اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از 8 بیماری‌های خطرناک

خط سلامت: واکسیناسیون سدی محکم در برابر بیماری‌های خطرناکی مثل سرخک، فلج اطفال و حتی کرونا است. با واکسینه کردن خود و خانواده‌مان، نه تنها از خودمان محافظت می‌کنیم، بلکه به حفظ سلامت جامعه هم کمک می‌کنیم.

اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از 8 بیماری‌های خطرناک

سردرگمی و سوء تفاهم هایی در مورد واکسن ها وجود داشته است. اما واکسیناسیون بخش مهمی از سلامت خانواده و عمومی است. واکسن ها از گسترش بیماری های مسری، خطرناک و کشنده جلوگیری می کنند. اینها شامل سرخک ، فلج اطفال، اوریون ، آبله مرغان ، سیاه سرفه ، دیفتری، HPV و کووید-19 است .

به گزارش خط سلامت، اولین واکسنی که کشف شد واکسن آبله بود. آبله یک بیماری کشنده بود. در قرن گذشته 300 تا 500 میلیون نفر در سراسر جهان کشته شدند. پس از تزریق واکسن به افراد، بیماری در نهایت پاک شد. این تنها بیماری است که به طور کامل نابود می شود. اکنون افراد دیگری نیز نزدیک به آن نقطه هستند، از جمله فلج اطفال.

هنگامی که نرخ واکسیناسیون کاهش می یابد، موارد بیماری های قابل پیشگیری افزایش می یابد. این اتفاق در سال های اخیر در مورد سرخک رخ داده است. از 7 ژوئیه 2023، مراکز کنترل بیماری از 18 مورد تایید شده در 12 حوزه قضایی ایالات متحده مطلع شده است. این ممکن است زیاد به نظر نرسد اما آن را با تنها 3 مورد در مدت زمان مشابه در سال 2022 مقایسه کنید. تا پایان سال 2022، 121 مورد وجود داشت. تقریباً از همه این موارد می شد با واکسن پیشگیری کرد.

واکسن چیست؟

واکسن (یا ایمن سازی) راهی برای ایجاد ایمنی طبیعی بدن شما در برابر یک بیماری قبل از اینکه بیمار شوید است. این شما را از ابتلا و گسترش بیماری باز می دارد.

برای برخی از واکسن ها، شکل ضعیف شده میکروب بیماری به بدن شما تزریق می شود. این کار معمولا با شلیک گلوله به پا یا بازو انجام می شود. بدن شما میکروب های مهاجم (آنتی ژن) را تشخیص می دهد و برای مبارزه با آنها آنتی بادی تولید می کند. سپس آن آنتی بادی ها برای مدت طولانی در بدن شما باقی می مانند. در بسیاری از موارد، آنها تا پایان عمر باقی می مانند. اگر دوباره در معرض این بیماری قرار بگیرید، بدن شما بدون ابتلا به این بیماری با آن مبارزه می کند.

برخی از بیماری ها، مانند سویه های ویروس سرماخوردگی، نسبتاً خفیف هستند. اما برخی، مانند کووید-19، آبله یا فلج اطفال، می‌توانند باعث تغییراتی در زندگی شوند. آنها حتی می توانند منجر به مرگ شوند. به همین دلیل جلوگیری از ابتلای بدن به این بیماری ها بسیار مهم است.

ایمنی چگونه کار می کند؟

بدن یک سیستم دفاعی برای مبارزه با میکروب های خارجی می سازد که می توانند شما را بیمار کنند یا به شما آسیب برسانند. به آن سیستم ایمنی بدن شما می گویند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما باید در معرض میکروب های مختلف قرار گیرد. هنگامی که بدن شما برای اولین بار در معرض میکروب قرار می گیرد، آنتی بادی برای مبارزه با آن تولید می کند. اما این زمان می برد و معمولاً قبل از ایجاد آنتی بادی ها بیمار می شوید. اما هنگامی که آنتی بادی داشته باشید، آن ها در بدن شما باقی می مانند. بنابراین، دفعه بعد که در معرض آن میکروب قرار گرفتید، آنتی بادی ها به آن حمله می کنند و شما بیمار نخواهید شد.

مسیر بهبود سلامت

همه به واکسن نیاز دارند. برای نوزادان، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان توصیه می شود. برنامه های ایمن سازی به طور گسترده پذیرفته شده در دسترس است. آنها فهرست می کنند که چه واکسن هایی لازم است و در چه سنی باید تزریق شوند. بیشتر واکسن ها به کودکان داده می شود. توصیه می‌شود تا روز شش سالگی ۱۲ واکسن مختلف دریافت کنند. برخی از این ها در یک سری عکس می آیند. برخی از واکسن ها ترکیب می شوند تا بتوان آنها را با هم و با واکسن های کمتری تزریق کرد.

آکادمی پزشکان خانواده آمریکا (AAFP) معتقد است ایمن سازی برای جلوگیری از گسترش بیماری های واگیر ضروری است. واکسن‌ها به‌ویژه برای جمعیت‌های در معرض خطر مانند کودکان خردسال و سالمندان بسیار مهم هستند. AAFP توصیه های واکسیناسیون،  برنامه های ایمن سازی و اطلاعاتی در مورد واکسن های خاص بیماری ارائه می دهد.

به‌روز بودن در مورد واکسن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا کودکان به مدرسه بازمی‌گردند. در طول سال تحصیلی 2021، واکسن های مورد نیاز دولت در میان مهدکودک ها از 95 درصد به 94 درصد کاهش یافت. در سال 2021-2022 دوباره به 93 درصد کاهش یافت. بخشی از این به دلیل اختلالات ناشی از همه گیری COVID-19 بود.

آیا کسی هست که نتواند واکسن بزند؟

برخی از افراد مبتلا به برخی بیماری های سیستم ایمنی نباید برخی از انواع واکسن ها را دریافت کنند و باید ابتدا با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند. همچنین تعداد کمی از افراد هستند که به واکسن خاصی پاسخ نمی دهند. از آنجایی که این افراد نمی توانند واکسینه شوند، بسیار مهم است که بقیه واکسینه شوند. این به حفظ "ایمنی گله" برای اکثریت قریب به اتفاق مردم کمک می کند. این بدان معنی است که اگر اکثر افراد به دلیل واکسیناسیون در برابر بیماری ایمن باشند، گسترش آن متوقف می شود.

آیا واکسن عوارض جانبی دارد؟

ممکن است پس از تزریق واکسن توسط شما یا فرزندتان عوارض جانبی ایجاد شود. آنها معمولاً خفیف هستند. آنها شامل قرمزی یا تورم در محل تزریق هستند. گاهی اوقات کودکان دچار تب خفیف می شوند. این علائم معمولا در یک یا دو روز از بین می روند. عوارض جانبی جدی تری گزارش شده است اما نادر است.

به طور معمول، سال ها توسعه و آزمایش طول می کشد تا واکسن ایمن و موثر تایید شود. با این حال، در مواردی که بر یک بحران جهانی، بهداشت عمومی یا بیماری همه گیر تأثیر می گذارد، می توان تحقیقات، توسعه و تولید واکسن را برای نیازهای اضطراری پیش برد. دانشمندان و پزشکان سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) قبل از تایید واکسن، این تحقیقات را مطالعه می کنند. آن‌ها همچنین مکان‌هایی را که واکسن‌ها تولید می‌شوند بازرسی می‌کنند تا مطمئن شوند که همه قوانین رعایت می‌شوند. پس از انتشار واکسن برای عموم، FDA به نظارت بر استفاده از آن ادامه می دهد. این اطمینان حاصل می کند که هیچ مشکل ایمنی وجود ندارد.

مزایای استفاده از آنها بسیار بیشتر از خطرات عوارض جانبی است.

اگر واکسیناسیون کودکان و بزرگسالان را متوقف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر واکسیناسیون را متوقف می کردیم، بیماری ها شروع به بازگشت می کردند. به غیر از آبله، همه بیماری های دیگر هنوز در برخی از نقاط جهان فعال هستند. اگر واکسینه نشویم، بیماری ها برمی گردند. اپیدمی وجود خواهد داشت، درست مانند گذشته.

این اتفاق در ژاپن در دهه 1970 رخ داد. آنها برنامه واکسیناسیون خوبی برای سیاه سرفه (سیاه سرفه) داشتند. حدود 80 درصد از کودکان ژاپنی واکسیناسیون دریافت کردند. در سال 1974، 393 مورد سیاه سرفه و مرگ و میر وجود نداشت. سپس شایعاتی مبنی بر ناامن بودن واکسن و عدم نیاز به آن آغاز شد. در سال 1976، میزان واکسیناسیون 10٪ بود. در سال 1979، یک اپیدمی سیاه سرفه رخ داد، با بیش از 13000 مورد و 41 مرگ. بلافاصله پس از آن، نرخ واکسیناسیون بهبود یافت و تعداد موارد کاهش یافت.

مواردی که باید در نظر گرفت

سوء تفاهم های زیادی در مورد واکسن وجود دارد. افسانه ها و اظهارات گمراه کننده ای وجود دارد که در اینترنت و رسانه های اجتماعی در مورد واکسن ها پخش می شود. در اینجا به 5 مورد از رایج ترین سؤالات/تفاهمات غلط در مورد واکسن پاسخ داده شده است.

واکسن ها باعث اوتیسم نمی شوند.

اگرچه مطالعات متعددی انجام شده است، هیچ یک رابطه بین اوتیسم و ​​واکسن را نشان نداده است. مقاله اولیه ای که شایعات را آغاز کرد، از آن زمان بی اعتبار شده است.

واکسن‌ها برای سیستم ایمنی نوزاد زیاد نیستند.

سیستم ایمنی نوزادان می تواند بسیار بیشتر از آنچه واکسن ها به آنها می دهند، تحمل کند. آنها هر روز در معرض صدها باکتری و ویروس هستند. افزودن چند واکسن دیگر به توانایی سیستم ایمنی بدن آنها نمی‌افزاید.

واکسن ها حاوی سمومی نیستند که به شما آسیب برساند.

برخی از واکسن ها حاوی مقادیر کمی از موادی هستند که در دوز زیاد می توانند مضر باشند. اینها شامل فرمالدئید، آلومینیوم و جیوه است. اما مقدار استفاده شده در واکسن ها آنقدر کم است که واکسن ها کاملا بی خطر هستند. به عنوان مثال، در طول تمام واکسیناسیون ها تا سن 2 سالگی، کودک 4 میلی گرم آلومینیوم مصرف می کند. نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود 10 میلی گرم در 6 ماهگی مصرف می کند. فرمول مبتنی بر سویا 120 میلی گرم را در 6 ماه تحویل می دهد. علاوه بر این، نوزادان 10 برابر فرمالدئید طبیعی در بدنشان نسبت به آنچه در یک واکسن وجود دارد، دارند. و شکل سمی جیوه هرگز در واکسن ها استفاده نشده است.

واکسن ها باعث بیماری هایی نمی شوند که قرار است از آنها پیشگیری کنند.

این یک تصور غلط رایج است، به خصوص در مورد واکسن آنفولانزا. بسیاری از مردم فکر می کنند پس از تزریق واکسن آنفولانزا بیمار می شوند. اما واکسن‌های آنفولانزا حاوی ویروس‌های مرده هستند – بیمار شدن از واکسن غیرممکن است، اما علائم خفیف ممکن است رخ دهد، زیرا واکسن ممکن است باعث واکنش ایمنی شود که طبیعی است. حتی با واکسن هایی که از ویروس های زنده ضعیف استفاده می کنند، می توانید علائم خفیفی مشابه بیماری را تجربه کنید. اما در واقع شما این بیماری را ندارید.

هنوز در ایالات متحده به واکسن نیاز داریم، حتی اگر میزان عفونت پایین باشد.

بسیاری از بیماری ها در ایالات متحده به دلیل نرخ بالای واکسیناسیون ما غیرمعمول هستند. اما آنها از دیگر مناطق جهان حذف نشده اند. اگر مسافری از کشور دیگری بیماری را به ایالات متحده بیاورد، هرکسی که واکسینه نشده باشد در خطر ابتلا به آن بیماری است. تنها راه برای پایین نگه داشتن میزان عفونت، ادامه واکسیناسیون است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان