سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

خط سلامت: چرا باید به سکته مغزی اهمیت بدهم؟ سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

سکته مغزی که گاهی اوقات " حمله مغزی " نامیده می شود، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به ناحیه ای در مغز قطع شود. سلول های مغز که از اکسیژن و گلوکز مورد نیاز برای زنده ماندن محروم هستند، می میرند.

به گزارش خط سلامت اگر زود تشخیص داده نشود، آسیب دائمی مغز و مرگ می تواند منجر شود.

سکته مغزی پنجمین علت مرگ و میر در مردان و سومین علت شایع مرگ و میر در زنان است، اما برخی از مردان نمی توانند یکی ازعلائم سکته مغزی را نام ببرند. در اینجا نحوه شناسایی و پیشگیری از آنها آورده شده است.

چرا باید به سکته مغزی اهمیت بدهم؟

اگر شما هم مانند اکثر مردان میانسال هستید، احتمالا زمان زیادی را صرف نگرانی در مورد سکته نمی کنید . به هر حال، سکته مغزی خطری است که ما در آینده با آن همراه می شویم چیزی که پس از بازنشستگی و نصب اولین جفت دندان مصنوعی خود باید به آن فکر کنیم.

اما شاید باید کمی بیشتر نگران باشیم. در واقع در مردان بالای 65 سال احتمال بیشتری دارد، اما ممکن است در هر سنی رخ دهند. سکته مغزی نیز در مردان بیشتر از زنان کشنده است و زودتر رخ می دهد .

عواقب سکته مغزی می تواند ویرانگر باشد. سکته نه تنها می تواند شما را بکشد، بلکه سکته های غیر کشنده نیز می تواند شما را به شدت ناتوان، فلج یا ناتوان از برقراری ارتباط کند.

با این حال، همه اخبار سیاه نیست. حدود 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. پس وقت آن است که شانس خود را بهبود بخشید. اگر در معرض خطر هستید، باید علائم سکته مغزی را یاد بگیرید و تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید.

دو نوع سکته مغزی وجود دارد :

سکته مغزی ایسکمیک شبیه حمله قلبی است ، با این تفاوت که در رگ های خونی مغز اتفاق می افتد . لخته‌ها می‌توانند در رگ‌های خونی مغز، در رگ‌های خونی منتهی به مغز یا حتی رگ‌های خونی در نقاط دیگر بدن که به سمت مغز حرکت می‌کنند، تشکیل شوند.

 این لخته‌ها جریان خون را به سلول‌های مغز مسدود می‌کنند و اکسیژن بخشی از مغز را خفه می‌کنند . بدون اکسیژن، سلول های مغز ابتدا دچار شوک می شوند و سپس شروع به مرگ می کنند. بنابراین هر چه مدت طولانی تری بدون درمان سکته مغزی بمانید، آسیب به مغز شما بیشتر می شود .

سکته مغزی ایسکمیک همچنین زمانی رخ می دهد که پلاک بیش از حد (رسوبات چربی و کلسترول) عروق خونی مغز را مسدود کند. اینها رایج ترین نوع سکته مغزی هستند. حدود 80 درصد سکته های مغزی ایسکمیک هستند.

سکته های هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که یک رگ خونی در مغز بشکند یا پاره شود. نتیجه این است که خون به مغز نفوذ می کند و باعث آسیب به سلول های مغز می شود.

 اگرچه این سکته‌ها کمتر رایج هستند، اما می‌توانند مخرب‌تر باشند. اگرچه علت با سکته مغزی ایسکمیک متفاوت است، اما نتیجه یکسان است: سلول های مغز نمی توانند خون مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بیش از 60 درصد از افرادی که دچار سکته مغزی هموراژیک می شوند در عرض یک سال می میرند و کسانی که زنده می مانند بسیار ناتوان هستند. شایع ترین علل سکته مغزی هموراژیک فشار خون بالا و آنوریسم مغزی است. آنوریسم ضعف یا نازکی در دیواره رگ خونی است .

علائم سکته مغزی چیست؟

شایع ترین علائم سکته مغزی عبارتند از:

ضعف یا بی حسی صورت، بازو یا پا در یک طرف بدن

از دست دادن بینایی یا تیرگی (مثل افتادن پرده) در یک یا هر دو چشم

از دست دادن گفتار، مشکل در صحبت کردن، یا درک آنچه دیگران می گویند

سردرد ناگهانی و شدید بدون علت شناخته شده

از دست دادن تعادل یا راه رفتن ناپایدار که معمولاً با علائم دیگری همراه است

در صورت داشتن علائم سکته چه باید کرد؟

اگر شما یا شخصی که می شناسید علائم سکته مغزی را دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است. درمان فوری می تواند جان شما را نجات دهد یا شانس شما را برای بهبودی کامل افزایش دهد.

آیا سکته مغزی قابل پیشگیری است؟

حدود 80 درصد سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. بسیاری از عوامل خطر را می توان قبل از ایجاد مشکل کنترل کرد.

عوامل خطر قابل کنترل عبارتند از:

فشار خون بالا

فیبریلاسیون دهلیزی

دیابت کنترل نشده

کلسترول بالا

سیگار کشیدن

نوشیدن الکل

اضافه وزن داشتن

بیماری کاروتید یا عروق کرونر

عوامل خطر غیر قابل کنترل عبارتند از:

سن (افراد بالای 65 سال)

جنسیت (مردان بیشتر سکته می کنند، زنان سکته های مرگبارتری دارند)

نژاد (مردم آفریقایی-آمریکایی در معرض خطر بیشتری هستند)

سابقه خانوادگی سکته مغزی

پزشک می تواند خطر سکته مغزی را ارزیابی کند و به شما در کنترل عوامل خطر کمک کند.

سکته های هموراژیک بهتر است با کنترل فشار خون بالا پیشگیری شود. هرچه فشار کمتری روی دیواره رگ‌های خونی شما وارد شود، احتمال ترکیدن آنها کمتر می‌شود.

شایع‌تر سکته‌های ایسکمیک ناشی از لخته‌های خون است. برای کاهش خطرات، باید شریان‌های خود را از پلاک‌ها پاک نگه دارید جرمی که در آنها جمع می‌شود و منجر به لخته شدن می‌شود. راه های انجام این کار عبارتند از:

در بیشتر روزهای هفته حداقل نیم ساعت ورزش کنید

درست غذا خوردن، ترجیحا رژیم غذایی کم چربی اشباع شده (مانند گوشت های فرآوری شده) و میوه ها و سبزیجات زیاد

حفظ وزن سالم

سیگار نکشیدن افراد سیگاری دو برابر بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

آسپرین با دوز پایین می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد، اگرچه ممکن است به مردان جوانی که در حال حاضر در معرض خطر کم سکته هستند کمکی نکند. قبل از شروع آسپرین درمانی با پزشک خود صحبت کنید .

گاهی اوقات، افراد قبل از وقوع سکته با علائم هشدار دهنده مواجه می شوند. این حملات ایسکمیک گذرا (همچنین TIA یا "سکته کوچک" نامیده می شود)، دوره های کوتاهی از علائم سکته مغزی ذکر شده در بالا. TIA زمانی است که انسداد ناشی از لخته موقتی است. اینها هیچ آسیب مغزی دائمی ایجاد نمی کنند، اما شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته بعدی قرار می دهند.

برخی از افراد قبل از سکته هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارند یا علائم آنقدر خفیف هستند که قابل توجه نیستند. معاینات منظم در تشخیص مشکلات قبل از جدی شدن مهم هستند. هرگونه علائم یا عوامل خطر را به پزشک خود گزارش دهید.

سکته مغزی چگونه درمان می شود؟

درمان خاص سکته مغزی به نوع سکته مغزی بستگی دارد. اگر به موقع تشخیص داده شود، سکته های ایسکمیک را می توان با داروهایی به نام لخته شکن (ترومبولیتیک) درمان کرد. لخته شکن ها می توانند به سرعت انسداد را از بین ببرند، جریان خون را به ناحیه آسیب دیده بازگردانند و سلول های مغز را حفظ کنند.

درمان سکته های هموراژیک سخت است. معمولاً لازم است به سادگی مراقب باشید و منتظر بمانید تا خونریزی خود به خود متوقف شود. گاهی اوقات، سکته های هموراژیک را می توان با جراحی یا روش های دیگر درمان کرد.

مشکل اصلی درمان سکته مغزی، ابتلا به موقع آن است. لخته شکن باید ظرف چند ساعت پس از اولین علائم سکته تجویز شود.

با بهبودی - و بهبود سکته مغزی می تواند کند باشد - احتمالاً به درمان مداوم نیاز خواهید داشت. مشکل این است که یک سکته مغزی شما را در معرض خطر بیشتر سکته قرار می دهد.

اگر سکته مغزی ایسکمیک داشته اید، پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون را توصیه کند ، داروهایی که تمایل خون شما به لخته شدن را کاهش می دهند. همچنین می‌توان استنت‌ها را با جراحی برای بازکردن یک شریان مسدود شده کاشت.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان