فوت و فن حمام کردن نوزاد تازه متولد شده: راهنمای گام به گام برای مادران جوان

خط سلامت: تولد نوزاد، یکی از شیرین‌ترین و در عین حال حساس‌ترین تجربیات زندگی هر مادری است. یکی از دغدغه‌های اصلی مادران تازه کار، حمام کردن نوزاد است.

فوت و فن حمام کردن نوزاد تازه متولد شده: راهنمای گام به گام برای مادران جوان

حمام کردن نوزاد ، نه فقط برای تمیزی بلکه برای ایجاد پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد اهمیت دارد. با این حال، این کار نیازمند دانش و مهارت است تا از پوست حساس نوزاد محافظت شود.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، نکات مهمی را درباره زمان مناسب برای اولین حمام، دمای آب، محصولات مناسب و روش صحیح حمام کردن نوزاد به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید با خیالی آسوده از نوزادتان مراقبت کنید.

چه زمانی نوزاد را حمام کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که حداقل 24 ساعت پس از تولد نوزاد، اولین حمام را به او بدهید. این کار به بدن نوزاد فرصت می‌دهد تا دمای خود را تنظیم کند و لایه محافظ پوست او که ورنیکس نام دارد، دست نخورده باقی بماند. ورنیکس یک پوشش طبیعی است که از پوست نوزاد در برابر عفونت محافظت می‌کند.

چرا اولین حمام تا این اندازه مهم است؟

ثبات دمای بدن

نوزادان تازه متولد شده به تغییرات دما بسیار حساس هستند. تاخیر در اولین حمام به بدن آن‌ها فرصت می‌دهد تا دمای خود را تنظیم کند و از خطر هیپوترمی جلوگیری شود.

حفاظت از پوست

ورنیکس کازئوزا یک لایه محافظ طبیعی است که از پوست نوزاد در برابر عفونت و خشکی محافظت می‌کند. بهتر است تا حد امکان این لایه روی پوست نوزاد باقی بماند.

مراحل حمام کردن نوزاد

آماده‌سازی: قبل از شروع حمام، همه چیز را آماده کنید. حوله نرم، لباس‌های تمیز، صابون ملایم مخصوص نوزادان و وان حمام را آماده کنید. دمای آب را حدود 35 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

حمایت از نوزاد: نوزاد را با احتیاط در وان قرار دهید و همیشه یک دست خود را دور شانه او بکشید تا سر و گردن او را حمایت کنید.

شستشو: از یک اسفنج نرم و آب ولرم برای شستشوی بدن نوزاد استفاده کنید. روی سر نوزاد آب نریزید و از صابون فقط در نواحی آلوده استفاده کنید.

خشک کردن: پس از حمام، نوزاد را با یک حوله نرم و به آرامی خشک کنید.

پوشاندن: بلافاصله پس از خشک کردن، لباس‌های تمیز و گرم به نوزاد بپوشانید.

نکات مهم

توجه به بند ناف: تا زمانی که بند ناف نوزاد به طور کامل خشک و افتاده است، از شستشوی ناحیه ناف خودداری کنید.

فرکانس حمام: در هفته‌های اول زندگی، یک یا دو بار حمام برای نوزاد کافی است. حمام بیش از حد می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

آرامش: هنگام حمام کردن نوزاد، آرام باشید و با او صحبت کنید تا احساس امنیت کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان