کلسترول خوب بالا زنگ خطری برای آلزایمر و زوال عقل

خط سلامت: همیشه تصور می‌شده است کلسترول خوب (HDL) برای سلامتی مفید است و از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. اما یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد ارتباط سطح کلسترول خوب با سلامتی ممکن است پیچیده‌تر از این باشد.

کلسترول خوب بالا زنگ خطری برای آلزایمر و زوال عقل

تحقیقات اخیر ارتباطی غیرمنتظره بین سطوح بسیار بالای کلسترول خوب و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در افراد مسن برقرار کرده است.

به گزارش خط سلامت در یک مطالعه گسترده، محققان متوجه شدند افرادی که سطح کلسترول خوب(HDL ) آن‌ها بسیار بالاتر از حد طبیعی است، احتمال ابتلا به زوال عقل در آن‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این کشف جدید، درک ما از نقش کلسترول در سلامت مغز را به چالش کشیده و سوالات مهمی را در مورد عوامل خطر زوال عقل مطرح کرده است.

ارتباط سطح بالای کلسترول خوب (HDL) و خطر ابتلا به آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد ممکن است ارتباطی غیرمنتظره بین سطح بالای کلسترول خوب (HDL) و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل وجود داشته باشد.

در حالی که معمولا سطح بالای HDL به عنوان یک عامل محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی شناخته می‌شود، این تحقیق نشان می‌دهد وقتی سطح HDL بسیار بالا باشد، ممکن است با افزایش خطر زوال عقل مرتبط باشد.

محققان در یک مطالعه بیش از 18000 نفر را به مدت بیش از شش سال دنبال کردند. نتایج نشان داد افرادی که سطح HDL بسیار بالایی داشتند، 27 درصد بیشتر از افرادی که سطح HDL طبیعی داشتند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر بودند. این خطر در افراد مسن‌تر با سطح HDL بسیار بالا حتی بیشتر بود و به 42 درصد می‌رسید.

چرا سطوح بالای کلسترول خوب (HDL) با خطر بالای آلزایمر مرتبط است؟

علت این ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نیست. محققان معتقدند که در سطوح بسیار بالا، HDL ممکن است ساختار و عملکرد متفاوتی داشته باشد و به جای محافظت، به مغز آسیب برساند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد رابطه بین کلسترول و سلامت مغز بسیار پیچیده‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد است. برای درک بهتر این ارتباط و یافتن راه‌های پیشگیری از زوال عقل، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

نکته مهم این است که بدانید این مطالعه یک همبستگی بین  سطح بالای کلسترول خوب (HDL) و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را نشان می‌دهد، به این معنی که لزوماً به معنای علت و معلولی بودن این رابطه نیست. عوامل دیگری نیز ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشند.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان