دیستروفی عضلانی چند نوع است و چگونه می توان درمان کرد؟

خط سلامت: دیستروفی عضلانی گروهی از بیماری‌های ژنتیکی است که باعث ضعف تدریجی و تحلیل رفتن عضلات می‌شود.

دیستروفی عضلانی چند نوع است و چگونه می توان درمان کرد؟

دیستروفی عضلانی ، انواع مختلفی دارند و هر کدام علائم، شدت و سرعت پیشرفت متفاوتی را نشان می‌دهند. به زبان ساده‌تر، دیستروفی عضلانی باعث می‌شود عضلات قدرت خود را از دست بدهند و فرد مبتلا به این بیماری، به تدریج توانایی انجام کارهای روزمره را از دست بدهد.

به گزارش خط سلامت علت اصلی این بیماری، نقص در ژن‌هایی است که پروتئین‌های ضروری برای عملکرد صحیح عضلات را تولید می‌کنند. این نقص باعث می‌شود عضلات به تدریجی ضعیف شده و تحلیل بروند.

دیستروفی عضلانی

دیستروفی عضلانی گروهی از بیماری‌های ژنتیکی است که باعث ضعف تدریجی و تحلیل رفتن عضلات می‌شود. این بیماری‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام علائم، شدت و سرعت پیشرفت متفاوتی را نشان می‌دهند.

انواع دیستروفی عضلانی

برخی از مهم ترین انواع دیستروفی عضلانی، عبارت است از:

دیستروفی عضلانی دوشن (DMD)

شایع‌ترین نوع دیستروفی عضلانی، دیستروفی دوشن نام دارد که معمولاً در پسران زیر ۵ سال تشخیص داده می‌شود. این بیماری به دلیل نقص ژنی ایجاد می‌شود که پروتئینی به نام دیستروفی را تولید می‌کند.

دیستروفی برای محافظت از فیبرهای عضلانی ضروری است و نبود یا کاهش آن باعث ضعف و تحلیل رفتن تدریجی عضلات می‌شود. علائم این بیماری شامل مشکل در راه رفتن، ضعف عضلانی، افتادن مکرر و مشکلات قلبی است. با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به DMD نیاز به استفاده از صندلی چرخ‌دار پیدا می‌کنند و مشکلات تنفسی نیز در آن‌ها بروز می‌کند.

دیستروفی عضلانی بکر (BMD)

دیستروفی بکر شباهت زیادی به دیستروفی دوشن دارد، اما معمولاً در سنین بزرگسالی شروع می‌شود. این بیماری نیز به دلیل نقص در ژن دیستروفین ایجاد می‌شود، اما شدت آن کمتر از دیستروفی دوشن است. علائم BMD شامل ضعف عضلانی در اندام‌های تحتانی، مشکل در بالا رفتن از پله‌ها و دویدن است. با پیشرفت بیماری، ضعف عضلانی به سایر گروه‌های عضلانی نیز گسترش می‌یابد.

دیستروفی میوتونیک

دیستروفی میوتونیک نوعی بیماری عضلانی است که باعث مشکل در شل کردن عضلات می‌شود. این بیماری دو نوع اصلی دارد: نوع I که شدیدتر است و نوع II که خفیف‌تر است. علائم این بیماری شامل ضعف عضلانی، مشکل در بلع، مشکلات قلبی و اختلالات هورمونی است. همچنین، افراد مبتلا به دیستروفی میوتونیک ممکن است دچار مشکلات تنفسی، کاتاراکت و اختلالات شناختی شوند.

دیستروفی عضلانی کمربند اندام

دیستروفی عضلانی کمربند اندام باعث ضعف و تحلیل رفتن عضلات شانه‌ها و باسن می‌شود. این بیماری معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود و پیشرفت آرامی دارد. علائم اولیه این بیماری شامل مشکل در بلند کردن اشیاء، بالا رفتن از پله‌ها و ایستادن از حالت نشسته است. با پیشرفت بیماری، ضعف عضلانی به سایر گروه‌های عضلانی نیز گسترش می‌یابد.

دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال

دیستروفی فاسیوسکاپولوهومرال باعث ضعف عضلات صورت، شانه و بالای بازوها می‌شود. این بیماری معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی شروع می‌شود و پیشرفت آرامی دارد. علائم اولیه این بیماری شامل افتادگی پلک، مشکل در بستن دهان و ضعف در بلند کردن دست‌ها است. با پیشرفت بیماری، ضعف عضلانی به سایر گروه‌های عضلانی نیز گسترش می‌یابد.

دیستروفی عضلانی مادرزادی

دیستروفی عضلانی مادرزادی از بدو تولد وجود دارد و باعث ضعف عضلانی کلی می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد و شدت علائم آن در افراد مختلف متفاوت است. علائم این بیماری شامل ضعف عضلانی، تاخیر در رشد حرکتی، مشکلات تنفسی و اختلالات قلبی است.

دیستروفی عضلانی دیستال

دیستروفی عضلانی دیستال باعث ضعف عضلات دست و پا می‌شود و معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد و شدت علائم آن در افراد مختلف متفاوت است. علائم اولیه این بیماری شامل ضعف در دست‌ها و انگشتان، مشکل در راه رفتن و بالا رفتن از پله‌ها است. با پیشرفت بیماری، ضعف عضلانی به سایر گروه‌های عضلانی نیز گسترش می‌یابد.

دیستروفی عضلانی چشمی

دیستروفی عضلانی چشمی نوعی بیماری نادر است که تنها عضلات پلک و گلو را درگیر می‌کند. این بیماری معمولاً در بزرگسالی شروع می‌شود و پیشرفت آرامی دارد. علائم این بیماری شامل افتادگی پلک، مشکل در بلع و خشکی دهان است.

دیستروفی عضلانی Emery-Dreiffuss

دیستروفی Emery-Dreiffuss در کودکی شروع می‌شود و عضلات شانه، بازو و ساق پا را ضعیف می‌کند. علاوه بر ضعف عضلانی، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار انقباض تاندون آشیل، مشکلات قلبی و اختلالات در رشد شوند.

علل دیستروفی عضلانی

علت اصلی دیستروفی عضلانی، جهش در ژن‌هایی است که پروتئین‌های ضروری برای عملکرد صحیح عضلات را تولید می‌کنند. این جهش‌ها باعث می‌شود عضلات به تدریج ضعیف شده و تحلیل بروند.

علائم دیستروفی عضلانی

علائم دیستروفی عضلانی بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت است، اما برخی از علائم رایج عبارتند از:

ضعف عضلانی تدریجی

مشکل در راه رفتن و دویدن

درد عضلانی

مشکل در بلع

اسکولیوز (خمیدگی ستون فقرات)

مشکلات تنفسی

اختلالات قلبی

امید به زندگی افراد مبتلا به انواع مختلف دیستروفی

نوع دیستروفی عضلانی پیش آگهی کلی عوامل مؤثر بر امید به زندگی
دیستروفی عضلانی دوشن و بکر ممکن است تا 40 سالگی یا بیشتر زنده بمانند شدت بیماری، درمان‌های دریافت شده، مشکلات همراه
دیستروفی عضلانی Emery-Dreifuss با درمان سریع و رسیدگی به مشکلات قلبی، عمر طولانی‌تر مشکلات قلبی، درمان‌های دریافت شده
دیستروفی میتونیک به دلیل پیشرفت آهسته، معمولاً امید به زندگی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد نوع بیماری (I یا II)، مشکلات همراه
دیستروفی عضلانی کمربند اندام متفاوت است شدت بیماری، نوع زیرگروه، درمان‌های دریافت شده
دیستروفی عضلانی فاسیوسکاپولوهومرال معمولاً امید به زندگی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد سرعت پیشرفت بیماری، مشکلات همراه
دیستروفی عضلانی مادرزادی متفاوت است شدت بیماری، نوع زیرگروه، درمان‌های دریافت شده

درمان دیستروفی عضلانی

در حال حاضر درمانی برای درمان قطعی دیستروفی عضلانی وجود ندارد، اما درمان‌های مختلفی برای مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران وجود دارد. این درمان‌ها شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، دارو درمانی، جراحی و درمان‌های حمایتی است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان