تفاوت بین تحمل مواد مخدر، وابستگی و اعتیاد چیست؟ + چه چیزی باعث اعتیاد به مواد افیونی می شود؟

خط سلامت: اعتیاد یک ولع شدید برای انجام کاری است. در ادامه با صفر تا صد ولع شدید برای استفاده از مواد افیونی آشنا می شوید.

تفاوت بین تحمل مواد مخدر، وابستگی و اعتیاد چیست؟ +  چه چیزی باعث اعتیاد به مواد افیونی می شود؟

اعتیاد یک بیماری است که بر مغز و رفتار شما تأثیر می گذارد. در ابتدا، شما باید بر انتخاب خود برای استفاده از مواد افیونی کنترل داشته باشید. با این حال، مواد افیونی بسیار اعتیادآور هستند.

به گزارش خط سلامت، با گذشت زمان، تأثیر آنها می تواند شما را به ادامه استفاده از دارو یا استفاده نادرست از آن وادار کند. این می تواند منجر به تغییراتی در عملکرد مغز شود که باعث می شود میل قوی به مصرف مواد افیونی در شما ایجاد شود.

اعتیاد به مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی یک وابستگی ناسالم به این داروهای قدرتمند است. اپیوئیدها دسته ای از مواد مخدر هستند که با مواد شیمیایی طبیعی یا مصنوعی موجود در گیاه خشخاش ساخته می شوند. این شامل مواد غیرقانونی، مانند هروئین و داروهای تجویزی است که برای کمک به تسکین درد در نظر گرفته شده است. مواد افیونی همچنین بدن را آرام می کنند و "بالا" تولید می کنند.

پزشکان معمولاً در موارد زیر مواد افیونی را تجویز می کنند:

  • دندان درد و روش های دندانپزشکی
  • جراحات
  • جراحی ها
  • شرایط مزمن، مانند  سرطان

انواع داروهای مخدر عبارتند از:

  • تریاک
  • هروئین
  • کدئین
  • فنتانیل
  • هیدروکدون و اکسی کدون
  • هیدرومورفون و اکسی مورفون
  • متادون
  • مورفین
  • ترامادول

برخی از داروهای سرفه با نسخه نیز حاوی مواد افیونی هستند.

علائم اعتیاد به مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی نوعی  سوء مصرف مواد در نظر گرفته می شود . علائم و نشانه های سوء مصرف مواد می تواند جسمی، رفتاری و روانی باشد. یکی از نشانه های بارز اعتیاد عدم توانایی در ترک مصرف مواد افیونی است.

این ممکن است مانند استفاده از دارو بیشتر از تجویز پزشک، استفاده از دوز بالاتر از تجویز شده یا استفاده از نسخه شخص دیگری برای خود باشد. یکی دیگر از نشانه های اعتیاد، جستجوی پاداش های فوری ("بالا") دارو علیرغم آگاهی از عواقب آن است.

علائم رایج اعتیاد به مواد افیونی عبارتند از:

  • تحریک فیزیکی
  • گیجی
  • افسردگی یا اضطراب
  • حالت تهوع
  • یبوست
  • تنفس کم عمق یا آهسته

تنفس آهسته مداوم می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپوکسی شود. این زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن کافی به مغز شما نمی رسد. هیپوکسی می تواند منجر به آسیب دائمی مغز، کما یا مرگ شود.

اگر بیش از حد مواد افیونی مصرف می کنید، ممکن است مصرف بیش از حد مواد افیونی را تجربه کنید. حتی مقدار کمی از آن می تواند برای برخی افراد بیش از حد باشد و منجر به مصرف بیش از حد شود. مصرف بیش از حد یک وضعیت پزشکی بسیار جدی است. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفراغ کردن
  • از دست دادن هوشیاری (از حال رفتن)
  • عدم پاسخگویی (نمی توان بیدار شد)
  • تنفس آهسته و نامنظم یا اصلاً نفس نمی کشد
  • نبض آهسته، نامنظم یا بدون نبض

مصرف بیش از حد مواد افیونی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. اگر فکر می کنید فردی بیش از حد مصرف کرده است، فوراً با 9-1-1 تماس بگیرید. در برخی از ایالت ها، یک اسپری بینی با نسخه به نام نالوکسان (Narcan) در دسترس است که در صورت مصرف بیش از حد آن در دسترس است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا ممکن است به دلایل اورژانسی به این دارو نیاز داشته باشید.

چه چیزی باعث اعتیاد به مواد افیونی می شود؟

داروهای مخدر با ایجاد اندورفین مصنوعی مغز شما را تغییر می دهند. اینها درد را مسدود می کنند و نحوه واکنش مغز شما به درد را تغییر می دهند. اندورفین های کاذب حتی می توانند احساس سرخوشی یا سرخوشی ایجاد کنند. مصرف مواد افیونی می تواند باعث شود مغز شما به این اندورفین ها وابسته شود یا حتی تولید اندورفین خود را متوقف کند. هر چه مدت بیشتری از مواد افیونی استفاده کنید، احتمال وقوع این اتفاق بیشتر می شود.

تحمل دارو زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به مرور زمان به اثرات یک دارو عادت کند. از آنجایی که این اتفاق می افتد، ممکن است لازم باشد دوز بالاتری از دارو مصرف کنید تا اثر مشابهی داشته باشید.

وابستگی دارویی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما تغییر می کند و شروع به تکیه بر دارو برای عملکرد می کند. این تغییرات اغلب با قطع مصرف دارو منجر به علائم ترک می شود. علائم ترک می تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عرق کردن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • لرز
  • اسهال
  • تکان دادن
  • درد
  • افسردگی
  • بی خوابی
  • خستگی

همیشه باید قبل از قطع مصرف دارو، حتی یک اپیوئید، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند با کاهش تدریجی دوز در طول زمان تا زمانی که دیگر به دارو نیاز نداشته باشید، علائم ترک را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید.

تفاوت بین تحمل مواد مخدر، وابستگی و اعتیاد چیست؟

تحمل و وابستگی به دارو نتیجه مصرف طولانی مدت هر داروی مخدر است. شما می توانید نسبت به یک ماده مخدر تحمل کنید یا به آن وابسته باشید، اما هنوز به آن معتاد نشده اید.

اعتیاد به مواد مخدر بیماری است که راه های کمک و درمان برای آن در دسترس است. هنگامی که به مواد مخدر معتاد می شوید، ممکن است به نظر برسد که بدن و ذهن شما بدون دارو نمی توانند کار کنند. اعتیاد می تواند باعث شود که شما با وسواس به دنبال مواد مخدر باشید، حتی زمانی که مصرف مواد مخدر باعث مشکلات سلامتی، رفتاری یا روابط می شود.

اعتیاد به مواد افیونی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما یا یک متخصص بهداشت پزشکی می تواند اعتیاد به مواد افیونی یا اختلال مصرف مواد افیونی را تشخیص دهد. تشخیص شامل ارزیابی پزشکی خواهد بود. همچنین ممکن است شامل تست های آزمایشگاهی خاص یا تست های سلامت روان باشد.

اگر هوس مصرف مواد مخدر یا اگر احساس می کنید نمی توانید میل به مصرف دارو را کنترل کنید، ممکن است اعتیاد به مواد افیونی داشته باشید. همچنین ممکن است در صورت ادامه مصرف دارو بدون رضایت پزشک معتاد شوید، حتی اگر دارو برای شما مضر باشد. اعتیاد به مواد افیونی می تواند منجر به مشکلاتی در زندگی روزمره شود، مانند مشکلات سلامتی، پول، کار یا مدرسه، قانون، یا روابط شما با خانواده یا دوستان. کسانی که نزدیک شما هستند ممکن است قبل از انجام این کار از اعتیاد شما آگاه شوند.

آیا می توان از اعتیاد به مواد افیونی پیشگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

داروهای افیونی در صورت استفاده صحیح می توانند بی خطر باشند. با این حال، داروهای افیونی خطر بالایی برای اعتیاد دارند، به ویژه زمانی که برای مدت طولانی استفاده شوند. افراد همچنین در صورت استفاده نادرست از دارو (اختلال مصرف مواد افیونی) یا استفاده غیرقانونی از دارو می توانند معتاد شوند.

به طور کلی، اگر بیش از یک هفته از مواد مخدر استفاده نکنید، احتمال اینکه از اعتیاد اجتناب کنید، بیشتر است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از آنها برای بیش از یک ماه می تواند شما را به آنها وابسته کند.

درمان اعتیاد به مواد افیونی

اعتیاد به مواد افیونی یک بیماری مزمن است و باید مانند سایر بیماری های مزمن درمان شود. باید توسط متخصصان پزشکی که به درستی برای درمان این بیماری آموزش دیده اند مدیریت و نظارت شود.

درمان اعتیاد به مواد افیونی برای هر فرد متفاوت است. هدف اصلی درمان کمک به توقف مصرف دارو است. درمان همچنین به بهبودی شما کمک می کند و امیدواریم در آینده از مصرف مجدد دارو جلوگیری کنید.

هنگامی که مصرف مواد افیونی را متوقف می کنید، یک دوره ترک را تجربه خواهید کرد. احتمالاً علائمی مانند تهوع و استفراغ، درد شکم، لرز و تب، خستگی و افسردگی یا اضطراب را خواهید داشت. داشتن این علائم طبیعی است - اگرچه سخت است - زیرا بدن شما از اثرات دارو بهبود می یابد و تحمل و وابستگی خود را به دارو کاهش می دهد.

پزشک ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به تسکین علائم ترک و کنترل هوس دارویی تجویز کند. این داروها عبارتند از متادون (که اغلب برای درمان اعتیاد به هروئین استفاده می شود)، بوپرنورفین و نالترکسون.

متادون و بوپرنورفین  با هدف قرار دادن همان مراکزی در مغز که اپیوئیدها را هدف قرار می دهند به کاهش علائم ترک کمک می کنند. با این حال، این داروها به شما احساس خستگی نمی کنند. آنها به بازگرداندن تعادل به مغز کمک می کنند و به آن اجازه می دهند تا بهبود یابد. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، شما ممکن است با خیال راحت داروها را به مدت طولانی، حتی برای مادام العمر مصرف کنید. شما نباید بدون مشورت با پزشک خود مصرف آنها را ترک کنید.

نالترکسون یکی دیگر از داروهایی است که ممکن است پزشک شما تجویز کند. این دارو به شما کمکی نمی کند مصرف مواد افیونی را متوقف کنید. این به منظور جلوگیری از عود مجدد یا مصرف مجدد مواد افیونی است. این دارو با متادون و بوپرنورفین متفاوت است زیرا مستقیماً از هوس یا ترک آن جلوگیری نمی کند. درعوض، طبق گفته NIH، از احساس بالایی که هنگام مصرف مواد افیونی دریافت می کنید، جلوگیری می کند.

همراه با درمان اعتیاد به مواد افیونی، ممکن است برای سلامت روانی یا عاطفی خود نیز به کمک نیاز داشته باشید. درمان های رفتاری می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه افسردگی یا اضطراب را مدیریت کنید.

آنها همچنین می توانند به شما در مقابله با اجتناب از مواد افیونی، مقابله با هوس ها و بهبود روابط آسیب دیده کمک کنند. برخی از درمان های رفتاری شامل مشاوره فردی، مشاوره گروهی یا خانوادگی و شناخت درمانی است. از پزشک خود برای توصیه بخواهید.

داروها  

متادون

 

بوپرنورفین

نالترکسون
انواع قرص، مایع قرص زیر زبانی (زیر زبان)، فیلم باکال (لکه کوچکی که به گونه داخلی می‌چسبد)، تزریق طولانی‌اثر (شات) قرص، تزریق عضلانی (شات)
استفاده کنید روزانه · روزانه برای تبلت

· هر 4 هفته برای تزریق

· روزانه برای تبلت

· هر 4 هفته برای تزریق

نحوه دریافت دارو در یک برنامه درمان مواد افیونی می تواند توسط پزشک مراقبت های اولیه شما تجویز شود می تواند توسط هر ارائه دهنده پزشکی تجویز شود
کاهش ولع +++ ++ +
عوارض جانبی احتمالی خواب آلودگی

یبوست

مشکلات قلبی (مانند بیماری قلبی)

تداخلات با سایر داروها (داروهایی هستند که نباید با متادون استفاده کنید)

مصرف بیش از حد در صورت ترکیب با برخی داروهای دیگر

سردرد

حالت تهوع

یبوست

واکنش های محل تزریق

سردرد

بی خوابی

ملاحظات در ابتدا باید روزانه دیده شود ممکن است در ابتدا نیاز باشد 1 تا 2 بار در هفته ویزیت شود، سپس ممکن است به ویزیت های ماهانه منتقل شود قبل از شروع درمان (معمولاً 7 تا 14 روز) باید به طور کامل از مواد افیونی خارج شود.

ممکن است ماهانه برای تزریق دیده شود

­­­زندگی با اعتیاد به مواد افیونی

اولین قدم برای بهبودی، تشخیص این است که شما با مواد افیونی مشکل دارید. اگر فکر می کنید اعتیاد دارید، بدانید که کمکی برای شما وجود دارد و شروع به جستجوی آن کنید. اعتیاد بیماری است که اگر آمادگی ایجاد تغییرات را داشته باشید قابل درمان است.

مراحل زیر به شما کمک می کند تا با اعتیاد خود مبارزه کنید:

  • متعهد به ترک کردن  رفتار خود را کنترل کنید و متعهد شوید که چرخه مصرف مواد افیونی را پایان دهید.
  • از پزشک خود کمک بگیرید.  آنها می توانند بزرگترین متحد شما باشند، حتی اگر در تلاش هستید دارویی را که آنها تجویز کرده اند ترک کنید. پزشک شما ممکن است بتواند دارویی تجویز کند که به کاهش هوس شما برای داروی اعتیادآور کمک کند. صحبت با پزشک یا مشاور در مورد مشکلات و مصرف دارو نیز می تواند مفید باشد.
  • پشتیبانی دریافت کنید. سازمان های خاصی برای کمک به افرادی که اعتیاد دارند اختصاص داده شده اند. آنها از شما می خواهند که موفق شوید و ابزار و منابعی را که برای ترک و بهبودی نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهند. از خانواده و دوستان خود نیز کمک بخواهید.
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان