افزایش نگران‌کننده سکته مغزی در بین این بیماران

خط سلامت: مطالعه جدیدی نشان می‌دهد با وجود پیشرفت‌های پزشکی، خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل همچنان رو به افزایش است.

افزایش نگران‌کننده سکته مغزی در بین این بیماران

بیماری سلول داسی شکل یک اختلال خونی ژنتیکی است که باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون می‌شود. این تغییر شکل می‌تواند منجر به انسداد رگ‌های خونی و در نتیجه سکته مغزی شود.

به گزارش خط سلامت علیرغم تلاش‌های انجام شده برای کاهش خطر سکته مغزی در این بیماران، از جمله تجویز منظم تزریق خون و استفاده از داروهای خاص، آمارها نشان می‌دهند خطر سکته مغزی با افزایش سن بیماران بالاتر می‌رود.

چرا نرخ بروز سکته مغزی در افراد مبتلا به کم خونی داسی رو به افزایش است؟

دلایل این افزایش نگران‌کننده عبارتند از:

بسیاری از پزشکان به طور منظم سونوگرافی مغز را برای ارزیابی خطر سکته مغزی در بیماران سلول داسی شکل انجام نمی‌دهند.

برخی پزشکان به اندازه کافی تزریق خون انجام نمی‌دهند یا به طور منظم از داروهای موثر در کاهش خطر تشکیل لخته خون استفاده نمی‌کنند.

همچنین عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و لخته‌های خونی موقت نیز می‌توانند خطر سکته مغزی را در این بیماران افزایش دهند. محققان بر اهمیت غربالگری منظم بیماران سلول داسی شکل برای شناسایی و کنترل عوامل خطر تاکید می‌کنند.

محققان می‌گویند: با وجود اینکه اغلب به خطر سکته مغزی در کودکان مبتلا به سلول داسی شکل توجه می‌شود، اما خطر سکته مغزی در بزرگسالان نیز بسیار جدی است و نباید نادیده گرفته شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد برای کاهش خطر سکته مغزی در بیماران سلول داسی شکل، علاوه بر درمان‌های موجود، باید به عوامل خطر دیگر نیز توجه شود و مراقبت‌های پزشکی به طور منظم و جامع انجام شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان