باید‌ها و نباید‌های حیاتی در گرم‌ترین روز‌های سال! + علائم گرمازدگی

خط سلامت: اسال به عنوان یکی از گرم ترین سال های اخیر شناخته شده است و بهتر است باید‌ها و نباید‌های حیاتی در گرم‌ترین روز‌های سال را بدانید تا بدن و سلامتتان آسیب نبیند.

باید‌ها و نباید‌های حیاتی در گرم‌ترین روز‌های سال! + علائم گرمازدگی

کره زمین هرگز تا این حد گرم نبوده است. پیش از این، سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ در جهان ثبت شده بود.

به گزارش خط سلامت گرمای شدید ، بسیار خطرناک است و می‌تواند مرگبار باشد. گرما مهمترین علت مرگ و میر ناشی از آب و هوا در ایالات متحده است. گذراندن زمان‌های طولانی در معرض گرما می‌تواند منجر به گرماگرفتگی، گرمازدگی، گرفتگی عضلات، آفتاب سوختگی و بثورات گرمایی شود.

نوزادان و کودکان خردسال، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افرادی با اضافه وزن، افرادی که از دارو‌های خاص، مانند آمفتامین‌ها و دارو‌های ضد افسردگی، استفاده میکنند و افرادی که در هوای آزاد کار می‌کنند در خطر شدید بیماری‌های مرتبط با گرما هستند.

بدن کودکان به طور طبیعی گرما و عرق کمتری نسبت به بزرگسالان تولید می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود آن‌ها نسبت به گرما حساس‌تر باشند. پوست کودکان، آن‌ها را در گرمای شدید آسیب پذیرتر می‌کند. کودکان به سرعت دچار آفتاب سوختگی و آفتاب زدگی می‌شوند. بدن افراد مسن نیز مانند کودکان در برابر گرما بسیار حساس است و به سختی خنک می‌شود.

با این حال، همه باید اقدامات احتیاطی برای خنک ماندن و مصرف کافی آب در طول گرمای شدید را انجام دهند.

خانه و بدن خود را تا حد امکان خنک نگه دارید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از گرما، ماندن در ساختمان‌های دارای تهویه مطبوع است. برای جلوگیری از گرم شدن خانه، در طول روز پرده‌ها را بسته نگه دارید و از استفاده بی‌رویه از اجاق گاز و فر اجتناب کنید. پنکه‌های برقی ممکن است احساس خوبی داشته باشند، اما از بیماری‌های ناشی از گرما جلوگیری نمی‌کنند. برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه برق، با بسته نگه داشتن در‌ها تنها یک اتاق را سرد نگه دارید.

دیگر راه‌های خنک ماندن در خانه شامل پرهیز از ورزش یا فعالیت‌های سنگین، حمام و دوش خنک، قرار دادن پارچه‌های مرطوب یا یخ روی مچ دست، گردن و شقیقه‌ها و پوشیدن لباس‌های گشاد و رنگ روشن از جنس پنبه و کتان است. برای انتخاب لباس‌های تابستانی کودکانتان نیز حتما این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید.

اگر خانه شما تهویه هوا ندارد یا اگر هنوز احساس گرما می‌کنید، یک مکان عمومی خنک پیدا کنید. موزه‌ها، کتابخانه‌ها، سالن‌های سینما، کافه‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها بهترین مکان‌ها برای وقت گذراندن به دور از گرمای هوا هستند. بزرگسالان باید به خاطر داشته باشند که هرگز کودکان و حیوانات خانگی را تنها در ماشین رها نکنند.

فعالیت‌های بیرون از خانه برای کودکان تا زمانی که سایه و آب خنک در دسترس باشد، بی‌خطر هستند. همچنین مطمئن شوید کودکان تان در میان بازی به اندازه کافی استراحت می‌کنند. همه افراد، صرف نظر از سن، باید از تابش خورشید به سایه پناه ببرند و حتما از کرم ضد آفتاب و کلاه آفتابی استفاده کنند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند از بیرون رفتن بین ظهر تا ساعت ۴ خودداری کنید.

مصرف میزان کافی آب یکی دیگر از نکات بسیار مهم در هوای گرم است، زیرا به تنظیم دمای بدن شما کمک می‌کند. در روز‌های گرم، باید مصرف آب خود را افزایش دهید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید یا فعالیت فیزیکی زیادی ندارید. بهتر است صرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را در این روز‌ها قطع کنید، زیرا باعث کم آبی بدن می‌شوند.

افرادی که بیرون کار می‌کنند باید هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یک فنجان آب بنوشند. غذا‌های سرد و غذا‌هایی که محتوای آب بالایی دارند، مانند بستنی و هندوانه، می‌توانند آب بدن را تامین کنند و باعث خنک شدنتان شوند. در این روز‌های گرم با حیوانات خانگی نیز همان‌گونه رفتار کنید که با یک نوزاد رفتار می‌کنید: آن‌ها را در فضای باز رها نکنید و همیشه کاسه آب آن‌ها را پر نگه دارید.

علائم گرمازدگی را بشناسید

اگر شما، یکی از اعضای خانواده یا همسایگان شروع به نشان دادن علائم گرمازدگی  کردید، مهم است که علائم را بشناسید و سریع واکنش نشان دهید.

علائم گرمازدگی عبارتند از: عرق کردن شدید، پوست سرد، رنگ پریده، نبض تند و ضعیف، حالت تهوع یا استفراغ، گرفتگی عضلات، خستگی یا ضعف، غش کردن و سرگیجه و سردرد

در زمان گرمازدگی چه کاری باید انجام داد؟

به مکانی خنک بروید و لباس‌های گشاد بپوشید. با پارچه مرطوب بدن خود را خنک کنید یا دوش بگیرید اگر شما یا شخص دیگری استفراغ می‌کند، علائمش بدتر می‌شوند یا بیش از یک ساعت ادامه می‌یابند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم گرمازدگی عبارتند از: دمای بدن ۳۹ درجه فارنهایت یا بالاتر، پوست قرمز و خشک، نبض سریع و قوی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، احساس گیجی و غش کردن.

فرد را به مکانی خنک منتقل کنید و با اورژانس تماس بگیرید. هیچ نوشیدنی مصرف نکنید و تا رسیدن اورژانس از پارچه‌های مرطوب برای خنک کردن بدن استفاده کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان