آیا بعد از اهدای کلیه می توان زندگی عادی داشت؟

خط سلامت: جراحی اهدای کلیه یک جراحی بسیار کم خطر و با عوارض کمی در نظر گرفته می شود. در بیشتر افرادی که کلیه اهدا کرده اند می توانند زندگی فعال و کاملی داشته باشند.

آیا بعد از اهدای کلیه می توان زندگی عادی داشت؟

جراحی لاپاراسکوپی بهترین روش برای اهدا کننده کلیه است. جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از جراحی باز طول می کشد، اما اهداکنندگان درد کمتر و زمان بهبودی سریع تری خواهند داشت.

به گزارش خط سلامت در حالی که اکثر مردم دو کلیه دارند، افرادی که کلیه اهدا کرده اند می توانند زندگی فعال و کاملی داشته باشند.

جراحی لاپاراسکوپی برای اهدا کلیه 

در این جراحی،  فرد تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت. جراح بریدگی های کوچکی در شکم ایجاد می کند. با استفاده از یک دوربین کوچک و ابزارهای باریک جراحی، کلیه، سیاهرگ‌ها، شریان‌ها را جدا کرده و آنها را خارج می‌کنند.

جراحی باز

جراح برشی به طول حدود هشت تا 10 اینچ در سمت راست یا چپ شکم ایجاد می کند. پوست و ماهیچه را برش می دهند تا کلیه را خارج کنند. ممکن است لازم باشد پایین ترین دنده برداشته شود.

بعد از جراحی اهدا کلیه 

پس از جراحی، اهدا کننده حدود پنج تا 10 روز در بیمارستان خواهد ماند. برش ممکن است در حدود چهار هفته به طور کامل بهبود یابد. بهبودی داخلی ممکن است تا شش ماه طول بکشد.

فرد در دو سال اول پس از جراحی باید معاینات منظم داشته باشد و دستورالعمل های تیم مراقبت خود را برای بازدیدهای بعدی دنبال کند.

د چه چیزی در جراحی اهداکننده نقش دارد و چگونه ممکن است بر شما تأثیر بگذارد.

آیا می توان با یک کلیه زندگی کرد؟

بسیاری از اهداکنندگان کلیه پس از اهدای کلیه زندگی منظمی دارند. اهدا بر عملکرد یا بقای کلیه باقیمانده شما تأثیری ندارد. در عوض، کلیه باقیمانده شما ممکن است به طور متوسط ​​22.4 درصد ظرفیت خود را افزایش دهد. این به عنوان "رشد جبرانی" شناخته می شود.

آیا اهدای کلیه می تواند عمر را کوتاه کند؟

در مقایسه با جمعیت عمومی، اهداکنندگان کلیه طول عمر مشابهی دارند. یک مطالعه تحقیقاتی حتی نشان داد که اهداکنندگان کلیه ممکن است بیشتر از غیر اهداکنندگان عمر کنند.

محققان می گویند که خطر ابتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی است در اهداکنندگان کلیه مشابه جمعیت عمومی است. اهدای کلیه یک عامل خطر برای دیابت یا فشار خون بالا نیست.

چه زمانی می توانید به فعالیت های عادی بازگردید؟

اکثر افراد می توانند در عرض چند ماه به زندگی عادی خود بازگردند. بسته به شغل تان ممکن است بتوانید بین دو تا هشت هفته پس از جراحی به سر کار خود بازگردید.

آیا اهدای کلیه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

خطر عوارض بارداری با افراد غیر اهدا کننده تفاوتی ندارد. اما ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بالا باشیددر دوران بارداری ( فشار خون بارداری ). پره اکلامپسی به عنوانبیماری فشار خون بالا که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد.

 

آیا پس از اهدا، نیاز به دیالیز است؟

به طور معمول، پس از اهدای یک کلیه سالم، فرد اهداکننده به دیالیز نیازی پیدا نمی‌کند. با این حال، همانند هر عمل جراحی دیگری، عوارضی هم ممکن است وجود داشته باشد که به ندرت منجر به نیاز به دیالیز شود.

 

مراقبت‌های پس از اهدای کلیه

اهدای کلیه، یک عمل خیرخواهانه و ارزشمند است که نیازمند مراقبت‌های ویژه پس از عمل می‌باشد. برای اطمینان از بهبودی کامل و عملکرد مطلوب کلیه باقیمانده، رعایت نکات زیر ضروری است:

مراقبت‌های اولیه

استراحت کافی: در هفته‌های اولیه پس از عمل، استراحت کامل برای بهبودی برش جراحی ضروری است.

مصرف داروهای تجویزی: به طور مرتب و طبق دستور پزشک، داروهای تجویز شده را مصرف کنید. این داروها به کاهش درد، جلوگیری از عفونت و بهبود روند بهبودی کمک می‌کنند.

مراقبت از برش جراحی: برش جراحی را تمیز و خشک نگه دارید و از مالیدن آن خودداری کنید. در صورت مشاهده هرگونه قرمزی، تورم یا ترشح، به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت‌های طولانی مدت:

ویزیت‌های منظم پزشک: به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا عملکرد کلیه باقیمانده و وضعیت کلی سلامت شما بررسی شود.

رژیم غذایی سالم

محدودیت سدیم: کاهش مصرف سدیم به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

کاهش پروتئین: در برخی موارد، ممکن است پزشک محدودیت مصرف پروتئین را توصیه کند.

نوشیدن آب کافی: هیدراته ماندن برای عملکرد صحیح کلیه ضروری است.

فعالیت بدنی

ورزش‌های سبک: پس از بهبودی کامل، ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی و شنا توصیه می‌شود.

اجتناب از ورزش‌های سنگین: از ورزش‌های سنگین و تماسی که ممکن است به کلیه آسیب برساند، خودداری کنید.

کنترل فشار خون: فشار خون بالا می‌تواند به کلیه آسیب برساند. بنابراین، کنترل منظم فشار خون بسیار مهم است.

کنترل قند خون: اگر دیابت دارید، کنترل دقیق قند خون برای حفظ سلامت کلیه ضروری است.

اجتناب از سیگار و الکل: سیگار و الکل می‌توانند به کلیه آسیب برسانند و روند بهبودی را کند کنند.

در چه مواردی ممکن است پس از اهدا، نیاز به دیالیز باشد؟

رد پیوند در گیرنده: اگر بدن فرد گیرنده کلیه اهدایی را پس بزند، کلیه جدید کار نمی‌کند و فرد مجدداً به دیالیز نیاز پیدا می‌کند. البته این وضعیت با استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تا حد زیادی قابل کنترل است.

مشکلات در کلیه باقیمانده اهداکننده: اگر کلیه باقیمانده اهداکننده به دلایلی مانند عفونت، انسداد یا بیماری‌های دیگر به تدریج از کار بیفتد، ممکن است نیاز به دیالیز ایجاد شود.

عوارض نادر جراحی: در موارد بسیار نادر، عوارضی مانند لخته شدن خون، عفونت شدید یا مشکلات عروقی می‌تواند به کلیه آسیب برساند و منجر به نارسایی کلیوی شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان