6 دارویی که هرگز نباید با لبنیات بخورید

خط سلامت: کلسیم موجود در لبنیات برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، اما مصرف همزمان برخی داروها با لبنیات می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد.

6 دارویی که هرگز نباید با لبنیات بخورید

برخی از داروها با کلسیم موجود در لبنیات تداخل کرده و مانع از جذب کامل آن‌ها توسط بدن می‌شوند. در نتیجه، اثربخشی درمان کاهش یافته و ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به شما خواهیم گفت که کدام داروها با لبنیات تداخل دارند و چه نکاتی را برای جلوگیری از این تداخلات باید رعایت کنید.

چرا برخی داروها نباید با لبنیات مصرف شوند؟

بدن به کلسیم موجود در لبنیات نیاز دارد، اما آیا می‌دانستید مصرف همزمان برخی داروها با لبنیات می‌تواند اثربخشی درمان را کاهش دهد یا عوارض جانبی ایجاد کند؟

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای بدن است و نقش کلیدی در سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ایفا می‌کند. لبنیات نیز منبع غنی از کلسیم هستند و به همین دلیل، مصرف آن‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شود. اما، مصرف برخی داروها به همراه لبنیات می‌تواند تداخل ایجاد کرده و جذب دارو را کاهش دهد.

چرا برخی داروها را نباید با لبنیات مصرف کرد؟

کاهش جذب دارو

کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند با برخی داروها ترکیب شده و مانع از جذب کامل آن‌ها توسط بدن شود. این موضوع به ویژه در مورد داروهایی که برای جذب به محیط اسیدی معده نیاز دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

تغییرات در سطح کلسیم خون

مصرف همزمان برخی داروها با لبنیات می‌تواند باعث افزایش یا کاهش سطح کلسیم خون شود و در نتیجه، مشکلات دیگری را برای سلامتی ایجاد کند.

کدام داروها نباید با لبنیات مصرف شوند؟

داروهای تیروئیدی

این داروها برای جایگزینی هورمون تیروئید مورد نیاز بدن استفاده می‌شوند. مصرف لبنیات به همراه این داروها می‌تواند جذب آن‌ها را کاهش داده و اثربخشی درمان را تحت تأثیر قرار دهد.

آنتی‌بیوتیک‌ها

برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با کلسیم موجود در لبنیات تداخل کرده و جذب آن‌ها را کاهش می‌دهند.

مکمل‌های آهن

 آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز خون ضروری است. مصرف همزمان مکمل‌های آهن با لبنیات می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد.

داروهای پوکی استخوان

 این داروها برای تقویت استخوان‌ها استفاده می‌شوند. مصرف لبنیات به همراه این داروها می‌تواند جذب آن‌ها را کاهش داده و اثربخشی درمان را کاهش دهد.

لیتیوم

 این دارو برای درمان اختلالات دو قطبی استفاده می‌شود. مصرف طولانی مدت لیتیوم می‌تواند باعث تجمع کلسیم در بدن شود و مصرف لبنیات به همراه آن می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

داروهای HIV

 برخی داروهای ضد ویروسی HIV با کلسیم تداخل دارند و جذب آن‌ها را کاهش می‌دهند.

قبل از مصرف هر دارویی، حتماً با پزشک خود در مورد تداخلات دارویی و غذایی مشورت کنید. پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا می‌توانید لبنیات را به همراه داروهای خود مصرف کنید یا خیر و در صورت امکان، بهترین زمان برای مصرف هر یک را به شما توصیه کند.

در برخی موارد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که بین مصرف دارو و لبنیات فاصله زمانی مشخصی را رعایت کنید.

اگر پزشک به شما توصیه کرد که از مصرف لبنیات به همراه داروی خاصی خودداری کنید، می‌توانید از منابع دیگر کلسیم مانند سبزیجات برگ سبز تیره، بادام و دانه‌های مغذی استفاده کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان