رژیم کتوژنیک، روشی نوید بخش برای درمان سرطان پانکراس

خط سلامت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ترکیب یک داروی جدید ضد سرطان و رژیم کتوژنیک می‌تواند سلول‌های سرطانی پانکراس را گرسنه کرده و رشد آن‌ها را متوقف کند. محققان معتقدند این یافته‌ها می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی برای این نوع سرطان کشنده شود.

رژیم کتوژنیک، روشی نوید بخش برای درمان سرطان پانکراس

محققان با مطالعه نحوه استفاده بدن از چربی در هنگام رعایت رژیم کتوژنیک ، به آسیب‌پذیری سلول‌های سرطانی پانکراس پی بردند.

به گزارش خط سلامت محققان متوجه شدند این سلول‌ها برای رشد به چربی نیاز دارند و ترکیب دارودرمانی و رژیم کتوژنیک می‌تواند این منبع انرژی را از آن‌ها بگیرد.

رژیم کتوژنیک، روشی نوید بخش برای درمان سرطان پانکراس

رژیم کتوژنیک که سرشار از چربی و کم کربوهیدرات است، باعث می‌شود بدن بیشتر از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. این امر باعث می‌شود سلول‌های سرطانی که به چربی وابسته هستند، بیشتر در معرض اثر دارو قرار بگیرند.

در آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها، ترکیبی از دارو و رژیم کتوژنیک باعث کاهش قابل توجه اندازه تومورها شد.

اگرچه این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و نتایج آن در انسان‌ها تایید نشده است، با این حال  این یافته‌ها می‌تواند به توسعه درمان‌های موثرتر برای سرطان پانکراس منجر شود.

 

 

اصول اصلی رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یا به اختصار رژیم کتو، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پرچرب و پروتئین متوسط است. هدف اصلی این رژیم، وارد کردن بدن به حالت کتوز است. در حالت کتوز، بدن به جای استفاده از گلوکز (قند خون) به عنوان سوخت اصلی، شروع به سوزاندن چربی‌ها و تولید کتون‌ها می‌کند. کتون‌ها ترکیباتی هستند که در کبد تولید می‌شوند و می‌توانند به عنوان منبع انرژی جایگزین برای مغز و بدن عمل کنند.

کاهش شدید کربوهیدرات

مصرف کربوهیدرات‌ها به شدت محدود می‌شود. این محدودیت باعث می‌شود بدن به جای استفاده از گلوکز، به سمت استفاده از چربی‌ها برای تولید انرژی حرکت کند.

افزایش مصرف چربی‌ها

چربی‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی در رژیم کتوژنیک جایگزین کربوهیدرات‌ها می‌شوند. منابع چربی سالم شامل آووکادو، روغن زیتون، کره، گوشت‌های چرب و آجیل است.

پروتئین متوسط

مصرف پروتئین نیز در این رژیم اهمیت دارد، اما باید به اندازه باشد. مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند از ورود بدن به حالت کتوز جلوگیری کند.

حفظ تعادل الکترولیت‌ها

از آنجایی که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش سطح برخی از الکترولیت‌ها مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم شود، مصرف مکمل‌های این مواد معدنی بسیار مهم است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان