با خوردن عسل چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

خط سلامت: عسل، تنها یک شیرین‌کننده طبیعی نیست؛ بلکه گنجینه‌ای از خواص درمانی و تغذیه‌ای است که از دیرباز مورد توجه بشر بوده است. از بهبود عملکرد قلب تا تقویت سیستم ایمنی بدن، عسل می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت ما ایفا کند. اما آیا واقعاً همه ادعاهایی که درباره عسل می‌شود درست است؟

با خوردن عسل چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

عسل شهرتی به عنوان یک شیرین‌کننده کاملاً طبیعی دارد که برای شما بهتر از شکر گرانول است. اما آیا هاله سلامتی عسل واقعاً با هیاهو مطابقت دارد؟ مانند شکر معمولی، شربت افرا، شکر نارگیل یا شربت ذرت، عسل همچنان یک قند افزودنی است. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف متوسط عسل ممکن است چندین مزیت سلامتی داشته باشد.

به گزارش خط سلامت، برای یادگیری همه چیز در مورد عسل، ارزش غذایی آن، مزایای سلامتی و راه‌های گنجاندن آن در یک رژیم غذایی سالم، ادامه مطلب را بخوانید. در این مقاله، به بررسی خواص شگفت‌انگیز عسل، از جمله تأثیر آن بر سلامت قلب، بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم. همچنین به سوالات رایجی درباره مصرف عسل، از جمله مناسب بودن آن برای نوزادان و افراد مبتلا به آلرژی، پاسخ خواهیم داد.

مزایای بالقوه سلامتی با عسل

التهاب مزمن را کاهش می دهد

عسل غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است ترکیباتی که می‌توانند به خنثی کردن آسیب به سلول‌های بدن شما از رادیکال‌های آزاد کمک کنند. اگر کنترل نشود، این آسیب ممکن است منجر به التهاب مزمن آزاردهنده‌ای شود که خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سرطان و موارد دیگر را افزایش می‌دهد. خوشبختانه، عسل غنی از پلی فنول‌ها است، ترکیبات طبیعی که مانند آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند تا با التهاب مقابله کنند.

سلامت قلب خود را بهبود می بخشد

با توجه به اینکه عسل یک قند افزودنی است، برخی مزایای بالقوه برای سلامت قلب داشته باشد. هنگامی که صحبت از قند به میان می‌آید، انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند قندهای افزودنی را حداکثر به 6 درصد از کل کالری روزانه (تقریباً 6 قاشق چای‌خوری برای زنان و 9 قاشق چای‌خوری برای مردان) محدود کنید.

این بدان معنا نیست که باید کاملاً از آن‌ها اجتناب کنید. وقتی قندهای افزودنی مصرف می‌کنید، در نظر بگیرید بیشتر به سمت عسل بروید. تحقیقات نشان داده است مصرف تقریباً 2 قاشق غذاخوری عسل در روز به مدت 8 هفته ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول کل، کلسترول LDL و تری گلیسیرید ناشتا را کاهش دهد.

تمرینات خود را به طور بهینه سوخت‌رسانی کنید

کربوهیدرات‌های ساده منبع اصلی سوخت برای ورزشکاران در ورزش شدید هستند. با 17 گرم قند در هر قاشق غذاخوری، عسل یک راه خوشمزه برای دریافت آن‌ها است. در مقایسه با سایر منابع قابل حمل کربوهیدرات مانند ژل‌های ورزشی، تحقیقات نشان می‌دهد عسل ممکن است به همان اندازه در حمایت از عملکرد و جلوگیری از خستگی مؤثر باشد. علاوه بر این، ممکن است سیستم ایمنی را در برابر اثرات ورزش شدید تقویت کند.

سلامت روده را بهبود می بخشید

تأثیر سلامت روده شما بر سلامت کلی شما گسترده است. یک میکروبیوم روده شکوفا حاوی طیف متنوعی از سویه‌های مختلف باکتری است که در آن باکتری‌های خوب بر باکتری‌های بد غلبه می‌کنند. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که خواص ضد باکتریایی عسل ممکن است پتانسیل تقویت رشد باکتری‌های مفید روده را در حالی که همزمان تعداد باکتری‌های ایجادکننده عفونت را کاهش می‌دهد، داشته باشد.

راه دیگر برای اطمینان از حضور باکتری‌های خوب روده، تأمین سوخت برای آن‌ها به شکل پری‌بیوتیک‌ها است که در عسل نیز یافت می‌شود.

ارزش غذایی عسل

یک قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 64

کربوهیدرات‌ها: 17 گرم

فیبر غذایی: 0 گرم

قند کل: 17 گرم (طبیعی)

پروتئین: 0 گرم

چربی کل: 0 گرم

چربی اشباع شده: 0 گرم

کلسترول: 0 گرم

سدیم: 1 میلی‌گرم

پتاسیم: 11 میلی‌گرم

همانطور که می‌بینید، عسل اساساً قند است. اگرچه حاوی مقادیر کمی پتاسیم است، اما مقادیر معناداری از سایر ویتامین‌ها یا مواد معدنی را فراهم نمی‌کند. فراتر از پنل حقایق تغذیه‌ای، عسل حاوی ترکیبات دیگر تقویت‌کننده سلامت مانند پلی فنول‌ها است.

آیا عسل برای همه بی خطر است؟

عسل به طور کلی برای خوردن بی خطر است، اما برای برخی افراد چند خطر بالقوه وجود دارد.

بوتولیسم در نوزادان

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند عسل (و هر غذای فرآوری شده‌ای که حاوی عسل است) نباید قبل از تولد یک سالگی به نوزادان داده شود زیرا خطر بالقوه بوتولیسم نوزاد وجود دارد.

عسل به طور طبیعی حاوی ذرات گرد و غبار است که ممکن است حاوی اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشند که می‌توانند باعث بوتولیسم شوند.

از آنجایی که سیستم ایمنی نوزادان هنوز در حال توسعه است، نوزادان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری بسیار شدید قرار دارند. بوتولیسم نوزاد نادر است، اما این بیماری جدی می‌تواند اعصاب کودک را مورد حمله قرار دهد. نشانه اصلی بوتولیسم نوزاد ضعف عضلانی است که به عنوان مشکل در تغذیه و تنفس یا گریه ضعیف ظاهر می‌شود.

آلرژی‌ها

افرادی که مستعد آلرژی هستند ممکن است نیاز داشته باشند در مورد خوردن عسل احتیاط کنند زیرا حاوی گرده زنبور عسل است که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک جدی شود.

در حالی که برخی افراد معتقدند خوردن عسل محلی به کاهش آلرژی‌های فصلی آن‌ها کمک می‌کند، شواهد کافی برای حمایت از عسل به عنوان یک درمان آلرژی وجود ندارد.

3 نکته برای لذت بردن از عسل

علاوه بر افزودن عسل به فنجان چای بعد از ظهر خود، در اینجا سه نکته برای لذت بردن از عسل در هر چیزی از سبزیجات تا میگو ارائه شده است.

روی سبزیجات

همه ما می‌دانیم خوردن سبزیجات برای پیشگیری از بیماری مهم است. اگر طعم سبزیجات تلخ مانند بروکلی یا کلم بروکسل شما را منزجر می‌کند، سعی کنید کمی عسل اضافه کنید. ممکن است متعجب شوید که خود را در حال سرو ثانیه از این بروکلی کلم بروکلی عسل-بالمیک، کلم کبابی عسل-سس خردل یا بروکلی کبابی عسل-چیپوتل ببینید.

در سس سالاد

افزودن شکر به سس سالاد به متعادل کردن اسیدیته سرکه و گردآوری طعم‌های آن کمک می‌کند. برای افزودن کمی شیرینی به سس‌هایی مانند سس گریپ فروت-عسل، سس عسل-بالمیک یا سس عسل-سیر، به عسل دست بزنید.

روی پروتئین مورد علاقه خود

کمی عسل برای افزودن شیرینی ظریف به پروتئین‌هایی مانند مرغ و ماهی راه طولانی دارد. به عنوان مثال، عسل با سس هوایسین خوش طعم برای این دستور غذای مرغ عسل-زنجبیل 5 ماده‌ای جفت می‌شود. برای گیاهخواران، عسل نیز با تمپه خوب کار می‌کند. این کاسه تمپه و کینوا با عسل کنجد را امتحان کنید.

عسل داغ یک لحظه ویروسی است و ما اعتراف می‌کنیم که طرفداران اصلی آن هستیم. ترکیب شیرین و تند آن به ویژه روی پروتئین‌ها خوب عمل می‌کند. این مرغ کبابی عسل داغ و سبزیجات، میگوی کبابی عسل داغ یا این لقمه‌های سالمن داغ و ترد عسل داغ را امتحان کنید.

هیچ مشکلی در مصرف روزانه کمی عسل وجود ندارد. از آنجایی که عسل در واقع شیرین‌تر از شکر معمولی است، کمی آن راه طولانی را طی می‌کند! اگرچه عسل مقادیر معناداری از ویتامین‌ها یا مواد معدنی به مصرف روزانه شما اضافه نمی‌کند، اما غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است مزایای بالقوه قلب و سلامت روده را فراهم کند.

عسل یک شیرین‌کننده کاملاً طبیعی است که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. تا حد زیادی به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن، مصرف عسل با کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب و روده مرتبط بوده است.

نتیجه نهایی

دلایل زیادی برای لذت بردن از عسل وجود دارد. این شیرین و خوشمزه است و حتی حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است. با این حال، درست مانند شکر سفره یا شربت ذرت، این هنوز هم شکر است. بنابراین اگر عاشق عسل هستید، اندازه سرو را زیر نظر داشته باشید. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان