علل، تشخیص و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در سنین مختلف

خط سلامت: خونریزی غیرطبیعی رحم هر خونریزی شدید یا غیرعادی از رحم است.

علل، تشخیص و درمان خونریزی غیر طبیعی رحم در سنین مختلف

خونریزی غیر طبیعی رحم چیست؟

این می تواند در هر زمانی از چرخه ماهانه شما رخ دهد، از جمله در طول دوره قاعدگی طبیعی. خونریزی پس از رابطه جنسی یا پس از یائسگی نیز غیر طبیعی در نظر گرفته می شود.

علائم خونریزی غیر طبیعی رحم

به گزارش خط سلامت، خونریزی واژینال بین قاعدگی یکی از علائم خونریزی غیرطبیعی رحم است. داشتن خونریزی بسیار شدید در طول قاعدگی نیز می تواند خونریزی غیرطبیعی رحم در نظر گرفته شود. خونریزی بسیار شدید در طول دوره و/یا خونریزی که بیش از ۷ روز طول بکشد منوراژی نامیده می شود. برای مثال، زنان ممکن است آنقدر خونریزی کنند که در هر ساعت یک یا چند تامپون یا نوار بهداشتی خیس شوند.

علت خونریزی رحم چیست؟

موارد مختلفی می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. در بیشتر زنان، خونریزی غیرطبیعی رحم به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود. هنگامی که هورمون ها مشکل دارند، پزشکان از آن به عنوان خونریزی ناکارآمد رحم (DUB) یاد می کنند. خونریزی غیرطبیعی ناشی از عدم تعادل هورمونی در نوجوانان یا در زنانی که به یائسگی نزدیک می شوند، شایع تر است.

سایر علل شایع خونریزی غیرطبیعی رحم حاملگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا رشد در رحم است. اینها پولیپ یا فیبروم نامیده می شوند و می توانند از رشد کوچک تا بزرگ متغیر باشند. علل کمتر شایع عبارتند از عفونت، بیماری کبد، کلیه یا تیروئید، اختلال خونریزی، یا سرطان رحم یا دهانه رحم.

خونریزی غیرطبیعی رحم در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما علت آن معمولاً به سن شما بستگی دارد.

 20 و 30 سالگی

یکی از علل شایع خونریزی غیرطبیعی در نوجوانان و جوانان بارداری است. خونریزی غیرطبیعی می تواند در چند ماه اول بارداری طبیعی رخ دهد. برخی از قرص های ضد بارداری یا دستگاه های داخل رحمی (IUD) نیز می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی شوند.

خونریزی غیرطبیعی رحم در طول چرخه قاعدگی زمانی رخ می دهد که بدن شما تخمک را آنطور که باید از تخمدان آزاد نمی کند (به نام تخمک گذاری). این برای نوجوانانی که به تازگی شروع به پریود شدن کرده اند رایج است. این یک عدم تعادل هورمونی ایجاد می کند که در آن استروژن موجود در بدن باعث می شود پوشش داخلی رحم (به نام آندومتر) رشد کند تا زمانی که خیلی ضخیم شود. وقتی بدن شما در طول دوره قاعدگی از شر این پوشش خلاص شود، خونریزی بسیار شدید خواهد بود. عدم تعادل هورمونی همچنین ممکن است باعث شود بدن شما نداند که چه زمانی باید پوشش را از بین ببرد. این می تواند باعث خونریزی نامنظم ("لکه بینی") بین دوره های شما شود.

دهه 40 و اوایل دهه 50

در سال‌های قبل از یائسگی و زمانی که یائسگی شروع می‌شود، معمولاً ماه‌هایی وجود دارد که تخمک‌گذاری نمی‌کنید. این می تواند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم، از جمله پریودهای شدید و خونریزی های سبک تر و نامنظم شود. ضخیم شدن دیواره رحم یکی دیگر از دلایل خونریزی در دهه 40 و 50 سالگی است. این ضخیم شدن می تواند هشداری برای سرطان رحم باشد. اگر خونریزی غیرطبیعی رحم دارید و در این گروه سنی هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بخشی طبیعی از افزایش سن باشد، اما مهم است که مطمئن شوید سرطان رحم علت آن نیست.

بعد از یائسگی

درمان جایگزینی هورمونی یکی از علل شایع خونریزی رحم پس از یائسگی است. علل دیگر عبارتند از سرطان آندومتر و رحم. این سرطان ها در افراد مسن بیشتر از افراد جوان دیده می شود. اما سرطان همیشه علت خونریزی غیرطبیعی رحم نیست. بسیاری از مشکلات دیگر می توانند باعث خونریزی پس از یائسگی شوند. به همین دلیل، اگر بعد از یائسگی خونریزی داشتید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

خونریزی غیر طبیعی رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشاتی که پزشک شما دستور می دهد ممکن است به سن شما بستگی داشته باشد. اگر ممکن است باردار باشید، پزشک آزمایش بارداری را تجویز می کند. اگر خونریزی شما شدید باشد، ممکن است پزشک بخواهد آزمایش خون را تجویز کند. این کار باعث می‌شود که شمارش خون شما در اثر از دست دادن خون پایین نباشد، که می‌تواند منجر به کمبود آهن و کم خونی شود.

معاینه سونوگرافی ناحیه لگن شما هم رحم و هم تخمدان ها را نشان می دهد. همچنین ممکن است علت خونریزی شما را نشان دهد.

پزشک شما ممکن است بخواهد بیوپسی آندومتر را انجام دهد. این آزمایش پوشش داخلی رحم است. این کار با قرار دادن یک لوله پلاستیکی نازک (به نام کاتتر) در رحم شما انجام می شود. پزشک شما از کاتتر برای برداشتن یک قطعه کوچک از پوشش رحم استفاده می کند. آنها آن نمونه آستر را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستند. این آزمایش نشان می دهد که آیا سرطان دارید یا تغییری در سلول ها دارید. بیوپسی را می توان در مطب پزشک انجام داد و فقط درد خفیفی ایجاد می کند.

آزمایش دیگر هیستروسکوپی است. یک لوله نازک با یک دوربین کوچک در داخل رحم شما قرار می گیرد. دوربین به پزشک اجازه می دهد تا داخل رحم شما را ببیند. اگر هر چیز غیر طبیعی ظاهر شود، پزشک می تواند بافت را برای بیوپسی جمع آوری کند.

آیا می توان از خونریزی غیرطبیعی رحم پیشگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

بیشتر علل خونریزی غیرطبیعی رحم قابل پیشگیری نیستند. با این حال، اگر عدم تعادل هورمونی ناشی از اضافه وزن باشد، کاهش وزن می تواند کمک کننده باشد. وزن شما بر تولید هورمون شما تأثیر می گذارد. حفظ وزن مناسب می تواند در برخی موارد از خونریزی غیرطبیعی رحم جلوگیری کند.

درمان خونریزی غیر طبیعی رحم

چندین گزینه درمانی برای خونریزی غیرطبیعی وجود دارد. درمان شما به علت خونریزی، سن شما و اینکه آیا می خواهید در آینده باردار شوید بستگی دارد. پزشک به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام درمان برای شما مناسب است. اگر پزشک شما تشخیص دهد که عدم تعادل هورمونی باعث خونریزی غیرطبیعی شما شده است، شما و پزشکتان ممکن است تصمیم بگیرید که صبر کنید و ببینید که آیا خونریزی به خودی خود بهبود می یابد یا خیر.

برخی از گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

قرص های ضد بارداری قرص های ضد بارداری حاوی هورمون هایی هستند که می توانند از ضخیم شدن بیش از حد پوشش داخلی رحم جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند به منظم نگه داشتن چرخه قاعدگی و کاهش گرفتگی کمک کنند. برخی از انواع قرص‌های ضدبارداری، به‌ویژه قرص‌های حاوی پروژسترون (که "قرص کوچک" نیز نامیده می‌شود)، می‌توانند باعث خونریزی غیرطبیعی شوند. اگر قرصی که مصرف می کنید خونریزی غیرطبیعی شما را کنترل نمی کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

دستگاه داخل رحمی (IUD). پزشک ممکن است IUD را پیشنهاد کند. IUD وسیله ای کوچک و پلاستیکی است که پزشک از طریق واژن وارد رحم شما می کند تا از بارداری جلوگیری کند. یکی از انواع IUD باعث ترشح هورمون می شود. این نوع می تواند به میزان قابل توجهی خونریزی غیرطبیعی را کاهش دهد. مانند قرص های ضد بارداری، گاهی اوقات IUD می تواند علت خونریزی غیر طبیعی باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد به پزشک خود اطلاع دهید.

اتساع و کورتاژ (D&C). D&C روشی است که در آن دهانه رحم شما کشیده می شود تا بتوان ابزار جراحی را در رحم قرار داد. پزشک شما از این ابزار برای خراش دادن پوشش داخلی رحم شما استفاده می کند. پوشش برداشته شده در آزمایشگاه از نظر بافت غیر طبیعی بررسی می شود. D&C تحت بیهوشی عمومی (در حالی که شما در حالت خواب مانند هستید) انجام می شود.

اگر خونریزی شدید دارید، پزشک ممکن است یک D&C هم برای کشف علت و هم برای درمان خونریزی انجام دهد. خود D&C اغلب باعث توقف خونریزی شدید می شود. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا این روش ضروری است یا خیر.

هیسترکتومی. این نوع جراحی رحم را خارج می کند. اگر هیسترکتومی کنید، دیگر پریود نخواهید شد و نمی توانید باردار شوید. هیسترکتومی یک جراحی بزرگ است که نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان دارد. ممکن است به یک دوره نقاهت طولانی نیاز داشته باشد. در مورد خطرات و مزایای هیسترکتومی با پزشک خود صحبت کنید.

ابلیشن آندومتر. این یک روش جراحی است که پوشش داخلی رحم را از بین می برد. برخلاف هیسترکتومی، رحم را خارج نمی کند. ابلیشن آندومتر ممکن است تمام خونریزی های قاعدگی را متوقف کند. با این حال، برخی از افراد خونریزی خفیف قاعدگی یا لکه بینی بعد از ابلیشن آندومتر خواهند داشت. در موارد نادر، ممکن است پس از انجام این عمل همچنان دوره های قاعدگی منظم داشته باشید. پس از ابلیشن آندومتر، شما همچنان باید از نوعی روش پیشگیری از بارداری استفاده کنید، حتی اگر در بیشتر موارد احتمال بارداری بعد از عمل وجود ندارد.

پزشک شما می تواند ابلیشن آندومتر را به روش های مختلف انجام دهد. تکنیک‌های جدیدتر ابلیشن اندومتر نیازی به بیهوشی عمومی یا بستری شدن در بیمارستان ندارند. زمان نقاهت پس از این روش کمتر از زمان بهبودی پس از هیسترکتومی است.

زندگی با خونریزی غیرطبیعی رحم

خونریزی غیرطبیعی رحم می تواند بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. ناتوانی در پیش بینی زمان شروع خونریزی می تواند باعث شود همیشه مضطرب باشید. همچنین، خونریزی شدید قاعدگی ممکن است فعالیت های روزانه شما را در طول قاعدگی محدود کند. برای برخی از افراد حتی مانع از خروج آنها از خانه می شود.

اگر خونریزی قاعدگی شدید دارید، سعی کنید از ایبوپروفن (با نام های تجاری: Advil، Motrin) در طول دوره قاعدگی خود (یا چند روز قبل از انتظار قاعدگی) استفاده کنید. ایبوپروفن یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است. NSAID ها می توانند به کاهش درد و گرفتگی کمک کنند.

همچنین باید مطمئن شوید که آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید. پزشک شما ممکن است مکمل آهن تجویز کند تا اطمینان حاصل شود که شما دچار کم خونی نمی شوید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان