8 نکته برای جلوگیری از خستگی چشم + قانون 20- 20- 20 چیست؟

خط سلامت: خستگی چشم رایج است، اما عموماً می‌توان آن را با روش‌های ساده و غیرتهاجمی مانند تنظیم صفحه نمایش، استفاده از قطره‌های چشمی یا استراحت بینایی درمان کرد.

8 نکته برای جلوگیری از خستگی چشم + قانون 20- 20- 20 چیست؟

خستگی چشم شایع است، اما معمولاً می‌توان آن را با روش‌های ساده و غیرتهاجمی، مانند تنظیم صفحه نمایش، استفاده از قطره‌های چشمی یا استراحت‌های بصری، درمان کرد.

به گزارش خط سلامت، چشم‌های شما ممکن است پس از تمرکز شدید روی یک فعالیت مانند مشاهده صفحه رایانه، خواندن کتاب یا رانندگی ماشین برای مدت طولانی خسته یا تحریک شوند. این وضعیت به عنوان خستگی چشم شناخته می‌شود. خستگی چشم ناشی از استفاده از دستگاه‌های دیجیتال مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، به عنوان سندرم بینایی کامپیوتری یا خستگی چشم دیجیتال شناخته می‌شود.

خستگی چشم یک بیماری شایع است، اگرچه خستگی چشم طولانی مدت یا تحریک چشم ممکن است نشانه‌ای از چیزی جدی‌تر باشد و باید با پزشک خود در میان گذاشته شود.

در ادامه برخی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از خستگی چشم انجام دهید را بخوانید. برخی از آنها را حتی می‌توانید امروز شروع کنید.

خستگی چشم می‌تواند زمانی رخ دهد که برای مدت طولانی بدون استراحت در یک فعالیت واحد مشغول هستید. هر ۲۰ دقیقه باید تمرکز خود را به چیزی غیر از فعالیت تغییر دهید. چیزی که روی آن تمرکز می‌کنید باید ۲۰ فوت دورتر باشد و باید حداقل ۲۰ ثانیه به آن نگاه کنید. این به عنوان قانون ۲۰-۲۰-۲۰ شناخته می‌شود.

شما نه تنها باید هر ۲۰ دقیقه به دور نگاه کنید، بلکه باید اطمینان حاصل کنید که چند ساعت در روز از یک فعالیت شدید دور شوید. اگر مجبور هستید چندین ساعت روی یک صفحه کار کنید یا مسافت طولانی را رانندگی کنید، مطمئن شوید که این فعالیت را با فعالیت‌های دیگری که نیاز به استفاده‌های متفاوت از چشمان شما دارند متعادل کنید. به عنوان مثال، اگر تمام صبح را روی رایانه کار کرده‌اید، در زمان استراحت ناهار در هوای طبیعی بیرون قدم بزنید.

اگر به‌طور منظم از یک دستگاه دیجیتال استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که در فاصله صحیح و در موقعیت مناسب به آن نگاه می‌کنید. صفحه نمایش باید چند فوت دورتر از چشمان شما یا حدود طول بازو باشد. باید صفحه نمایش را در سطح چشمان خود یا کمی پایین‌تر از آنها مشاهده کنید.

این مورد برای دستگاه‌های دیجیتال دستی نیز صدق می‌کند: آنها باید در زیر سطح چشم خوانده شوند.

نکته مفید دیگر برای دستگاه‌های دیجیتال این است که متن را روی صفحه بزرگ کنید تا بهترین تناسب را با سطح راحتی خود داشته باشد. احتمالاً می‌توانید اندازه متن را در تنظیمات دستگاه خود تنظیم کنید.

روشنایی باعث خستگی چشم

روشنایی می‌تواند باعث خستگی چشم شود. بسته به فعالیت می‌تواند خیلی کم نور یا خیلی روشن باشد. اگر روی چیزی مانند خواندن تمرکز دارید، نور باید از پشت شما بیاید. کم کردن نور چراغ‌ها ممکن است به کاهش خستگی چشم هنگام تماشای تلویزیون کمک کند.

مطمئن شوید که صفحاتی که مشاهده می‌کنید نیز به‌طور کافی روشن هستند. روشنایی را در صورت نیاز تنظیم کنید. درخشندگی می‌تواند به خستگی چشم کمک کند، بنابراین سعی کنید پنجره‌ها را سایه بزنید یا از فیلترها برای کاهش درخشندگی روی دستگاه دیجیتال خود استفاده کنید.

هنگام کار روی رایانه، معمولاً باید از مواد چاپی یا سایر مواد استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به رونویسی فرم یا یادداشت‌ها داشته باشید. اگر هنگام استفاده از رایانه باید به اسناد و موارد مشابه مراجعه کنید، باید آنها را طوری قرار دهید که از حرکت بیش از حد چشمان، گردن و سر خود جلوگیری کنید. یک پایه سند می‌تواند به شما کمک کند تا مواد را بین صفحه کلید و مانیتور خود قرار دهید، که منجر به کاهش خستگی چشم می‌شود.

تمرکز شدید، به‌ویژه هنگام مشاهده صفحه، می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر تعداد دفعاتی شود که در دقیقه پلک می‌زنید. وقتی کمتر پلک می‌زنید، چشمان شما ممکن است خشک و تحریک شوند. ممکن است بتوانید این مشکل را با استفاده از قطره‌های چشمی مانند اشک مصنوعی حل کنید. همچنین می‌توانید هنگام استفاده از صفحه بیشتر پلک بزنید که ممکن است از بروز این علامت جلوگیری کند.

ممکن است متوجه شوید که زمان خود را در مکانی با کیفیت هوای ضعیف می‌گذرانید. محیط‌های خشک یا آلوده و مکان‌هایی با پنکه‌ها و واحدهای گرمایش و سرمایش ممکن است چشمان شما را تحریک یا خشک کنند و منجر به خستگی چشم شوند. ممکن است بخواهید:

رطوبت هوا را با یک دستگاه رطوبت‌ساز افزایش دهید. سیستم گرمایش و سرمایش را کاهش دهید. به مکانی که مشکلات هوایی یکسانی ندارد نقل مکان کنید.

با یک پزشک چشم کار کنید تا مشخص کنید آیا برای کاهش خستگی چشم به عینک‌های مخصوص نیاز دارید یا خیر. ممکن است حتی برای فعالیتی که باعث فشار می‌شود، به لنزهای تخصصی، دستگاه‌ها یا درمان چشم نیاز داشته باشید.

برخی از پوشش‌ها و رنگ‌های لنز ممکن است به چشمان شما کمک کنند. یا ممکن است متوجه شوید که برای استراحت چشمان خود نیاز به کاهش زمان استفاده از لنزهای تماسی دارید.

در بسیاری از موارد، تغییراتی مانند مواردی که قبلاً ذکر شد، تمام کاری است که باید برای درمان خستگی چشم انجام دهید. اگر خستگی چشمی شدیدی را تجربه می‌کنید یا مدت طولانی ادامه دارد، این وضعیت را با یک پزشک در میان بگذارید. ممکن است به لنزهای اصلاحی نیاز داشته باشید یا این می‌تواند علامت یک بیماری جدی‌تر باشد.

نگهداری از سلامت چشمان شما برای کاهش مشکلات جدی‌تر بینایی در آینده ضروری است. شما باید سالانه برای بررسی چشمان خود به یک پزشک مراجعه کنید، به‌ویژه اگر خستگی چشم مکرر یا طولانی مدت را تجربه می‌کنید. اگر متوجه شدید که علائم خستگی چشم دارید، برخی از روش‌های بالا را برای کاهش خستگی چشم یا جلوگیری کامل از آن امتحان کنید.

اگر متوجه شدید که این رویکردها به خستگی چشم شما کمک نمی‌کنند، با یک پزشک صحبت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان