شناسایی ریزپلاستیک‌ها در مغز انسان / نگرانی‌های جدید درباره سلامت مغز

خط سلامت: پژوهشگران برای نخستین بار ریزپلاستیک‌ها را در مرکز بویایی مغز انسان شناسایی کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان واقعی این ذرات ریز در بدن ممکن است بسیار بیشتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، باشد و نگرانی‌های جدی درباره تأثیرات آن بر سلامت مغز و سیستم عصبی به وجود آورده است.

شناسایی ریزپلاستیک‌ها در مغز انسان /  نگرانی‌های جدید درباره سلامت مغز

در سال‌های اخیر، ریزپلاستیک‌ها به عنوان یکی از تهدیدات جدی برای سلامت انسان و محیط زیست شناخته شده‌اند. با توجه به افزایش آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها، پژوهش‌های متعددی به بررسی اثرات این ذرات بر اندام‌های مختلف بدن پرداخته‌اند. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند که این ذرات می‌توانند به مغز نیز وارد شوند و خطراتی برای سلامت عصب‌شناختی ایجاد کنند.

به گزارش خط سلامت، پژوهش اخیر، که در نشریه «جاما نتورک اوپن» منتشر شده، به بررسی حضور ریزپلاستیک‌ها در پیاز بویایی مغز انسان پرداخته و نگرانی‌ها در مورد تأثیرات آن بر بیماری‌های زوال عصبی را افزایش داده است.

شناسایی ریزپلاستیک‌ها در مغز انسان : یافته‌های جدید

برای نخستین بار، ریزپلاستیک‌ها در مرکز بویایی مغز انسان شناسایی شده‌اند، که این امر نشان می‌دهد مقدار واقعی این ذرات ریز در بدن ممکن است بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد، باشد.

جزئیات پژوهش

این پژوهش که روز دوشنبه در نشریه «جاما نتورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر شد، نشان داد که در پیاز بویایی مغز هشت نفر از ۱۵ بزرگسالی که در آلمان و برزیل کالبدشکافی شدند، ریزپلاستیک وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه سائو پائولو در برزیل بیان کردند که احتمالاً این افراد در طول عمر خود این ذرات پلاستیکی ریز را که اکنون در هوا نیز وجود دارند، استنشاق کرده‌اند.

نتایج پیشین و نگرانی‌ها

پیش از این، پژوهش‌ها ریزپلاستیک‌ها را در ریه‌ها، روده‌ها، کبد، خون، بیضه‌ها و حتی مایع منی انسان یافته بودند. تصور می‌شد که سد خونی‌ـ‌مغزی از ورود این ذرات بالقوه سمی به مغز جلوگیری می‌کند. با این حال، این پژوهش جدید نشان می‌دهد که «مسیری احتمالی برای انتقال ریزپلاستیک به مغز» از طریق پیاز بویایی وجود دارد، که نگرانی‌ها در مورد نقش این ذرات در بروز اختلال‌های عصب‌شناختی مانند زوال عقل را افزایش می‌دهد.

روش‌شناسی پژوهش

دانشمندان مغز ۱۵ فرد متوفی (۱۲ مرد و ۳ زن) را که بیش از پنج سال ساکن سائو پائولو بودند، بررسی کردند و در پیاز بویایی هشت نفر از آنها ۱۶ فیبر و ذره پلیمری مصنوعی یافتند. اندازه این ذرات بین ۵.۵ میکرون تا ۲۶.۴ میکرون متغیر بود.

مسیر ورود ریزپلاستیک‌ها به مغز

دانشمندان اشاره کردند که حفره‌های کوچک موجود در استخوانی به نام صفحه غربالی، که در پایه جمجمه قرار دارد، احتمالاً به‌عنوان مسیری برای ورود ذرات پلاستیک از مجاری بینی به مغز عمل کرده است. پیاز بویایی درست بالای این صفحه قرار دارد.

تأثیرات بر سلامت مغز

در این پژوهش آمده است که با توجه به حضور گسترده ریزپلاستیک‌ها در هوا و شناسایی آنها در بینی و پیاز بویایی، این مسأله نشان‌دهنده آن است که مسیر بویایی یک ورودی مهم برای ورود ذرات خارجی به مغز است. پژوهشگران هشدار دادند که ذرات پلاستیکی حتی کوچک‌تر می‌توانند با سهولت بیشتری از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، وارد بدن شوند و ممکن است در بروز عارضه‌های عصب‌شناختی و روان‌پزشکی مانند زوال عقل نقش داشته باشند.

نگرانی‌های زیست‌محیطی و سلامت عمومی

آنها تأکید کردند: «با توجه به آثار احتمالی مسمومیت عصبی که ریزپلاستیک‌ها در مغز ایجاد می‌کنند و آلودگی گسترده محیط زیست به پلاستیک، نتایج پژوهش ما باید نگرانی‌هایی در زمینه افزایش شیوع بیماری‌های زوال عصبی برانگیزد.»

نیاز به تحقیقات بیشتر

با این حال، هنوز مشخص نیست که این ذرات چگونه می‌توانند بر سلامت مغز اثر بگذارند. دانشمندان تأکید کردند که برای شناخت بهتر اثر ریزپلاستیک‌ها بر سلامت مغز، ضروری است تحقیقاتی با استفاده از اسکن‌های ام‌آر‌آی مغز انجام شود.

رویداد آینده

نشریه ایندیپندنت در ماه سپتامبر «فهرست اقلیمی ۱۰۰» را منتشر خواهد کرد و در نیویورک میزبان رویدادی خواهد بود که می‌توان به‌صورت آنلاین در آن شرکت کرد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان