4 مشکل چشمی که با یائسگی ایجاد می شود / زنان بخوانند

خط سلامت: در دوران یائسگی، نوسانات قابل توجهی در هورمون هایی مانند استروژن و آندروژن رخ می دهد که می تواند بر تولید اشک تأثیر بگذارد

4 مشکل چشمی که با یائسگی ایجاد می شود / زنان بخوانند

تغییرات هورمونی در حوالی یائسگی می تواند بدن ما و سلامت چشم را دچار مشکل کند .

به گزارش خط سلامت دکتر الیزابت هاوکینز، جراح چشم ، علت بروز مشکلات چشمی در یائسگی و درمان‌هایی که می‌تواند آنها را برطرف کند، توضیح می‌دهد. 

خشکی چشم

دکتر الیزابت هاکس ، جراح متخصص چشم  توضیح می‌دهد :  سندرم خشکی چشم یا خشکی چشم، مشکل بسیار شایعی برای سلامت چشم است که باید در دوران یائسگی به آن توجه کرد. ناراحتی، خارش، قرمزی و درد، بینایی، حساسیت به نور و افزایش اشک آلود شدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

در دوران یائسگی، نوسانات قابل توجهی در هورمون هایی مانند استروژن و آندروژن رخ می دهد که می تواند بر تولید اشک تأثیر بگذارد بنابراین هنگامی که تعادل طبیعی هورمون ها در طول یائسگی تغییر می کند، چشم تاثیر آن را احساس می کند.

بلفاریت

دکتر الیزابت هاکس توضیح می دهد: تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی رخ می دهد می تواند منجر به بلفاریت شود. این یک بیماری التهابی مزمن پلک ها است که می تواند باعث رشد بیش از حد باکتری ها بر روی مژه ها و پلک ها شود.

علائم بلفاریت شامل قرمزی چشم، سوزش، چسبندگی، آبیاری زیاد، ناراحتی، حساسیت به نور و احساس جسم خارجی است.

همچنین می تواند باعث بسته شدن بیش از حد پلک یا انقباض پلک، «بلفارواسپاسم» شود، که گاهی اوقات نیاز به تزریق منظم سم بوتولینوم در اطراف چشم و ناحیه ابرو دارد.

متأسفانه هیچ درمانی برای بلفاریت وجود ندارد، بنابراین درمان اصلی در تمام مراحل، بهداشت پلک برای کنترل تجمع باکتری است.

افتادگی پلک

دکتر الیزابت هاکس توضیح می دهد: پلک ها به دلیل پیچیدگی ساختاری و عملکردشان یکی از ظریف ترین مناطق صورت هستند. آنها معمولاً اولین ویژگی صورت هستند که علائم پیری را نشان می دهد، که شامل خطوط ظریف، پوست اضافی و "کیسه های چشم" برجسته است.

این می تواند منجر به سنگینی پلک و ظاهری دائما خسته شود. دلایل متعددی وجود دارد که چرا پیری در پلک ها رخ می دهد. در مرحله اول، پوست به دلیل از دست دادن الاستین که یک پروتئین ضروری برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست است، شل می شود. از دست دادن الاستین در دوران یائسگی شایع است.  

این امر باعث ظاهر شدن پوست اضافی می شود که به عنوان درماتوکالازیس شناخته می شود ثانیاً عضله اصلی پلک زیرین (orbicularis oculi) که دور چشم را احاطه کرده است، ضعیف و حجیم می‌شود که به ظاهر سنگینی پلک نیز کمک می‌کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در یائسگی باید به آن توجه کرد، ظاهر شدن "کیسه های چشم" است. این به دلیل افتادگی رو به جلو چربی مداری است که با گذشت زمان نمی‌توان با ضعیف شدن سپتوم مداری جلوی آن را گرفت. در موارد شدید، میدان دید می تواند تا حدی توسط پوست بیش از حد پوشیده شود. 

جراحی بلفاروپلاستی برای بهبود ظاهر پلک ها با بازسازی ساختار آنها انجام می شود.

دایره های تاریک

او می افزاید: آناتومی پوست پلک پیچیده و منحصر به فرد است. برخلاف بقیه قسمت‌های صورت، پلک‌ها یک لایه چربی زیر پوستی مستقیماً زیر پوست ندارند.

به همین دلیل پوست پلک نسبت به بقیه قسمت های صورت مستعد تیره تر شدن است. کاهش حجم زیر چشم یکی از دلایل اصلی سیاهی این ناحیه و چیزی است که در دوران یائسگی شایع است.

این را می توان به راحتی با پرکننده ها درمان کرد. اسید هیالورونیک از طریق یک کانول به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. این روش تقریباً 12 تا 18 ماه طول می کشد و می تواند به طور چشمگیری ظاهر سیاهی زیر چشم را بهبود بخشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان