بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا صبح است یا عصر؟

خط سلامت: دانه چیا به عنوان یکی از موثرترین دانه ها برای کاهش وزن، سلامت قلب و هضم غذا، بر جهان حکمرانی می کند. اما بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا برای بهره مندی از فواید آن چیست؟

بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا صبح است یا عصر؟

این روزها، دانه‌های ریز و سیاه چیا به ستاره درخشان دنیای تغذیه تبدیل شده‌اند. و حق هم دارند! این دانه‌های کوچک، انبارخانه‌ای از مواد مغذی ارزشمند مثل فیبر، پروتئین، امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که بدن ما برای حفظ سلامتی به آن‌ها نیاز مبرم دارد.

چرا دانه‌های چیا ؟

  • کاهش وزن : فیبر فراوان موجود در دانه‌های چیا، احساس سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند و به کاهش اشتها کمک می‌کند.
  • بهبود هضم: فیبر موجود در دانه چیا، عملکرد روده را بهبود بخشیده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
  • سلامت قلب: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا، به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک کرده و در نتیجه از سلامت قلب محافظت می‌کنند.
  • انرژی بیشتر: پروتئین موجود در دانه چیا، انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و به شما کمک می‌کند تا در طول روز فعال‌تر باشید.

حالا سوال اینجاست که بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا چه زمانی است؟ آیا باید صبح‌ها ناشتا آن را بنوشیم یا قبل از ورزش؟ پاسخ این سوال به هدف شما بستگی دارد.

  • صبح‌ها: نوشیدن آب دانه چیا در صبح با معده خالی، به شما انرژی لازم برای شروع روز را می‌دهد و به هضم بهتر غذا در طول روز کمک می‌کند.
  • قبل از ورزش: آب دانه چیا به عنوان یک نوشیدنی ورزشی طبیعی عمل کرده و به شما انرژی می‌دهد.
  • قبل از خواب: نوشیدن آب دانه چیا قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید.

بهترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا

برای بهره‌مندی حداکثری از آب دانه چیا، توصیه می‌شود آن را صبح‌ها، به‌ویژه با معده خالی، بنوشید. این می‌تواند روز شما را با محتوای بالای فیبر و آب آغاز کرده و متابولیسم شما را تقویت کند که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

همچنین می‌توانید قبل از تمرین، آب دانه چیا بنوشید. دکتر آرچانا باترا، متخصص تغذیه و مربی دیابت گواهی‌شده، توضیح می‌دهد: «اگر قبل از تمرین آن را بنوشید، می‌تواند شما را احساس سیری و پرانرژی نگه دارد و خطر احساس گرسنگی یا تنبلی در طول تمرین را کاهش دهد. هر دو زمان عالی برای نوشیدن این نوشیدنی و بهره‌مندی از مزایای دانه‌های چیا هستند.»

بدترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا

بدترین زمان برای نوشیدن آب دانه چیا درست قبل از خواب یا به‌عنوان یک نوشیدنی بعد از ظهر است. از آنجا که دانه‌های چیا سرشار از فیبر هستند، مصرف آن‌ها در طول بعد از ظهر و عصر می‌تواند منجر به ناراحتی گوارشی یا اختلال در چرخه خواب شما به دلیل افزایش فعالیت روده شود.

علاوه بر این، نوشیدن آن درست قبل از هر وعده غذایی ممکن است با اشتها و جذب مواد مغذی شما تداخل داشته باشد. دکتر باترا پیشنهاد می‌کند: «برای جلوگیری از این مشکلات، آب دانه چیا را در اوایل روز، ایده‌آل در صبح یا قبل از تمرین، برای بهره‌مندی بهینه بنوشید.»

مزایای آب دانه چیا چیست؟

نوشیدن آب دانه چیا یک روش ساده اما مؤثر برای بهبود سلامت کلی شما است. از 9 مزیت سلامتی آن آگاه باشید:

  1. سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 دانه‌های چیا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3، به‌ویژه آلفا لینولنیک اسید (ALA)، هستند که برای سلامت قلب ضروری هستند. طبق مطالعه‌ای که در Food Science and Nutrition منتشر شده است، می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی با کنترل فشار خون بالا، التهاب و سطح کلسترول کمک کند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا 3 نیز شناخته شده است که از سلامت مغز پشتیبانی می‌کنند و ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشند.

  2. سرشار از فیبر دانه‌های چیا همچنین سرشار از فیبر هستند و حاوی 11 گرم فیبر در 28 گرم دانه چیا هستند. دکتر باترا می‌گوید: «فیبر برای حفظ سلامت سیستم گوارشی شما و جلوگیری از مشکلاتی مانند یبوست یا سوء هاضمه بسیار مهم است.» یک سیستم گوارشی سالم همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید که می‌تواند برای افرادی که سعی در مدیریت وزن خود دارند، به‌ویژه مفید باشد.

  3. سطح بالای پروتئین آب دانه چیا یکی از بهترین گزینه‌های پروتئین گیاهی است که آن را برای گیاهخواران و وگان‌ها مناسب می‌کند. وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام می‌کند که 100 گرم دانه چیا تقریباً حاوی 16.5 گرم پروتئین است. مصرف کافی پروتئین به طور منظم می‌تواند به افزایش توده عضلانی، کاهش گرسنگی و حفظ وزن سالم کمک کند.

  4. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها علاوه بر فیبر و پروتئین، دانه‌های چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به محافظت از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. همانطور که در Food Science and Nutrition آمده است، آنتی‌اکسیدان‌ها اکسیداسیون مولکول‌های دیگر را مهار می‌کنند و بدن را از اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. این می‌تواند به کند شدن روند پیری، تقویت سیستم ایمنی شما و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند.

  5. حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی دانه‌های چیا همچنین منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، روی، منیزیم و فسفر هستند که همه آن‌ها برای سلامت استخوان‌ها حیاتی هستند. دکتر باترا می‌گوید: «مصرف منظم آب دانه چیا می‌تواند به حفظ تراکم مواد معدنی استخوان کمک کند و به تقویت استخوان‌ها کمک کند.»

  6. مناسب برای کاهش وزن کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند باید آب دانه چیا بنوشند. دانه‌ها هنگام خیساندن در آب منبسط می‌شوند و یک ماده ژل مانند ایجاد می‌کنند که به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید. این می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و احتمال پرخوری را کاهش دهد. علاوه بر این، دانه‌های چیا سرشار از پروتئین هستند، یک ماده مغذی دیگر که باعث سیری می‌شود و از رشد عضلات پشتیبانی می‌کند و به کاهش وزن کمک می‌کند.

  7. کنترل سطح قند خون یکی دیگر از مزایای نوشیدن آب دانه چیا این است که می‌تواند به کنترل سطح بالای قند خون کمک کند. فیبر موجود در دانه‌های چیا به کند کردن جذب قند در جریان خون کمک می‌کند که می‌تواند از نوسانات قند خون جلوگیری کند. در واقع، طبق مطالعه‌ای که در مجله Journal of Functional Foods منتشر شده است، می‌تواند حساسیت به انسولین را نیز بهبود بخشد. این امر به‌ویژه برای مدیریت یا پیشگیری از دیابت نوع 2 مفید است.

  8. بهبود سلامت پوست بله، آب دانه چیا همچنین می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشد. آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 با هم کار می‌کنند تا التهاب را کاهش دهند و از پوست شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند و به شما کمک کنند تا یک رنگ پوست سالم‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

  9.  محافظت از سلامت روده و در نهایت، آب دانه چیا با تقویت رشد باکتری‌های مفید در روده، از سلامت روده حمایت می‌کند. دکتر باترا معتقد است که "یک میکروبیوم روده سالم برای سلامت کلی بدن ضروری است که شامل هضم، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و غیره می‌شود."

چگونه آب دانه چیا درست کنیم؟

برای تهیه آب دانه چیا، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه چیا را در یک لیوان آب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را به خوبی هم بزنید تا دانه‌ها به هم نچسبند.
  3. اجازه دهید حداقل یک ساعت بماند، در این مدت دانه‌های چیا منبسط می‌شوند و یک بافت ژل مانند ایجاد می‌کنند. در حالت ایده آل، باید اجازه دهید شبانه در آب خیس بخورند.
  4. پس از اتمام، قبل از نوشیدن دوباره هم بزنید.
  5. می‌توانید آب لیمو و عسل به این نوشیدنی اضافه کنید تا طعم و محتوای مواد مغذی مانند ویتامین C را افزایش دهید.

چه کسانی باید از آب دانه چیا اجتناب کنند؟

در حالی که آب دانه چیا مزایای سلامتی زیادی دارد، ممکن است دانه چیا یا آب دانه چیا برای همه مناسب نباشد:

  1. افرادی که آلرژی دارند اگر به دانه‌ها آلرژی دارید، باید از هر گونه مصرف دانه چیا خودداری کنید. این می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک از جمله خارش، تورم یا حتی علائم شدیدتر شود.

  2. اگر مشکلات گوارشی دارید طبق مطالعه‌ای که در سال 2020 در مجله Journal of Foods منتشر شده است، پوسته سخت دانه‌های چیا ممکن است هضم و تجزیه آن‌ها را برای بدن شما دشوار کند. علاوه بر این، افرادی که مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) دارند، ممکن است متوجه شوند که محتوای بالای فیبر در دانه‌های چیا علائم مانند یبوست، نفخ یا ناراحتی را تشدید می‌کند.

  3. دیابتی‌ها به دلیل محتوای بالای فیبر، دانه‌های چیا می‌توانند سطح قند خون را کاهش دهند. در حالی که این ممکن است مفید باشد، همچنین می‌تواند خطر هیپوگلیسمی را افزایش دهد، به‌ویژه اگر از داروی دیابت استفاده می‌کنید.

  4. افرادی که فشار خون بالا دارند کسانی که فشار خون بالا دارند نیز باید مراقب باشند. دانه‌های چیا حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می‌توانند فشار خون را کاهش دهند. اگر از قبل از داروی فشار خون استفاده می‌کنید، ترکیب آن با دانه‌های چیا می‌تواند باعث شود فشار خون شما بیش از حد کاهش یابد.

  5. افرادی که مشکلات بلع دارند دکتر باترا هشدار می‌دهد: «کسانی که سابقه مشکل بلع یا مشکلات مری دارند نیز باید مراقب باشند، زیرا دانه‌های چیا هنگام مخلوط شدن با آب منبسط می‌شوند و می‌توانند خطر خفگی ایجاد کنند.»

در حالی که نوشیدن آب دانه چیا معمولاً بی خطر است، اگر این نگرانی‌های سلامتی را دارید، بهتر است قبل از شروع نوشیدن آب دانه چیا با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان