فلوراید در آب آشامیدنی چه تأثیری بر هوش دارد؟

خط سلامت: گزارشی جدید از دولت ایالات متحده نشان می‌دهد سطوح بالای فلوراید در آب آشامیدنی ممکن است هوش کودکان را کاهش دهد. این یافته‌ها بر اساس تجزیه‌وتحلیل مطالعات متعدد انجام‌شده در کشورهای مختلف، از جمله ایران، به دست آمده است.

فلوراید در آب آشامیدنی چه تأثیری بر هوش دارد؟

در حالی که فلوراید به طور سنتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود، یک گزارش هشدار می‌دهد مصرف بیش از حد فلوراید، به‌ویژه در دوران بارداری و کودکی، ممکن است به مغز در حال رشد آسیب برساند و در نتیجه، کاهش ضریب هوشی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خط سلامت مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که در معرض سطوح بالای فلوراید قرار دارند، به طور متوسط 2 تا 5 امتیاز IQ پایین‌تر از همسالان خود دارند.

تأثیر فلوراید موجود در آب آشامیدنی بر هوش کودکان

نایج یک پژوهش نشان می دهد متحده نشان می‌دهد سطوح بالای فلوراید در آب آشامیدنی ممکن است هوش کودکان را کاهش دهد. مهم‌ترین یافته‌های این گزارش عبارت‌اند از:

 کودکانی که در معرض سطوح بالای فلوراید قرار دارند، به طور متوسط 2 تا 5 امتیاز IQ پایین‌تر از همسالان خود دارند.

فلوراید نه تنها در آب آشامیدنی، بلکه در غذاها، نوشیدنی‌ها، خمیردندان و دهان‌شویه نیز یافت می‌شود.

در حال حاضر، سازمان بهداشت جهانی حداکثر میزان مجاز فلوراید در آب آشامیدنی را 1.5 میلی‌گرم در لیتر تعیین کرده است. با این حال، این گزارش نشان می‌دهد حتی سطوح پایین‌تر از این مقدار نیز ممکن است مضر باشد. محققان خواستار انجام مطالعات بیشتر برای تأیید این یافته‌ها و ارائه توصیه‌های دقیق‌تر برای کاهش قرار گرفتن در معرض فلوراید هستند.

این گزارش زنگ خطری برای مقامات بهداشتی و والدین است. با توجه به اهمیت سلامت مغز کودکان، لازم است اقدامات لازم برای کاهش سطوح فلوراید در آب آشامیدنی و سایر منابع انجام شود.

جایگزین فلوراید برای تمیز کردن دندان ها

جایگزینی کامل و قطعی برای خمیر دندان حاوی فلوراید که به طور همزمان تمام خواص آن را داشته باشد، تاکنون معرفی نشده است. فلوراید به دلیل خاصیت تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی، به عنوان یک ماده موثر در بهداشت دهان و دندان شناخته شده است.

با این حال، اگر تمایل به استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید دارید، می توانید از خمیر دندان های طبیعی استفاده کنید. خمیر دندان های حاوی عصاره های گیاهی مانند: آلوئه ورا، بابونه و ریشه شیرین بیان، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند و می توانند به بهداشت دهان کمک کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان