عواقب نگه داشتن عطسه: یک خطر جدی برای سلامتی

خط سلامت: عطسه یک واکنش طبیعی بدن برای دفع مواد تحریک‌کننده از بینی است.

عواقب نگه داشتن عطسه: یک خطر جدی برای سلامتی

به گزارش خط سلامت هنگامی که چیزی مانند ویروس، باکتری یا گرد و غبار وارد بینی می‌شود، بدن برای خارج کردن آن، عطسه را تحریک می‌کند. این مکانیسم دفاعی، به بدن کمک می‌کند تا از عفونت جلوگیری کند.

چرا نباید عطسه را نگه داشت؟

نگه‌داشتن عطسه ممکن است در کوتاه مدت احساس راحتی ایجاد کند، اما عواقب جدی برای سلامتی به همراه دارد. در ادامه به برخی از این عواقب اشاره می‌کنیم:

افزایش فشار داخل سر: هنگامی که عطسه را نگه می‌دارید، فشار زیادی به سینوس‌ها، گوش‌ها و گلو وارد می‌شود. این افزایش فشار می‌تواند باعث ایجاد درد، سردرد و حتی پارگی پرده گوش شود.

انتشار عفونت: اگر علت عطسه یک عفونت باشد، نگه داشتن آن باعث می‌شود که میکروب‌ها در بدن باقی بمانند و احتمالاً به قسمت‌های دیگر بدن مانند سینوس‌ها، گوش‌ها و ریه‌ها گسترش پیدا کنند.

آسیب به رگ‌های خونی: نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث پارگی رگ‌های خونی کوچک در صورت و سر شود.

آسیب به عصب واگ: عصب واگ نقش مهمی در کنترل ضربان قلب و فشار خون دارد. تحریک بیش از حد این عصب در هنگام نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون شود.

چه باید کرد؟

عطسه را آزادانه انجام دهید: بهترین کار این است که به محض احساس نیاز به عطسه، آن را آزادانه انجام دهید. برای جلوگیری از انتشار میکروب‌ها، هنگام عطسه دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و یا در آرنج خود عطسه کنید.

علت عطسه را درمان کنید: اگر عطسه‌های مکرر دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود و درمان مناسب برای آن تجویز شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان