این داروی گیاهی موجب کشتن میکروب های معده می شود

خط سلامت: آیا می‌دانید که باکتری‌هایی در معده وجود دارند که می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند؟ این باکتری‌ها، به نام هلیکوباکتر پیلوری، می‌توانند به پوشش داخلی معده آسیب بزنند. اما نگران نباشید! برخی از غذاهای طبیعی می‌توانند به مبارزه با این باکتری‌ها کمک کنند.

این داروی گیاهی موجب کشتن میکروب های معده می شود

هلیکوباکتر پیلوری ، باکتری شایعی است که می‌تواند به معده آسیب برساند. جالب است بدانید بیش از نیمی از جمعیت جهان به این باکتری آلوده هستند، اما بسیاری از آنها هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. خوشبختانه، برخی مواد غذایی طبیعی می‌توانند در مبارزه با این باکتری موثر باشند. در ادامه، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با استفاده از قدرت طبیعت، به سلامت دستگاه گوارش خود کمک کنید.

اولین داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده : چای سبز

ضمن بررسی‌های متعددی که بر روی ترکیبات تشکیل دهنده چای سبز صورت گرفته، مشخص شده که این ماده حاوی ترکیبی به نام کاتچین است. کاتچین جزو خانواده پلی فنول‌ها است که در واقع نوعی آنتی اکسیدان محسوب می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که کاربردهای بسیار زیادی در زمینه‌های گوناگون دارند. یکی از این کاربردها، جلوگیری از زخم معده ناشی از فعالیت هلیکوباکترها است.

عسل یک داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده

از زمان‌های بسیار قدیم، در خصوص فوایدی که عسل در درمان بسیاری از مشکلات و معضلات سلامتی دارد، بسیار تحقیق شده است. حقیقت این است که این ماده طبیعی دارای ترکیبات آنتی باکتریال است و می‌تواند به نحوی با عفونت باکتریایی معده مبارزه کند. البته این به این معنی نیست که عسل می‌تواند به تنهایی این عفونت را ریشه کن کند؛ اما می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کرده و به بهبود، کمک کند. در این خصوص عسل خام می‌تواند بسیار موثرتر عمل کند.

داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده

برای کشتن میکروب معده از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده و فعالی هستند که وجود آن‌ها برای عملکرد دستگاه گوارش ما بسیار مفید هستند. این باکتری‌ها می‌توانند برخی باکتری‌های بد دستگاه گوارش را از بین برده و منجر به ایجاد تعادل میان باکتری‌های خوب و بد شوند. جالب است بدانید که برخی مکمل‌های اختصاصی پروبیوتیک نیز وجود دارند و برخی افراد بسته به نیاز و یا شرایطی که دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما تا زمانی که به صورت طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارند، چرا باید از مکمل آن استفاده کرد؟ شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را به صورت طبیعی از مواد زیر دریافت کنید:

  • ماست سنتی
  • شیرهای حاوی پروبیوتیک
  • پنیر لاکتیکی
  • پنیر گودا
  • پنیر چدار
  • دوغ کفیر
  • ماست کفیر

روغن زیتون را فراموش نکنید.

از این به بعد سعی کنید بیشتر از این روغن در پخت و پز و یا همراه سالادهای خود استفاده کنید. روغن زیتون می‌تواند از رشد هلیکوباکتر پیلوری که همان عامل اصلی ایجاد عفونت است، جلوگیری کند. حتی این امکان وجود دارد که مصرف این روغن بتواند در بهبود عفونت بسیار موثر باشد.

کلم بروکلی یکی دیگر از داروهای گیاهی برای کشتن میکروب معده

طی یک مطالعه انسانی ثابت شده است که مصرف مداوم کلم بروکلی در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند فرد را از خطرات مرتبط با میکروب معده نجات دهد؛ به این ترتیب که این ماده بر کاهش میزان هلیکوباکتر پیلوری به طور مستقیم اثر گذار است. با وجود این‌ها، هنوز تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است و برای این که در این خصوص به قطعیت برسیم، نیاز است تا آزمایش‌های بیشتری در این راستا صورت بگیرد.

داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده

آلوئه ورا قاتل میکروب معده

آلوئه ورا 2 ویژگی بسیار مهم و برجسته دارد که موجب می‌شود کاربردهای بسیار گوناگونی داشته باشد:

  • داشتن ترکیبات آنتی اکسیدان
  • داشتن ترکیبات آنتی باکتریال

همین 2 ویژگی سبب شده است تا آلوئه ورا یک درمان گیاهی فوق العاده برای موقعیت‌های گوناگون همچون عفونت‌های باکتریایی معده باشد. در یک مطالعه در سال 2022 نشان داده شد که مصرف ژل موجود در برگ‌های آلوئه ورا می‌تواند از رشد سویه‌های هلیکوباکتر پیلوری، به خوبی جلوگیری کند و این یعنی این ژل توان مقابله با عفونت ناشی از این باکتری‌ها را دارد.

دیگر داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده: ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان دارای خواص آنتی باکتریال است و ضمن یک مطالعه در سال 2022 نشان داده شده است که مصرف این ماده، می‌تواند سبب تسریع فرایند از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری شود. گفته می‌شود که مکانیسم اثر آن به این صورت است که این ماده مانع چسبیدن باکتری‌ها به دیواره سلولی می‌شود و از ورود و آسیب به سلول جلوگیری می‌کند. در نهایت، حاصل این مکانیسم چیزی جز بهبودی هر چه سریع‌تر نخواهد بود. با وجود در نظر گرفتن تمامی این موارد، بهتر است سر خود از ریشه شیرین بیان استفاده نکنید و حتما در خصوص مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده

زردچوبه می‌تواند نجاتتان دهد.

زردچوبه یک داروی گیاهی برای کشتن میکروب معده محسوب می‌شود که حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. در واقع خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه به8 دلیل وجود کورکومین در آن است. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که این ماده می‌تواند از ورود هلیکوباکتر پیلوری به سلول جلوگیری کرده و باعث کاهش عفونت شود.

جمع بندی

در کنار روش‌های درمانی متداولی که برای مشکل عفونت باکتریایی معده در نظر گرفته می‌شود، چند راهکار موثر و مهم گیاهی و طبیعی نیز وجود دارند که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. گنجاندن غالب این مواد و ترکیبات گیاهی در رژیم غذایی، بلا مانع است؛ تنها یک یا 2 مورد در میان آن‌ها وجود دارد که باید حتما با مشورت و اطلاع پزشک مصرف شوند.

منبع: مثبت سبز

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان