نور خورشید و مغزارتباطی نگران‌کننده را نشان می‌دهند

خط سلامت: مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید ممکن است اثرات منفی بر سلامت مغز داشته باشد.

نور خورشید و مغزارتباطی نگران‌کننده را نشان می‌دهند

محققان دریافتند افرادی که بیش از دو ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، ممکن است حجم مغز کمتری داشته باشند و نشانه‌های بیشتری از پیری مغز را از خود نشان دهند.

به گزارش خط سلامت این ارتباط به ویژه در مردان و افراد زیر 60 سال قوی‌تر است.

چرا نور خورشید ممکن است به مغز آسیب برساند؟

 کاهش حجم مغز با افزایش سن طبیعی است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید ممکن است این روند را تسریع کند. نشانه‌های پیری مغز که در این مطالعه مشاهده شد، با زوال شناختی مرتبط است. دو مورد از مهم ترین عواملی که ارتباط بین نورخورشید و آسیب به مغز را تبیین می کند، عبارت است از:

افزایش دمای مغز

نور خورشید می‌تواند دمای مغز را افزایش دهد که به نوبه خود می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند.

آسیب به سلول‌های ایمنی

اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید می‌تواند به سلول‌های ایمنی بدن آسیب برساند و باعث التهاب شود که به مغز نیز گسترش می‌یابد.  با این حال قرار گرفتن در معرض نورخورشید، مزایی هم دارد. نور خورشید به بدن ما کمک می‌کند تا ویتامین D تولید کند که برای استخوان‌ها و سیستم ایمنی ضروری است. همچنین می‌تواند به بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی کمک کند.

محدودیت‌های این مطالعه

این مطالعه نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که نور خورشید باعث آسیب به مغز می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را خودشان گزارش کرده‌اند که ممکن است دقیق نباشد.

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان می‌دهد رابطه پیچیده‌ای بین نور خورشید و سلامت مغز وجود دارد. اگرچه نور خورشید برای سلامتی ما ضروری است، اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آن ممکن است عواقب منفی داشته باشد. برای کاهش عوارض ناشی از نور خورشید، پیشنهاد می‌شود:

سعی کنید تعادل بین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و محافظت از پوست خود برقرار کنید و هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً از کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان