داروی سرطان کلید درمان آلزایمر

خط سلامت: دانشمندان در یک کشف امیدوارکننده، دریافته‌اند دارویی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، ممکن است به عنوان یک درمان موثر برای بیماری آلزایمر نیز عمل کند.

داروی سرطان کلید درمان آلزایمر

مکانیسم عمل یک دارو ی جدید، به این صورت است که با هدف قرار دادن یک آنزیم خاص به نام IDO1 کار می‌کند. این آنزیم در فرآیندهای التهابی و تخریب سلول‌های عصبی نقش دارد.

به گزارش خط سلامت آنزیم IDO1 با تجزیه تریپتوفان (آمینواسیدی که در بوقلمون یافت می‌شود) به ترکیبی به نام کینورنین، در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌کند. کینورنین با تداخل در نحوه استفاده مغز از گلوکز، انرژی مورد نیاز برای تقویت ارتباطات عصبی را کاهش می‌دهد.

در بیماری آلزایمر ، تجمع پروتئین‌های سمی مانند آمیلوئید بتا و تاو، به طور قابل توجهی متابولیسم گلوکز را مختل می‌کنند. محققان دریافتند مهار آنزیم IDO1 می‌تواند از مغز در برابر اثرات مخرب این پروتئین‌ها محافظت کند و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

نتایج مطالعات روی موش‌ها

در مطالعات انجام شده روی موش‌های مبتلا به آلزایمر، محققان مشاهده کردند مسدود کردن IDO1 منجر به افزایش جریان انرژی به سیناپس‌ها (اتصالات بین سلول‌های عصبی) و بهبود عملکرد مغز در تست‌های حافظه و یادگیری شده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهند داروهای مهارکننده IDO1 که در حال حاضر برای درمان برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است برای درمان بیماری آلزایمر نیز موثر باشند. این کشف می‌تواند راه را برای توسعه درمان‌های جدید و موثرتر برای این بیماری هموار کند.

محققان در حال برنامه‌ریزی برای انجام آزمایش‌های بالینی بر روی انسان هستند تا ایمنی و اثربخشی این داروها در درمان بیماری آلزایمر را بررسی کنند. اگر نتایج این آزمایش‌ها مثبت باشد، می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک شاهد درمان‌های جدید و امیدوارکننده برای این بیماری باشیم.

این کشف امیدوارکننده نشان می‌دهد درمان‌های سرطان ممکن است کلید درمان بیماری آلزایمر نیز باشد. با این حال، هنوز راه درازی تا تبدیل این یافته‌ها به درمان‌های بالینی در اختیار بیماران وجود دارد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان