نانوداروها موجب کاهش ۷ هزار میلیارد هزینه‌ شدند

خط سلامت: نانوداروها یکی از نوآوری‌های پیشرفته در حوزه علم پزشکی هستند که با استفاده از فناوری نانو، درمان‌های جدید و موثرتری را برای بیماری‌های مختلف ارائه می‌دهند. این داروها شامل ذرات بسیار کوچکی هستند که می‌توانند به طور دقیق به محل‌های خاصی در بدن هدایت شوند.

نانوداروها موجب کاهش ۷ هزار میلیارد هزینه‌ شدند

با این روش، نانودارو ها قادر به ارائه داروها به سلول‌ها و بافت‌های بیمار با دقت بیشتری هستند و عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای سنتی دارند.

به گزارش خط سلامت یکی از کاربردهای مهم نانوداروها در درمان سرطان است. این داروها می‌توانند به طور خاص به سلول‌های سرطانی حمله کنند و داروهای ضد سرطان را مستقیماً به داخل این سلول‌ها منتقل کنند، بدون اینکه به سلول‌های سالم آسیب برسانند.

این ویژگی نانوداروها می‌تواند باعث افزایش اثربخشی درمان و کاهش عوارض جانبی ناشی از شیمی‌درمانی شود. علاوه بر این، نانوداروها در تشخیص زودهنگام سرطان و پایش پیشرفت بیماری نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند.

نانوداروها همچنین در درمان بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی، التهابی، و عفونی نیز کاربرد دارند. به عنوان مثال، در درمان بیماری‌های قلبی، نانوداروها می‌توانند داروهای ضد التهابی را به طور مستقیم به محل‌های التهاب در عروق خونی منتقل کنند و خطر ابتلا به حملات قلبی را کاهش دهند. با پیشرفت‌های بیشتر در این زمینه، نانوداروها پتانسیل بالایی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران و افزایش دقت و اثربخشی درمان‌ها دارند.۷ هزار میلیارد کاهش هزینه‌ شرکت‌های بیمه در ۷ سال با نانوداروی ایرانی رکورد دار شد.

از سال ۱۳۹۵ با ورود نانودارو‌های ایرانی به بازار کشور و جایگزین شدن برخی دارو‌های خارجی با این نانودارو‌های تولید داخل، شرکت‌ها بیمه هزینه‌های خود را کاهش دادند که این رقم در حدود هفت هزار میلیارد ریال بوده که معادل ۱٫۹ برابر فروش داخلی سه نانوداروی سینادوکسوزوم، پادینکس و پاکلی‌نب بوده است.

 همچنین با ورود این ۳ نانو داروی ایرانی، ضمن کاهش قیمت و تسهیل دسترسی بیماران، از خروج ۹۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شد. بازار فروش داخلی سه نانو داروی تولید داخل، یعنی سینادوکسوزوم، پکلی نب و پادینکس در سال‌های ۱۳۹۵ تا۱۴۰۱، ۳۷۰۰ میلیارد ریال شده است. در همین سال‌ها صادرات این دارو‌ها به کشور‌های منطقه از جمله ترکیه و سوریه بیش از ۹ میلیون دلار بوده است. صرفه‌جویی ارزی ناشی از جایگزین شدن این داروها، ده برابر صادرات آن‌ها یعنی بیش از ۹۰ میلیون دلار بوده است.

ســینادوکســوزوم چیست؟

ســینادوکســوزوم یــک داروی ضد تومور اســت که در درمان ســرطان ســینه متاســتاز دهنــده به ویژه در بیمارانــی کــه در معــرض یا دارای مشکلات قلبی می‌باشــند و همچنین درمان ســرطان تخمدان پیشرفته استفاده می‌شود. این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به ایدز نیز به‌کار می‌رود.

نانوداروی ضد‌سرطان پاکلی نب، برای درمان سرطان‌هایی مانند سینه، ریه و پانکراس تولید شده است. این نانودارو، با نفوذ به بافت سرطانی، از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و باعث نابودی بافت سرطانی می‌شود. به‌علت ابعاد نانویی این دارو، اثربخشی آن بالاتر و عوارض جانبی آن کمتر از دارو‌های مشابه است.

داروی پادینکس یک درمان هدفمند پیشگامانه برای درمان انواع خاصی از سرطان است. این دارو با ترکیب آنتی‌بادی با یک عامل شیمی درمانی، رویکرد هدفمندتر و موثرتری را برای درمان سرطان ارائه می‌کند. این رویکرد هدفمند، اثربخشی دارو را افزایش داده و عارضه‌های جانبی را در مقایسه با شیمی‌درمانی سنتی کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان