنده‌ای از تصاحب قلمرو است.

چرا پیش از مدفوع، می‌دوند؟

احتمالا بعضی وقت‌ها دیده‌اید که سگ قبل از مدفوع کردن می‌دود. او این حرکت را به دلایل مختلفی در پیوند با سلامت و رفتار خودش انجام می‌دهد.

دویدن می‌تواند روده‌ها را تحریک کرده و به تنظیم حرکات روده کمک کند، امری که فرآیند دفع را تسهیل می‌کند. این رفتار به‌ویژه در توله‌سگ‌ها یا سگ‌های جوان که انرژی زیادی دارند، شایع است.

همچنین، دویدن ممکن است به سگ شما کمک کند تا مکان مناسبی برای دفع پیدا کند، جایی که در آن احساس امنیت و راحتی کند. این رفتار همچنین می‌تواند نشانه‌ای ساده از هیجان یا انتظار برای احساس راحتی باشد.

چرا هنگام دفع، به صاحبش نگاه می‌کند؟

این رفتار ریشه در غریزه اولیه سگ‌ها دارد که در حین دفع، در معرض آسیب‌پذیری هستند. سگ با نگاه کردن، مطمئن می‌شود که صاحبش برای حفاظت او در برابر خطرات احتمالی حاضر است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان