برونشیت حادچرا اتفاق می اغتد؟ و برونشیت تا چه مدت مسری است؟

خط سلامت: برونشیت حاد یک عفونت ویروسی مسری است که باعث التهاب لوله های برونش می شود.

برونشیت حادچرا اتفاق می اغتد؟ و برونشیت تا چه مدت مسری است؟

این ها راه های هوایی هستند که هوا را به ریه های شما می برند. وقتی این لوله ها عفونی می شوند، متورم می شوند. مخاط (مایع غلیظ) در داخل آنها تشکیل می شود. این کار راه های هوایی را باریک می کند و تنفس را برای شما سخت تر می کند.

به گزارش خط سلامت، 2 نوع برونشیت وجود دارد: حاد و مزمن. برونشیت مزمن طولانی مدت است و ممکن است دوباره عود کند. معمولاً به دلیل تحریک مداوم، مانند سیگار کشیدن ایجاد می شود . برونشیت حاد فقط مدت کوتاهی طول می کشد. اکثر موارد طی چند روز بهبود می یابند، اگرچه سرفه می تواند چند هفته طول بکشد.

علائم برونشیت حاد

علائم برونشیت حاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

گرفتگی یا گرفتگی قفسه سینه

سرفه ای که مخاط شفاف، زرد یا سبز را ایجاد می کند

تنگی نفس

خس خس سینه

گلو درد

تب

لرز

بدن درد

سرفه می تواند چندین هفته یا بیشتر طول بکشد. این به این دلیل اتفاق می افتد که لوله های برونش مدتی طول می کشد تا بهبود یابند. سرفه طولانی مدت ممکن است نشانه مشکل دیگری مانند آسم یا ذات الریه باشد .

چه چیزی باعث برونشیت حاد می شود؟

برونشیت حاد اغلب توسط یک ویروس مسری ایجاد می شود. همان ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند می توانند باعث این عارضه شوند. اول، ویروس بینی، سینوس ها و گلو شما را تحت تاثیر قرار می دهد. سپس عفونت به پوشش لوله های برونش می رود. همانطور که بدن شما با ویروس مبارزه می کند، تورم ایجاد می شود و مخاط تولید می شود.

شما می توانید ویروس را از طریق تنفس یا تماس با پوست آلوده کنید. در صورت تماس نزدیک با فردی که بیمار است، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ویروس هستید.

علل کمتر شناخته شده برونشیت حاد عبارتند از:

باکتری یا عفونت قارچی.

قرار گرفتن در معرض مواد محرک مانند دود، گرد و غبار یا بخار. اگر لوله های برونش از قبل آسیب دیده باشند، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

GERD (بیماری ریفلاکس معده به مری) که باعث سوزش سر دل می شود . وقتی اسید معده وارد لوله های برونش می شود، می توانید به برونشیت حاد مبتلا شوید.

تشخیص برونشیت حاد

پزشک شما می تواند برونشیت حاد را تایید کند. او یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و علائم شما را بررسی می کند. او به ریه های شما با گوشی پزشکی گوش می دهد. پزشک شما ممکن است برای بررسی ریه‌های شما، عکس رادیوگرافی قفسه سینه را تجویز کند. این به رد پنومونی کمک می کند.

پیشگیری برونشیت حاد

شما می توانید با حفظ سلامتی و دوری از میکروب ها از برونشیت حاد جلوگیری کنید. دست های خود را مرتباً با صابون بشویید تا هر گونه ویروس مسری را از بین ببرید.

اگر سیگار می کشید، بهترین دفاع در برابر برونشیت حاد ترک سیگار است . سیگار به لوله های برونش آسیب می رساند و شما را در معرض خطر عفونت قرار می دهد. سیگار نیز روند بهبودی را کند می کند.

اقدامات دیگری که می توانید برای جلوگیری از برونشیت حاد انجام دهید عبارتند از:

هنگام استفاده از مواد تحریک کننده ریه، از ماسک روی بینی و دهان خود استفاده کنید. اینها می تواند شامل رنگ، پاک کننده رنگ یا لاک باشد.

هر سال واکسن آنفولانزا بزنید .

از پزشک بپرسید  آیا باید واکسن ذات الریه بزنید، به خصوص اگر بالای 60 سال دارید.

درمان برونشیت حاد

بیشتر موارد برونشیت حاد توسط یک ویروس ایجاد می شود. این بدان معنی است که آنتی بیوتیک ها کمکی نمی کنند. عفونت باید مسیر خود را طی کند. تقریباً همیشه خود به خود از بین می رود. درمان خانگی بر کاهش علائم تمرکز دارد:

مایعات بنوشید اما از کافئین و الکل خودداری کنید.

استراحت کافی داشته باشید.

برای کاهش التهاب، تسکین درد و کاهش تب از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. اینها می تواند شامل استامینوفن (1 نام تجاری: Tylenol) یا ایبوپروفن (1 نام تجاری: Advil) باشد. هرگز به کودک آسپرین ندهید. این بیماری با سندرم ری مرتبط است که می تواند بر کبد و مغز تأثیر بگذارد.

رطوبت خانه را افزایش دهید یا از دستگاه بخور استفاده کنید.

برخی از داروهای سرفه بدون نسخه وجود دارند که به شکستن یا شل شدن مخاط کمک می کنند. به دنبال کلمه "guaifenesin" روی برچسب بگردید یا از داروساز خود بخواهید که پیشنهاد دهد.

سرفه هایی را که مخاط ایجاد می کند نگه ندارید. این نوع سرفه به پاکسازی مخاط از لوله های برونش کمک می کند. اگر سیگار می کشید، باید آن را ترک کنید. این به بهبود سریعتر لوله های برونش کمک می کند.

برخی از افرادی که برونشیت حاد دارند به داروهای استنشاقی نیاز دارند. اگر خس خس می کنید ممکن است به این نیاز داشته باشید. می تواند به باز کردن لوله های برونش و پاکسازی مخاط کمک کند. شما معمولا آن را با دستگاه تنفسی مصرف می کنید. یک دستگاه استنشاقی دارو را مستقیماً در لوله های برونش اسپری می کند. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر.

اگر پزشک فکر می کند باکتری باعث برونشیت حاد شما شده است، ممکن است به شما آنتی بیوتیک بدهد.

زندگی با برونشیت حاد: برونشیت چه مدت مسری است؟

اکثر موارد برونشیت حاد طی 7 تا 10 روز خود به خود از بین می روند. شما باید با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

بیش از 2 هفته به خس خس کردن و سرفه کردن ادامه می دهید، به خصوص در شب هنگام دراز کشیدن یا زمانی که فعال هستید.

بیش از 2 هفته به سرفه ادامه می دهید و مایع بد مزه ای وارد دهانتان می شود. این ممکن است به این معنی باشد که شما مبتلا به GERD هستید. این وضعیتی است که در آن اسید معده وارد مری شما می شود.

سرفه‌های شما خون تولید می‌کند، احساس ضعف می‌کنید، تب شدید دائمی دارید، و تنگی نفس دارید. این علائم ممکن است به معنای ابتلا به ذات الریه باشد.

خطر ابتلا به عوارض برونشیت حاد، مانند ذات الریه، در برخی افراد بیشتر است. این موارد عبارتند از:

بچه های خردسال

سالمندان

افرادی که آسم دارند

افرادی که مشکلات سلامتی دیگری دارند (مانند سرطان یا دیابت )

افرادی که واکسن آنفولانزا ، ذات الریه یا سیاه سرفه را دریافت نکرده اند

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان