تفاوت بین هلو و شلیل چیست؟ کدام سالم تر است؟

خط سلامت: شباهت ها و تفاوت های اساسی بین هلو و شلیل را در ادامه می خوانید.

تفاوت بین هلو و شلیل چیست؟ کدام سالم تر است؟

هلو و شلیل هر دو از خانواده هلو هستند و گاهی اوقات روی درخت هلو رشد می‌کنند. همچنین، هلو می‌تواند روی درخت شلیل رشد کند. هر دو میوه منبع عالی تغذیه و مواد معدنی هستند.

به گزارش خط سلامت، وقتی یک کیسه بزرگ هلو و شلیل را به خانه می‌آورید، آیا تا به حال توقف کرده‌اید و تفاوت بین این جواهرات آبدار را بررسی کرده‌اید؟ اگر تعجب می‌کنید که آیا واقعاً تفاوتی وجود دارد، پاسخ بله است. با این حال، این میوه‌های هسته‌دار شباهت‌های بیشتری دارند. هلو و شلیل هر دو طعم عالی دارند و از نظر رنگ، شکل و ارزش غذایی مشابه هستند. آیا می‌خواهید بدانید که آیا هلو سالم‌تر از شلیل است یا برعکس؟ پس برای یادگیری بیشتر در مورد این میوه‌های تابستانی محبوب، ادامه مطلب را بخوانید.

هلو و شلیل میوه‌های مشابه

طبیعت معطر هلو و شلیل به دلیل عضوی بودن از خانواده گل رز است. هر دو دارای هسته‌های بزرگ و سختی در مرکز خود هستند که جدا کردن آن‌ها از گوشت میوه دشوار است.

هلوها پوست ضخیم‌تر، احساس کرکی و بسیار نرم برای لمس دارند. شلیل دارای یک ژن مغلوب هستند که منجر به پوست صاف‌تر و نازک‌تر می‌شود. هلوها معمولاً بزرگ‌تر، آبدارتر، شیرین‌تر و دارای هسته‌ای بزرگ‌تر و گردتر نسبت به شلیل ها هستند.

در حالی که هلو و شلیل ممکن است در بیرون تا حدودی متفاوت به نظر برسند، داخل آن‌ها بسیار شبیه هم هستند. هلو و شلیل در سه دسته قرار می‌گیرند: چسبنده، آزاد و نیمه آزاد. هسته‌های چسبنده به اندازه هسته‌های هلو و شلیل های آزاد به راحتی جدا نمی‌شوند. هر دو دارای گوشت زرد یا سفید هستند.

هلوها و شلیل های سفید نسبت به همتایان زرد خود کمتر اسیدی هستند و اغلب طعم شیرین‌تری دارند. میزان شیرینی به میزان رسیدن آن‌ها بستگی دارد. اگر به دنبال هلو و شلیل های رسیده هستید، به دنبال آنهایی باشید که برای لمس نرم هستند. با رسیدن، هلو و شلیل ممکن است درخشندگی خود را از دست بدهند یا ممکن است لکه‌های کوچک سفید را در نیمه بالایی خود پیدا کنید. در حالی که بسیاری ممکن است تصور کنند که این نشانه‌ای از کیفیت پایین است، در واقع نشانه خوبی از شیرینی میوه است.

مقایسه ارزش غذایی هلو و شلیل

افزودن هلو یا شلیل به رژیم غذایی شما همیشه یک انتخاب عالی از نظر ارزش غذایی است. هلوهای بزرگ حاوی حدود 70 کالری هستند و منبع عالی فیبر، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C هستند. آن‌ها همچنین دارای چندین آنتی‌اکسیدان مفید هستند که ممکن است به مبارزه با برخی بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن کمک کنند.

یک شلیل متوسط، در مقابل، حدود 60 کالری دارد و سرشار از پتاسیم، لوتئین و ویتامین C است. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ارائه شده توسط شلیل ها از بینایی و پوست سالم حمایت می‌کنند و ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در فرد کاهش دهند.

هر دو میوه سدیم ندارند و مقدار مساوی منیزیم، روی، پتاسیم و کلسیم دارند. با این حال، شلیل ها نسبتاً غنی‌تر از مواد معدنی نسبت به هلوها هستند. تأثیر هلو و شلیل بر سلامتی شما مشابه است زیرا آن‌ها پروفایل‌های غذایی تقریباً یکسانی دارند.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر محتوای کل فیتوشیمیکال‌ها و فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی در هلو یا شلیل ، مرحله بلوغ میوه، نحوه برخورد با آن پس از برداشت و شرایطی که میوه در آن رشد کرده است، هستند. در برخی موارد، هلوهای گوشت قرمز ممکن است حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و فنول‌ها بیشتری نسبت به بلوبری‌ها باشند. بتا-کاروتن موجود در شلیل و هلو ممکن است به بهبود عملکرد ایمنی، محافظت از رشد سلولی و کاهش التهاب و خطر سرطان کمک کند.

غذاهایی مانند هلو و شلیل که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C هستند، ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان مری، سرطان کولورکتال و سرطان معده، ریه، پروستات و دهان را کاهش دهند.

هنگامی که برخی ترکیبات غذایی و معدنی موجود در هلو با ترکیبات تولید شده توسط کبد شما، که به عنوان اسیدهای صفراوی نیز شناخته می‌شوند، ترکیب می‌شوند، ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند. طبق برخی مطالعات، مصرف منظم هلو و شلیل بیشتر ممکن است عوامل خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت را کاهش دهد.

آنتوسیانین‌ها، اسیدهای کلروژنیک، کاتچین‌ها و کوئرستین‌ها همگی ترکیبات اصلی یافت شده در هلو هستند و به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده‌اند. این ترکیبات زیست فعال یافت شده در هر دو میوه نشان داده‌اند که بر دیابت مرتبط با چاقی تأثیر می‌گذارند و می‌توانند در جلوگیری از پیشرفت دیابت کمک کنند.

مس از پوست شما در برابر آسیب محافظت می‌کند و با تحریک رشد سلولی در لایه دوم بیرونی پوست شما، که به عنوان لایه درم نیز شناخته می‌شود، تولید کلاژن را تقویت می‌کند.

از آنجایی که مس در هر دو میوه فراوان است، افزودن هر یک از آن‌ها به رژیم غذایی شما ممکن است بافت کلی پوست شما را بهبود بخشد و توانایی آن را در حفظ رطوبت افزایش دهد. گل‌های هلو ممکن است فرکانس و قدرت انقباضات روده را افزایش دهند و به فرد اجازه دهند بدون تلاش غذای خود را بیرون بریزند.

شلیل ها نسبت به هلوها قند کمتری دارند و مستعد برخی بیماری‌ها هستند. آن‌ها نسبت به هلوها معطرتر هستند و کوچک‌تر، نازک‌تر، سفت‌تر و دارای پوست صاف قرمز هستند.

این میوه‌های هسته‌دار دارای سطوح قابل مقایسه‌ای از ریزمغذی‌ها، فیبرها و قندهای طبیعی هستند و حاوی مقادیر مساوی ویتامین‌های A، E و B6 هستند. شلیل ها حاوی ویتامین C، ویتامین B2 و ویتامین K بیشتری نسبت به هلوها هستند. پس از پختن، آن‌ها برای پختن سفت‌تر هستند و حاوی ویتامین B1، ویتامین B3 و ویتامین B5 بیشتری نسبت به هلوها هستند. هلوها، از سوی دیگر، برای دستور پخت با بافت نرم و محصولات پخته شده مناسب‌تر هستند.

مقایسه طعم و کاربردهای آن‌ها

به دلیل پروفایل‌های طعم مشابه، می‌توان هلو و شلیل را تقریباً به طور قابل تعویض در غذاهای مختلف، از سوپ‌ها تا سالادها، میل کرد. اگرچه پروفایل‌های طعم آن‌ها ممکن است مشابه باشد، چند تفاوت جزئی وجود دارد. با وجود اینکه طعم آن‌ها تقریباً یکسان است، شلیل ها معطرتر و شیرین‌تر از هلوها هستند. هنگام خرید هلو و شلیل ، هر کدام که رسیده‌تر است را انتخاب کنید. این میوه‌ها معمولاً معطرتر نیز خواهند بود.

اگر هلو یا شلیل شما خیلی سفت است، می‌توانید برای رسیدن سریع‌تر آن‌ها را برای چند روز در یک کیسه کاغذی قرار دهید. اگر هلو یا شلیل شما با فشار ملایم دست شما نرم شد، آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در سردترین قسمت یخچال خود نگهداری کنید.

برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن، هلوهای برش خورده را در یک کیسه پلاستیکی با آب لیمو یا آب لیموترش بیندازید. شلیل هایی که خیلی زود چیده شده‌اند ممکن است سفت یا کدر به نظر برسند و شما باید از آن‌ها در هنگام خرید مواد غذایی خودداری کنید.

همیشه هلو و شلیل هایی را انتخاب کنید که تازه به نظر می‌رسند و دارای رنگ قرمز هستند. هر دو میوه دارای ماندگاری حدود یک هفته هستند و می‌توان آن‌ها را به صورت ساده، اضافه شده به ماست، اسموتی‌ها و سالاد میوه یا تبدیل شده به مربا و ژله مصرف کرد.

پوست کندن

  • یک چاقوی پوست‌کنی بردارید و یک صلیب کوچک در پایه میوه خود برش دهید.
  • میوه را برای 30 ثانیه در آب جوش قرار دهید.
  • میوه خود را با استفاده از یک قاشق برای جلوگیری از سوختگی به یک کاسه آب یخ منتقل کنید.
  • پس از خارج کردن آن از آب، گوشت را با چاقو از میوه جدا کنید.
  • همچنین می‌توانید با برش دادن در امتداد درز میوه و اطراف هسته، را هسته‌دار کنید. پس از انجام این کار، میوه را بچرخانید تا دو نیمه آن جدا شود و با دقت در اطراف هسته برش بزنید.

هلو و شلیل در پای و تارت‌ها بسیار خوشمزه هستند و می‌توان آن‌ها را کباب کرد یا حتی در کرم خوشمزه غرق کرد. اگر دستور پخت شما هلو می‌طلبد و فقط شلیل دارید، اندازه کوچکتر و سطح قند آن‌ها را در نظر داشته باشید، زیرا این ممکن است کمی بر نتیجه تأثیر بگذارد. بسته به میوه‌ای که انتخاب می‌کنید، ممکن است نیاز به افزودن شکر یا مایع بیشتری برای تطبیق با دستور پخت داشته باشید.

پوست کرکی روی هلو هنگام پختن می‌تواند سفت شود و اغلب قبل از استفاده در مربا یا پختن در پای جدا می‌شود. وقتی نمی‌خواهید زحمت پوست کندن را بکشید، شلیل ها با پوست نازک‌تر را جایگزین کنید. میوه‌های چسبنده، برخلاف میوه‌های آزاد، برای کنسرو کردن بهتر هستند. آن‌ها کوچکتر، شیرین‌تر و برای ژله‌ها و مرباها بهتر هستند. میوه‌های آزاد برای فریز کردن بهتر هستند و برای پختن عالی هستند زیرا گوشت به راحتی از هسته جدا می‌شود.

هلوها با کمی دارچین و عسل پاشیده شده روی آن بسیار خوشمزه هستند. هلوها را در یک شیشه با شربت قرار دهید یا یک دستور پخت ساده آنلاین را دنبال کنید تا کنسرو هلو درست کنید. هر دو میوه در ماه‌های تابستان خوشمزه و مقاومت‌ناپذیر هستند و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ما برای قوی و سالم ماندن هستند.

هلو یا شلیل: کدام یک برنده است؟

چه بخواهید یک کوبلر بپزید، گریل را روشن کنید یا یک میان وعده سریع بعد از ظهر برای خود درست کنید، نیازی به انتخاب یکی یا دیگری نیست و باید انتظار نتیجه مشابهی داشته باشید. هر دو منبع خوشمزه تغذیه و مواد معدنی هستند. مگر اینکه عاشق پوست کرکی معروف روی هلو باشید، تفاوت بین هلو و شلیل چندان مهم نیست. بنابراین، دفعه بعد که به فروشگاه مواد غذایی می‌روید، خرید یک کیسه رسیده از هلو یا شلیل ها خوشمزه را در نظر بگیرید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان