خیار گلخانه ای نخورید توسط سازمان غذا و دارو تکذیب شد

خط سلامت: معاون آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان در هشدار جدی اعلام کرد: خیار درختی و گوجه فرنگی گلخانه‌ای، به دلیل استفاده‌ی بی‌رویه از سموم کشاورزی، تا ۳۰ برابر حد مجاز آلوده شده‌اند. این در حالی است که معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با تکذیب شایعات منتشر شده در فضای مجازی، بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق در خصوص سلامت مواد غذایی تأکید کرد. وی از مردم خواست تا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکرده و تنها به منابع رسمی مراجعه کنند.

خیار گلخانه ای نخورید توسط سازمان غذا و دارو تکذیب شد

بر اساس مطالعات اخیر سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان ، میزان باقی‌مانده سموم در خیار درختی و گوجه فرنگی گلخانه‌ای، ۲۰ تا ۳۰ برابر استانداردهای مجاز است. این میزان آلودگی، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان را افزایش داده و یک بحران جدی سلامت عمومی محسوب می‌شود.

به گزارش خط سلامت، فرهاد صفاپور شامگاه سه شنبه در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: محصولات ارگانیک به عنوان با کیفیت ترین محصولات کشاورزی در دنیا شناخته شده اند و کیفیت آنها به مراتب بالاتر از محصولات است.

وی افزود:  در حال حاضر 2.5 هکتار گلخانه ارگانیک در استان اصفهان وجود دارد که بیشتر این تولیدات در اختیار شهروندان تهرانی قرار می گیرد.

 معاونت آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: هم اکنون 10 بازار زنجیره‌ای برای ارائه محصولات سالم به عموم مردم در شهر تهران فعالیت دارند و مردم می توانند با مراجعه به این بازارها محصول سالم را خریداری ‌کنند.

وی بیان داشت: در حال حاضر فروشگاه هایی که در اصفهان محصولات ارگانیک به مردم عرضه کنند، وجود ندارد.

صفارپور با اشاره به اینکه ایران از نظر تولید محصولات ارگانیک رتبه خوبی را در دنیا ندارد، تصریح کرد: ایران در میان 153 کشور جهان که به این فناوری دست پیدا کرده اند، در جایگاه 131 قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل قیمت گذاری یکسان برای محصولات ارگانیک و ناسالم و ضرر تولید کننده به تولید محصولات ارگانیک کمتر تمایل نشان می دهند.

معاونت آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر استان اصفهان از وجود کارشناسان و متخصصان توانمندی برای تولید محصول سالم کشاورزی برخوردار است، تاکید کرد: از علم و تجربه این افراد برای تولیدات محصولات سالم استفاده نمی‌شود.

وی گفت: کشاورزان به دلیل نداشتن سواد تولید و استفاده بهینه از سموم، نمی‌توانند در این راه تولیدات ارگانیک موفق باشند.

صفاپور بیان داشت: برای رغبت کشاورزان به تولید محصولات سالم باید قیمت آنها متفاوت با سایر تولیدات کشاورزی باشد و در استان اصفهان نیز باید مثل تهران بازارهای زنجیره‌ای برای ارائه محصول ارگانیک به شهروندان ایجاد شود.

سموم خیارهای درختی 21 روز ماندگاری دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه سموم  خیار درختی های موجود در بازار حتی با شستن و پوستن کندن میوه نیز از بین نمی‌رود، اظهار داشت: سمومی که در حال حاضر برای خیارهای درختی استفاده می شود، به مدت 21 روز ماندگاری دارد.

معاونت آموزش فنی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر خیار درختی و گوجه ‌فرنگی گلخانه‌ای 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم است به طوری که مصرف این محصول میزان سرطان را در کشور دو برابر می کند.

وی تاکید کرد: البته در حال حاضر محصولاتی همچون انار و زعفران 100 درصد سالم تولید می‌شود و کیفیت سلامت آجیل ها نیز مطلوب است.

نظریه متفاوت سازمان غذا و دارو

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، به صراحت شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سرطان‌زا بودن خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را رد کرد و تأکید کرد که این اخبار فاقد هرگونه پایه علمی است.

سمیره صباح اظهار کرد: این محصولات تحت کنترل و نظارتند و اخیرا برای پرورش آنها از سموم با دوره ماندگاری کوتاه کمک گرفته می شود که مشکلی در بهداشت عمومی ندارد.

وی با اشاره به تشویش ایجاد شده در این خصوص افزود: در شایعات، اینگونه مطرح می شود که خیار درختی و گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای ، 20 تا 30 برابر استاندارد دارای سموم است و مصرف این محصولات، میزان سرطان را در کشور 2 برابر کرده است، این در حالی است که اینطور نیست.

وی خاطرنشان کرد: در کشت گلخانه ای برای حفظ محصول و مبارزه با آفات از سموم مختلف استفاده می شود ؛ اما این محصولات تحت کنترل و نظارت هستند.

صباح اظهارکرد: برای رفع شبهات این چنینی در برنامه امسال سازمان غذا و دارو ، برنامه کنترل محصول گلخانه ای را بطور رسمی در دستور کار داریم.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، یادآور شد: نتایج بررسی این محصولات طی سال گذشته مشکل خاصی را در ارتباط با باقیمانده سموم نشان نمی داد.

وی گفت: مسئولین فنی و معاونت های غذا و دارو، قبل از ورود محصول به سطح عرضه، کنترل و نظارت دقیق در سموم باقیمانده در محصولات کشاورزی تا رسیدن به سبد غذایی مردم را انجام می دهند.

منبع: دانشجو - مهر

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان