مثانه بیش فعال یعنی چه؟ + چند بار ادرار در روز نشانه بیش فعالی مثانه است؟

خط سلامت: مثانه بیش فعال باعث می‌شود که نتوانید ادرار خود را کنترل کنید و به طور ناگهانی نیاز به دستشویی پیدا کنید.

مثانه بیش فعال یعنی چه؟ + چند بار ادرار در روز نشانه بیش فعالی مثانه است؟

مثانه بیش فعال وضعیتی است که باعث می شود بدون هشدار کنترل مثانه خود را از دست بدهید. ممکن است مجبور شوید بیشتر یا فوری ادرار کنید.

به گزارش خط سلامت، گاهی اوقات ممکن است قبل از رفتن به حمام، مقدار کمی ادرار نشت کند.

  • مجبور بودن 8 بار یا بیشتر ادرار کردن در روز یا 2 بار یا بیشتر ادرار کردن در طول شب
  • نیاز فوری و ناگهانی به ادرار کردن بدون هشدار
  • نشت ادرار بعد از آن احساس فوری و ناگهانی ادرار کردن

اگر 2 یا بیشتر از این علائم را دارید، ممکن است مثانه بیش فعال داشته باشید.

چه چیزی باعث مثانه بیش فعال می شود؟

آسیب عصبی و عضلانی نزدیک مثانه باعث پرکاری مثانه می شود. آسیب باعث انقباض (فشرده شدن) مثانه شما در یک زمان برنامه ریزی نشده می شود. این همان چیزی است که باعث نشت و نیاز ناگهانی و فوری به ادرار می شود. گاهی اوقات، وجود مایعات بیش از حد در مثانه یا کافئین بیش از حد می تواند باعث بیش فعالی مثانه شود.

آسیب عصبی ناشی از موارد زیر است:

  • زایمان طبیعی (برای زنان)
  • مشکلات پروستات (برای مردان)
  • صدمات یا عفونت های نخاعی یا مغزی
  • دیابت
  • سکته
  • اسکلروز چندگانه
  • قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین
  • نقص مادرزادی

سرطان مثانه می تواند منجر به بیش فعالی مثانه شود. در بیشتر موارد، آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) غربالگری معمول برای سرطان مثانه را توصیه نمی کند، مگر اینکه علائم مثانه بیش فعال را داشته باشید.

مثانه بیش فعال چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما با بحث در مورد علائم و سابقه پزشکی شما شروع می کند. آنها ممکن است آزمایش های خاصی را برای کمک به تشخیص مشکل تجویز کنند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اورودینامیک: در طول این آزمایش، پزشک مثانه شما را پر می کند و سپس می بیند که چقدر خوب تخلیه می شود.
  • تصویربرداری: پزشک ممکن است نیاز به بررسی داخل مثانه از طریق استفاده از اشعه ایکس، سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) یا MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) داشته باشد.
  • EEG و EMG: آزمایش الکتروانسفالوگراف (EEG) و الکترومیوگراف (EMG) عملکرد مثانه شما را بررسی می کند. سیم ها و پدها در قسمت پایین شکم (شکم) قرار می گیرند. این سیم ها قادر به آزمایش اعصاب داخل هستند.

آیا می توان از مثانه بیش فعال پیشگیری کرد ؟

مثانه بیش فعال قابل پیشگیری نیست. با این حال، می‌توانید با درمان بیماری‌ها و شرایطی که باعث ایجاد آن می‌شوند، خطر پرکاری مثانه را کاهش دهید. به عنوان مثال، پیروی از توصیه های پزشک برای درمان دیابت، آسیب عصبی را کاهش می دهد. اگر باردار هستید، در صورت انجام زایمان طبیعی، با پزشک خود در مورد احتمال آسیب مثانه صحبت کنید.

درمان مثانه بیش فعال

مثانه بیش فعال را می توان با دارو، تمرینات مثانه، تحریک الکتریکی یا جراحی درمان کرد. پزشک به شما خواهد گفت که کدام یک برای شما بهتر است.

دارو

پزشک ممکن است برای درمان مثانه بیش فعال شما دارو تجویز کند. شل کننده های عضلانی به کنترل اسپاسم عضلانی کمک می کنند که باعث می شود مثانه شما در زمان نامناسبی فشرده شود. عوارض جانبی شایع عبارتند از خشکی دهان، تاری دید، یبوست، ضربان قلب سریع و احساس برافروختگی (احساس گرما و قرمزی). دارو را می توان به صورت قرص یا پچ تجویز کرد.

تمرینات مثانه

تمرینات مثانه مثانه شما را تقویت کرده و دوباره آموزش می دهد تا ادرار را تا زمانی که بتوانید به حمام برسید نگه دارد.

  • تمرینات کگل: اینها تمرینات خاصی هستند که می توانید با سفت کردن ماهیچه های ادراری خود انجام دهید (مثل اینکه می خواهید ادرار خود را نگه دارید) و سپس رها کنید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید تا ماهیچه های مثانه شما تقویت شود.
  • بازآموزی: پزشک ممکن است توصیه کند که یادداشتی از کنترل مثانه خود داشته باشید. این ممکن است شامل مقدار مایعی که مصرف می‌کنید، هر چند وقت یک‌بار احساس می‌کنید مجبور هستید به دستشویی بروید و اینکه آیا نشت داشتید، باشد. این ممکن است به شما در برنامه ریزی سفر به حمام و مصرف مایعات کمک کند.

تحریک الکتریکی

این یک روش پزشکی است که پالس های الکتریکی ایمن و ایمن را از طریق واژن یا مقعد شما (پایین) ارسال می کند. آنها همچنین می توانند از طریق یک پچ داده شوند. روش دیگر شامل قرار دادن یک سیم در نزدیکی استخوان دنبالچه است. پزشک به شما خواهد گفت که چند درمان برای شما ضروری است.

عمل جراحی

یک روش جراحی به نام سیستوپلاستی تقویت کننده وجود دارد. این ممکن است در موارد شدید یا زمانی که هیچ درمان دیگری جواب نمی دهد ضروری باشد. این شامل بزرگتر کردن مثانه است. بخشی از روده شما ممکن است برای بزرگ کردن مثانه استفاده شود. این به شما فضای بیشتری برای ذخیره ادرار می دهد. خطرات این جراحی شامل پارگی مثانه (نشت ادرار در بدن)، سنگ مثانه، مخاط در مثانه و عفونت است.

زندگی با مثانه بیش فعال

زندگی با مثانه بیش فعال به این بستگی دارد که مشکل شما چقدر جدی است و درمان شما چقدر خوب عمل می کند. در هر صورت، زندگی با این شرایط ممکن است نیاز به برنامه ریزی بهتری داشته باشد. ممکن است مجبور شوید برای زمان مصرف مایعات و میزان نزدیک بودنتان به حمام برنامه ریزی کنید. همچنین ممکن است پوشیدن لباس های زیر یکبار مصرف را در نظر بگیرید که از لباس های شما در برابر نشت ادرار محافظت می کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان