شستن میوه و سبزیجات کافی نیست! + خطر آفت‌کش‌ها و سرطان کبد

خط سلامت: مطالعه جدیدی نشان می‌دهد شستن میوه‌ها و سبزیجات به تنهایی برای از بین بردن آفت‌کش‌ها کافی نیست و این مواد شیمیایی حتی پس از شستشو نیز ممکن است روی پوست میوه باقی بمانند.

شستن میوه و سبزیجات کافی نیست! + خطر آفت‌کش‌ها و سرطان کبد

محققان چینی با استفاده از یک فیلم بسیار حساس، موفق به شناسایی آثاری از آفت‌کش‌ها یی مانند تیرام و کاربندازیم روی سیب، خیار و سایر مواد غذایی شدند.

به گزارش خط سلامت آفت‌کش کاربندازیم با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است و تیرام نیز مشکلات رشدی در نوزادان و تحریک پوستی ایجاد می‌کند. محققان توصیه می‌کنند برای کاهش خطر مواجهه با این آفت‌کش‌ها، بهتر است پوست میوه‌هایی مانند سیب و خیار را قبل از مصرف جدا کنیم.

چرا شستن میوه ها به تنهایی کافی نیست؟

شستن میوه و سبزیجات برای از بین بردن تمام آفت‌کش‌ها کافی نیست. در نتیجه شستن میوه ها بازهم برخی آفت‌کش‌ها مانند تیرام و کاربندازیم که با مشکلات سلامتی از جمله سرطان کبد مرتبط هستند بر سطح میوه باقی می مانند.

بنابراین برای کاهش خطر مواجهه با آفت‌کش‌ها، بهتر است پوست میوه‌هایی مانند سیب و خیار را جدا کنیم. با وجود این خطرات، مصرف میوه و سبزیجات به دلیل فواید فراوان آن توصیه می‌شود.

چه باید کرد؟

 این مطالعه نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزیجات با پوست می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش دهد. با این حال، کارشناسان تاکید می‌کنند که فواید مصرف میوه و سبزیجات بسیار بیشتر از خطرات ناشی از مصرف مقدار کمی آفت‌کش است.

بنابراین، بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را به طور کامل شسته و در صورت امکان، پوست آنها را جدا کرد. همچنین، توصیه می‌شود از خرید میوه و سبزیجات ارگانیک که در کشت آنها از آفت‌کش‌های شیمیایی کمتری استفاده می‌شود، حمایت شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان